printlogo


کد خبر: 224912تاریخ: 1399/11/30 00:00
مجید ترکان: برگزاری انتخابی در این شرایط به صلاح نبود
شاید کرونا ، المپیک توکیو را لغو کند

گفت و گو 
ناصر انصافی مقدم    
 
تیم ملی کشتی آزاد برای انتخاب سه کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات گزینشی المپیک در شرایط فعلی، برگزاری رقابت‌های انتخابی را فقط در سه وزن 57، 74 و 86 کیلوگرم ضروری و لازم‌الاجرا تشخیص داده و در سه وزن دیگر انتخاب بهترین نفرات، منوط به حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی است. در هیمن راستا انتخابی وزن 74 کیلوگرم برگزار شد و یونس امامی برای این وزن انتخاب شد. این تصمیم اما مخالفان زیادی داشته و بسیاری عقیده دارند که با این روش انتخابی کشتی به جایی نمی‌رسد. مجید ترکان دارنده مدال طلای جهان و عضو سابق شورای فنی کشتی آزاد اعتقاد دارد که باید در انتخابی شفاف‌سازی انجام شود.
 
حتماً اطلاع دارید رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد فقط در سه وزن مدنظر کادر فنی تیم ملی قرار گرفته و در سه وزن دیگر قرار است تصمیمات دیگری اتخاذ شود، این روش انتخاب را مفید می‌دانید؟
 در زمان ریاست رسول خادم در فدراسیون کشتی فقط بحث فرآیند رقابت‌های انتخابی مطرح بود و حالا علاوه بر رقابت‌های انتخابی شاید فاکتورهای دیگری هم ملاک و مورد توجه باشد. به هر حال نگاه افراد در کشتی با هم تفاوت می‌کند و من هم شاید نگاه دیگری نسبت به افرادی چون غلامرضا محمدی، محسن کاوه و علیرضا دبیر دارم. من وقتی مسئولیتی در کادر فنی تیم ملی و فدراسیون کشتی ندارم نمی‌توانم نگاه خود را به آنها تحمیل کنم.
به نظر می‌رسد حرف نهایی در تمام تصمیماتی که برای این منظور گرفته می‌شود (چه درست و چه غلط) با شخص علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی است و غلامرضا محمدی سرمربی و محسن کاوه مدیر فنی، نقش اصلی را ایفا نمی‌کنند.
 من هیچ اطلاعی از اهداف کنونی کادر فنی تیم ملی ندارم و نمی‌دانم آنها و خود علیرضا دبیر چه هدفی را برای رسیدن به بهترین روش انتخاب نفرات تیم ملی دنبال می‌کنند؛ من در جریان تصمیمات درست یا نادرست آنها نیستم، من نمی‌توانم چیزی از خودم در این باره بگویم.
به عنوان یک قهرمان پیشکسوت کشتی بهترین روش برای انتخاب بهترین نفرات تیم ملی کشتی آزاد چگونه روشی است؟
 من از زمان قدیم و دوران قهرمانی و کشتی‌گیری خود با نفس برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقه‌های قهرمانی جهان و المپیک کاملاً موافق بوده و هستم به شرطی که این رقابت‌ها نه فقط در برخی وزن‌ها بلکه باید در همه وزن‌ها برگزار شود چراکه با برگزاری رقابت‌های انتخابی، نقاط ضعف و قوت هر کشتی‌گیری مشخص می‌شود و معیار دست مربیان می‌آید.
یادم هست دقیقاً 30 سال پیش در جریان رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقه‌های جهانی 1991 وارنای بلغارستان شما مغلوب «کریم سوری» شدید اما کادر فنی تیم ملی وقت ایران از جمله «منصور برزگر» و «محمدعلی صنعتکاران» نایب رئیس و رئیس کمیته فنی این رقابت‌ها، شما را در وزن 52 کیلوگرم برای مسابقه‌های جهانی انتخاب کردند و کریم سوری هم به عنوان نفر ذخیره عازم مسابقه‌های جهانی وارنای بلغارستان شد.
