printlogo


کد خبر: 225032تاریخ: 1399/12/3 00:00
ناصر ابراهیمی: فوتبال ایران رئیس آینده‌نگر و شجاع می‌خواهد
مدیر بعدی نباید شبیه تاج و کفاشیان باشد

مصاحبه 
علی رضایی     
 
فقط هشت روز مانده تا تکلیف انتخابات فدراسیون و رئیس آن مشخص شود. انتخاباتی که بعد از رد صلاحیت‌ها تنها چهار نامزد را در کورس رقابت می‌بیند و یکی از اینها می‌خواهد برای چهار سال مدیریت فدراسیون را در دست بگیرد. البته فوتبال امروزی ابعاد مختلف و پیچیده‌ای یافته و فراتر از یک رشته ورزشی صرف مورد توجه جامعه است. بی‌شک چنین پدیده‌ای با کارکردهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در آستانه تغییرات مدیریتی با چالش‌های مختلفی روبه‌رو خواهد بود. از یک‌سو، نگرانی از اینکه مبادا اداره فدراسیون فوتبال بار دیگر به دست مدیران جاه‌طلب و معامله‌گر بیفتد و از سوی دیگر اهمیت و جایگاه فدراسیونی که امروز آن را در سطح یک سازمان مهم مطرح می‌کنند، جملگی می‌طلبد تا مدیری توانمند، برنامه‌محور و کلان‌نگر سکان هدایت پرطرفدارترین ورزش کشور را بر عهده بگیرد. ایران ورزشی هم با ناصر ابراهیمی یکی از پیشکسوتان ورزش فوتبال درباره انتخابات گفت و گویی انجام داد که پیش‌روی خوانندگان قرار می‌گیرد.
 
این روزها مهم‌ترین سوژه فوتبال ایران، انتخابات فدراسیون فوتبال است. در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت کنید و اینکه تحلیل‌تان چیست؟
 بعد از سال‌هاست که فدراسیون می‌خواهد توسط اشخاص مهمی مدیریت شود. از ابتدا تا امروز هم اشخاص مهم و صاحب‌نظر فوتبال در رأس فدراسیون بودند و هم آدم‌های غیر فوتبالی. رسیدگی به امور جاری فدراسیون فوتبال به اندازه‌ای وقت‌گیر هست که حتی فرصت پرداختن به موضوعات فرعی آن هم نیاز به یک مدیر قاطع و کارکشته دارد. ورزش باید آزاد آزاد باشد و خارج از هر نوع سیاست اداره شود.
رئیس فدراسیون باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
 مدیر فدراسیون باید فردی آینده‌نگر باشد. برنامه‌های روزهای آینده‌اش تعریف شده باشد. دارای رویکرد و هدف مشخصی باشد. همانند مدیران قبلی نباشد؛ مهم‌ترین ضربه‌هایی که فدراسیون فوتبال در چند سال اخیر متحمل آن شد در دوران مدیریت تاج و کفاشیان بود. اینها مدیرانی بودند که فوتبال کشور ما با آنها پیشرفت که نکرد هیچ، بلکه سابقه مدیریت ایده‌آل سال‌های گذشته فدراسیون در کنفدراسیون و فیفا بر باد رفت. پس مدیریت فوتبال ملزم به حضور اشخاص صادق و راستگویی است که هرگز از پذیرفتن مسئولیت‌های سنگین هراسی نداشته باشند. مدیر جدید باید اعتقاد به سیستم و کار و برنامه کارشناسان فوتبال داشته باشد. من معتقدم دکتر دادکان ظرف چهار سالی که سکان فدراسیون را در دست داشت بسیار موفق عمل کرد و در بخش‌های مختلف زمینه‌های رشد فوتبال ایران را فراهم کرده بود.
از نظارت آینده فدراسیون بر استقلال و پرسپولیس صحبت کنید؟
 فدراسیون در درجه اول باید از حاشیه‌سازی و دخالت افراد سودجو در مدیریت این دو باشگاه مهم کشورمان جلوگیری کند. مدیر جدید ادامه‌دار برنامه‌های تاج و کفاشیان نباشد. تفکرات بهتری در مدیریت پرسپولیس و استقلال داشته باشد، نسبت به آینده‌نگری این باشگاه‌ها حمایت ویژه‌ای در نظر بگیرد. هم استقلال و هم پرسپولیس در زمان مدیریت تاج هر سه، چهار ماه یک مدیر و مربی عوض می‌کردند و این یعنی ضربه به آینده‌نگری این دو باشگاه. اشخاصی همانند علی پروین و سایر مربیان که دلسوز این تیم بودند هر زمانی چه به عنوان مدیر و چه به عنوان کادرفنی تا می‌خواستند برنامه‌ریزی چند ساله‌ای برای پرسپولیس طراحی کنند سریع با آنها برخورد می‌کردند. آنها هم دلسرد می‌شدند و از ادامه کار استعفا می‌دادند. یکی دیگر از وظایفی که مدیر آینده فدراسیون فوتبال باید در نظر داشته باشد این است که تلاش کند خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال انجام شود.
از چهار نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال حرف بزنید؟
 علی کریمی از جنس فوتبال است، هرچند در فوتبال سابقه مدیریت نداشته است اما با شخصیتی که دارد می‌تواند مدیر موفقی باشد و بر مشکلات امروزی فدراسیون فائق شود. کیومرث هاشمی هم ضعف و قوت این رشته ورزشی را به خوبی می‌داند و آن را حس کرده است. تجربه آجرلو در اداره بعضی از باشگاه‌های کشورمان هم قابل تحسین است و او می‌تواند یکی از مدیران موفق فدراسیون باشد. عزیزی خادم را نمی‌شناسم اما امیدوارم او هم اگر رأی آورد بتواند ناجی فوتبال ایران باشد.

Page Generated in 0.0058 sec