printlogo


کد خبر: 224915تاریخ: 1399/11/30 00:00
اصلان کاراتسف دیگر کیست؟
جوکوویچ به سیندرلا رسید

 آدام زاگوریا
 
اصلاً تعجب‌آور نیست که مرد شماره یک جهان به نیمه‌نهایی اوپن استرالیا رسیده اما اصلان کاراتسف دیگر کیست؟
نواک جوکوویچ 33 ساله بعد از پیروزی برابر مرد شماره شش جهان، ساشا زورف به جمع 4 تنیسور برتر نخستین گرنداسلم فصل رسید. این بازی بدون تماشاگر برگزار شد چون دولت استرالیا به دلیل شیوع اخیر ویروس کرونا یک قرنطینه پنج روزه اعلام کرده هرچند شاید عده‌ای هوادار در نیمه‌نهایی حاضر باشند. جوکوویچ درباره تازه‌وارد روس گفت: «راستش را بخواهید تا قبل از اوپن استرالیا اصلاً بازی او را ندیده بودم اما در این تورنمنت دیدم. او خیلی قوی است، فیزیک خیلی خوبی دارد. حرکات مناسبی دارد و قدرت ضرباتش از عقب زمین عالی است. خیلی خوب بک هند می‌زند مثل همه کسانی که از مکتب تنیس روسیه بیرون آمده‌اند. سرویس‌هایش مؤثر است و انگیزه بالایی دارد ضمن اینکه چیزی برای از دست دادن ندارد.»
کاراتسف 27 ساله نخستین تنیسور از سال 2000 و پنجمین نفر در تاریخ تنیس است که در اولین حضورش در گرنداسلم‌ها به نیمه‌نهایی می‌رسد. او با پیروزی برابر گریگور دیمیتروف، شانس هجدهم قهرمانی، به نیمه‌نهایی رسید. او که انگار در داستان سیندرلا است، گفت: «حسی غیرقابل وصف دارم. این اولین بار است که در چنین تورنمنتی بازی می‌کنم و به نیمه‌نهایی رسیده‌ام. باورکردنی نیست.» کاراتسف در ولادی قفقاز روسیه به دنیا آمده اما وقتی سه سال داشته به رژیم صهیونیستی سفر کرده، مادر مادر او یهودی است. وقتی 14 ساله شده، خانواده‌اش به روسیه برگشته‌اند. او می‌تواند به روسی، عبری و انگلیسی حرف بزند. در حالی به استرالیا آمد که شانسی برای موفقیتش قائل نبودند و کل دریافتی‌اش از تنیس به 620 هزار دلار نمی‌رسید. حالا با پنج پیروزی از جمله برابر شانس هشتم قهرمانی، دیگو شوارتزمن و دیمیتروف حالا 653 هزار دلار جایزه گرفته و اگر در تکمیل شگفتی‌هایش جوکوویچ را ببرد و به فینال برسد، 15/1 میلیون دلار گیرش می‌آید. بعد از ست سوم بازی کاراتسف با دیمیتروف، تنیسور بلغار تایم اوت پزشکی درخواست کرد چون آشکارا از ناراحتی کمر رنج می‌برد. مرد شماره 3 سابق جهان کنار نکشید اما مشخصاً در دو ست پایانی شرایط خیلی خوبی نداشت. خود جوکوویچ هم با مشکل مصدومیت مواجه شد وقتی در دور سوم برابر تیلور فریتز آمریکایی دچار گرفتگی عضلانی شد. ابتدا اعلام شد آسیب‌دیدگی‌اش پارگی عضلانی است اما او برگشت و در مرحله بعدی میلوش رائونیچ، مرد شماره 14 جهان را شکست داد. برابر زورف، نایب قهرمان اوپن آمریکا، جوکوویچ ست اول را در تای بریک واگذار کرد اما خودش را جمع و جور کرد و دو سه ست بعدی را برد البته نه بدون حادثه. او در گیم پنجم ست سوم راکتش را به زمین کوبید اما بعد خودش را کنترل کرد و در ست چهارم کار را تمام کرد. جوکوویچ در دیدار با تنیسور آلمانی 6 برد و 2 باخت به دست آورده است. تنیسور صرب گفت: «تا ضربه آخر، هر کسی می‌توانست برنده این بازی باشد. استرس و فشار زیادی بر بازی حاکم بود. راستش کمی از نظر روحی تخلیه شده بودم. بازی خوبی بود، تبریک به ساشا به خاطر این تورنمنت و مبارزه عالی. ما یکدیگر را تا نهایت توانمان بردیم.»
او همچنین گفت که بیشتر تنیسورهای مرد نمی‌خواهند فصلشان را ادامه دهند اگر در تورنمنت‌های دیگر هم مجبور به قرنطینه شوند. او یکی از تنیسورهای متعددی است که با آمدن به ملبورن دچار مصدومیت شده‌اند. علاوه بر جوکوویچ و دیمیتروف که به خاطر مصدومیت به کاراتسف باخت، دومینیک تیم، شانس سوم قهرمانی هم به خاطر ناراحتی نامشخصی در دور سوم به دیمیتروف باخت. پابلو کارنیو بوستا و ماتئو برتینی که هر دو در میان 20 نفر اول تنیس هستند نیز با مصدومیت مواجه شده‌اند. رافائل نادال هم در جریان دوران حضورش در آدلاید با مشکلات جسمانی روبه‌رو شده. جوکوویچ می‌گوید این مصدومیت‌ها به هم ربط دارند و نتیجه زمانی است که در قرنطینه سپری شده: «آسیب‌دیدگی‌های زیادی پیش آمده. من فقط امیدوارم این شرایط موقتی باشد و بتوانیم وضعیت قبلی خودمان را پیدا کنیم. مردم نمی‌دانند قرنطینه 14 روزه چیست اما فکر می‌کنم میزان بالای مصدومیت‌ها در تورنمنت ثابت می‌کند که این قرنطینه آثاری منفی روی بدن بازیکنان داشته. من با خیلی از بازیکنان صحبت کردم و بیشترشان می‌گفتند اگر قرار باشد در ادامه فصل هم با همین قرنطینه‌ها مواجه شویم ترجیح می‌دهیم مسابقه ندهیم. من انگشت اتهام را به سوی کسی نمی‌گیرم. فقط حرف می‌زنم، درباره واقعیت می‌گویم و باید در این باره حرف بزنیم. باید راهی پیدا کنیم، چیزی مثل حباب NBA. یک جا را انتخاب کنید و ما همه تورنمنت‌ها را در آن برگزار می‌کنیم.» او امشب بعد از دو روز استراحت در نیمه‌نهایی بازی می‌کند و اگر بتواند به روند رویایی کاراتسف پایان دهد، به فینال اوپن استرالیا، جایی که برایش کاملاً آشنا است، بر می‌گردد. نوله از 17 قهرمانی در گرنداسلم‌ها 8 تا را در استرالیا به دست آورده از جمله در دو سال اخیر.
منبع: فوربز
 

Page Generated in 0.0052 sec