 کریم سوری کشتی‌گیر خیلی خوبی بود اما مسائل دیگری باعث شد تا من انتخاب شوم؛ اول اینکه در این کشتی انتخابی ما با نتیجه 3 بر 3 مساوی بودیم و او با گرفتن فقط یک امتیاز دیگر توانست کشتی را 4 بر 3 به نفع خود تمام کند و بنابراین فاصله امتیازی زیادی در این برتری مقابل من نداشت؛ از طرف دیگر من تجربه حضور در میدان‌های مختلف بین‌المللی از جمله مسابقه‌های جهانی و همچنین مدال‌های جهانی را داشتم، من سال قبل از آن و در جریان مسابقه‌های جهانی 1990 توکیو ژاپن توانستم «والنتین یوردانف» بلغاری را در دیدار فینال شکست دهم و به مدال طلای جهان برسم، در طرف دیگر کریم سوری با اضافه وزن زیادی روبه‌رو بود، او بدن عضلانی و قیطانی شکل داشت و درصد چربی خیلی کمی در بدن خود داشت و برای همین خیلی سخت به وزن 52 کیلوگرم می‌رسید و مربیان صلاح دیدند که من در مسابقه‌های جهانی وارنای بلغارستان کشتی بگیرم.
بنابراین برگزاری رقابت‌های انتخابی به تنهایی ملاک و معیار انتخاب بهترین کشتی‌گیر نیست و مسائل دیگری هم باید مدنظر کادر فنی و دیگر تصمیم‌گیرندگان باشد.
 همینطور است؛ در رقابت‌های انتخابی تا حدود زیادی معیار دست مربیان می‌آید و بعد از آن باید حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی، داشتن تجربه بیشتر، نحوه تمرین کردن در اردوها و مسأله اضافه وزن و چگونگی رسیدن به سر وزن، اینکه کدام کشتی‌گیر با حریفان خارجی بهتر کشتی می‌گیرد و مسائلی از این قبیل باید مدنظر برای انتخاب بهترین کشتی‌گیران باشد. در این میان آنالیز کردن نتایج کشتی‌ها خیلی مهم است، اینکه یک کشتی‌گیر در مقابل رقیب خود چند امتیاز گرفته و چند امتیاز داده است؛ همانطور که گفتم من و کریم سوری در آن مسابقه انتخابی که در سالن 12 هزار نفری برگزار شد، 3 بر 3 مساوی بودیم ولی او فقط با گرفتن یک امتیاز دیگر، کشتی را از من برد و آن امتیاز، امتیازی نبود که او بتواند برای مسابقه‌های جهانی وارنای بلغارستان کشتی بگیرد!
آقای ترکان؛ چه نظری درباره بازی‌های المپیک 2012 توکیو دارید؛ به نظر شما این بازی‌ها حتماً برگزار خواهد شد؟
 بیماری مرموز و خطرناک کرونا دوباره و شاید برای چندمین‌بار در یک سال اخیر در حال اوج‌گیری است؛ کووید 19 چینی هنوز از بین نرفته، ویروس جهش یافته آن از نوع انگلیسی‌اش که می‌توان نام کووید 20 روی آن گذاشت سر و کله‌اش در همه جای دنیا پیدا شده است؛ تحت چنین شرایطی چگونه می‌توان تضمین کرد که تا شش ماه آینده بازی‌های المپیک توکیو برگزار شود. به نظر من اصلاً تضمینی برای برگزاری این دوره از بازی‌ها وجود ندارد. در روزهای گذشته رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن از مسئولیت خود استعفا کرد. حتی ژاپنی‌ها به برگزاری و میزبانی این دوره از بازی‌ها در کشور خود زیاد خوشبین نیستند. بیماری «کرونا ویروس» ظرف یک سال اخیر کل ورزش دنیا که کشتی جزئی از آن است را بسیار اذیت کرد و ورزشکاران دنیا و کشورمان از جمله کشتی‌گیران مثل همه مردم کشورمان و مردم همه جای دنیا حتی یک روز خوش ندیدند و دل همه آنها از این بیماری مهلک و خطرناک بسیار خون است. با این حال خوشبختانه نبض کشتی نه تنها در ایران که در همه جای دنیا همچنان می‌زند و این جای خوشحالی دارد.
پس با این شرایط نباید رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد را فعلاً برگزار کرد؛ اینطور نیست؟
 بله؛ با این حرف شما موافقم؛ همه چیز به موقع‌اش؛ به نظرم نباید برای برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی در شرایط کرونایی زیاد عجله و شتاب به خرج داد. به نظرم بهتر است در زمان مناسب و نزدیک به حتمی شدن برگزاری المپیک توکیو این رقابت‌ها را برگزار کرد. همین چند ماه پیش هم برای مسابقه‌های جهانی 2020 صربستان که اصلاً برگزار نشد، رقابت‌های انتخابی تیم ملی را برگزار کردند که به نظرم کار درستی نبود.

Page Generated in 0.0060 sec