printlogo


کد خبر: 224916تاریخ: 1399/11/30 00:00
جنجال در اوپن استرالیا
حذف زن شماره یک از گرنداسلم شماره یک

 اش بارتی، زن شماره یک تنیس جهان نتوانست به مرحله نیمه نهایی رقابت‌های اوپن استرالیا، صعود کند و با قبول شکست مقابل کارولینا موچووا از راهیابی به جمع 8 تنیسور برتر این تورنمنت خانگی باز ماند. بیش از حذف این زن استرالیایی اما نحوه شکست خوردن او مقابل حریف اهل جمهوری چکش بود که تعجب‌آور و جنجال‌آفرین شد. بارتی 24 ساله در حالی به رقیب همسن خود باخت که ست اول بازی را به آسانی و با نتیجه قاطع 6 بر یک در عرض تنها 24 دقیقه برده بود. این زن استرالیایی در دومین ست هم از حریف خود پیش بود و به نظر می‌رسید که همه چیز برای پیروزی‌ مجددش و صعود فراهم است تا اینکه رقیب او در دمای 30 درجه بالای صفر ملبورن گرمازده شد و از پزشک رقابت‌ها خواست که به وضعیتش رسیدگی کند. زمانی که این اتفاق افتاد بارتی با نتیجه 2 بر یک در دومین ست بازی جلو بود. پزشک معاینه کننده موچووا پس از گرفتن نبض و دمای بدن این زن چکی، او را برای مدتی از زمین بازی خارج کرد تا به وضعیتش رسیدگی کند.
سلطه بارتی بر مسابقه آنقدر بود که سم اسمیت مفسر و گزارشگر بازی گفت: «هیچ چیز بارتی را نمی‌تواند آزار دهد» و جیم کوریر، اسطوره تنیس هم زن شماره یک را به خاطر شروع فوق‌العاده‌اش به قطاری ترمز بریده تشبیه کرد اما زمانی که زن شماره 25 تنیس جهان پس از مداوای 10 دقیقه‌ای‌اش برگشت، یک بازیکن کاملاً متفاوت به نظر می‌رسید و با بازی مقتدرانه‌اش بارتی را آنقدر مجبور به ارتکاب اشتباه کرد که قطار او را از ریل خارج کرد. موچووا خیلی سریع دو بر یک پوینت کسب کرد و در نهایت ست را با نتیجه 6 بر 3 برد. این اولین بار در اوپن استرالیای فصل جاری بود که بارتی یک ست را واگذار می‌کرد. وقتی کار به ست سوم، ست تعیین‌کننده بازی کشید، موچووا در گیم اول که بارتی سرویس‌زننده بود، پیروز شد و به اصطلاح بریک کرد. دو گیم بعدی را بارتی برد اما تنیسور چک‌تبار در هیچ یک از گیم‌های بعدی تسلیم نشد و به این ترتیب قاطعانه‌تر از ست دوم بازی را برد. به این ترتیب بازگشت باشکوه و البته عجیب او به بازی کامل شد.
بازگشت موچووا خیلی‌ها را متحیر کرد اما برای او این اتفاق یک دلیل ساده داشت؛ تجدید قوا در همان 10 دقیقه‌ای که دچار گرمازدگی شد و استراحت کرد. او با تأکید بر اینکه مشکل کشیدگی عضله شکم‌اش در بازی قبل دلیل دست کشیدن از بازی در ست دوم نبوده است، گفت: «در پایان ست اول من احساس کردم دارم از حال می‌روم. حریف خیلی خوب بازی می‌کرد و تقریباً هیچ اشتباهی نداشت. واقعاً سخت بود. دچار ضعف شدم و سرم گیج رفت و مجبور شدم توقف کنم. همان استراحت به من کمک کرد. پزشکان فشار خونم را گرفتند و با یخ دمای بدنم را پایین آوردند که این خیلی به من کمک کرد.»
بعد از مسابقه خیلی‌‌ها منتظر دیدن واکنش بارتی به بازگشت موچووا بودند و به همین دلیل 6 مرتبه از او درباره این اتفاق سؤال شد اما این زن استرالیایی حاضر نشد بابت شکستش بهانه بیاورد. او گفت: «درخواست او برای گرفتن تایم اوت کاملاً مجاز و در چارچوب مقررات بود. پس یک چنین چیزی نباید دلیل رقم خوردن یک نقطه عطف بزرگ برای بازی بوده باشد. من ناراحت و متأسفم اما واقعیت این بود که همان وقفه نقطه عطف بازی شد. زمانی که شما درخواست ورود مربی‌تان را می‌دهید، باید دلیلش را به داور روی تور توضیح دهید. بعد از آن هم فیزیوتراپ‌ها و پزشکان می‌آیند و وضعیت را ارزیابی می‌کنند و این هم در چارچوب قوانین است. پس واقعاً من فکر نمی‌کنم که تصمیم یا نگرانی من به خاطر تایم اوت پزشکی حریف فایده‌ای داشته باشد.»
 

Page Generated in 0.0060 sec