printlogo


کد خبر: 224910تاریخ: 1399/11/30 00:00
جدال مدعیان المپیکی وزنه‌برداری با پشت خط مانده‌ها در فینال لیگ
محک سهراب در اهواز

رضا عباسپور     @rez7462
 
فینال لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور در فصل 99 (هفته دوم) با وجود اینکه ترس از همه‌گیری کرونا بعد از مثبت شدن تست سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بین حاضران در این رویداد شدت گرفته بود در اهواز آغاز شد. فینالی که از چند جهت برای کادرفنی و مدعیان حضور در تیم آسیایی وزنه‌برداری حائز اهمیت است. زیرا ابتدا باید بعد از خاتمه فینال لیگ، تکلیف لیست نهایی مسافران اعزامی به رقابت‌های آسیایی 2021 ازبکستان مشخص شود، همچنین شرایط آمادگی و رکوردی چهره‌های شاخص المپیکی وزنه‌برداری مثل سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی یا علی داودی که گزینه‌های اصلی وزنه‌برداری برای کسب سهمیه ورودی به المپیک هستند در این رویداد و در رقابت با رقبای داخلی محک می‌خورد. به همین دلیل اگرچه هفته دوم (فینال) لیگ وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور با اضطراب و استرس بسیاری به خاطر شایع شدن موج چهارم ویروس کرونا در اهواز همراه شد، ولی به هر ترتیب برپایی این رقابت برای شناخت توانمندی مدعیان ملی‌پوش در رویدادهای پیش‌رو قابل توجه و تأیید است.
 
برتری مدعیان جا مانده بر اردونشینان ملی‌پوش
روز ابتدایی هفته دوم (فینال) لیگ برتر وزنه‌برداری باشگاه‌های کشور در اهواز با حوادث و وقایع جالب توجهی همراه بود. بی‌شک مهم‌ترین اتفاقی که در روز نخست مسابقه فینال لیگ در اهواز و به میزبانی باشگاه‌ ملی حفاری رخ داد، برتری ستاره‌های عنواندار اما بیرون مانده از اردوی تیم ملی بر چهره‌های شاخص و ملی‌پوشی بود که چندین ماه حضور در اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری را پشت سر گذاشته بودند. چهره‌هایی نامداری همچون حسن گل‌پرور، مجید عسگری یا جابر بهروزی در اوزان 55، 61 و 67 کیلوگرم که موفق شدند همتایان اسم و رسم‌دار اما جوان‌تر ملی‌پوش خود را درکورس رقابت فینال کنار زده و بالاتر از آنها در صدر اوزان ذکر شده جا خوش کنند. در دسته وزنی 55 کیلوگرم حسن گل‌پرور از باشگاه حفاری موفق شد با ثبت وزنه‌های یکضرب 102، دوضرب 122 و مجموع 224 کیلوگرم) تمامی رقبای خود را در این دسته وزنی کنار زده و در صدر بنشیند. گل‌پرور جزو سبک‌وزن‌های قدیمی است که مدتی از گردونه قهرمانی دور بود اما حالا بازگشتی قابل قبول را برای خود در فینال لیگ وزنه‌برداری فصل 99 رقم زده است اما در دسته وزنی 61 کیلوگرم مجید عسگری از باشگاه گل‌گهر سیرجان نام و چهره‌ای آشنا برای علاقه‌مندان به وزنه‌برداری است. عسگری که حدوداً یک سال و اندی به خاطر مثبت شدن تست دوپینگش در رقابت‌های داخلی از حضور در میادین مختلف محروم بود، حالا بازگشتی امیدوارکننده را برای خود و کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری در این دسته وزنی رقم زد. عسگری با ثبت وزنه‌‌های یکضرب 115، دوضرب 145 و مجموع 260 کیلوگرم موفق شد در صدر دسته وزنی 61 کیلوگرم قرار گرفته و بار دیگر به روزهای اوج خود امیدوار شود.
67 اما جالب‌ترین و جذاب‌ترین رقابت در دسته وزنی 67 کیلوگرم بین دو وزنه‌بردار مدعی و نامدار این دسته وزنی یعنی جابر بهروزی و حافظ قشقایی از دو باشگاه گل‌گهر سیرجان و فولاد خوزستان بود. قشقایی که در دوره فاصله گرفتن جابر بهروزی ملی‌پوش سابق تیم ملی از دنیای قهرمانی، چند سالی می‌شود که تبدیل شده است به وزنه‌بردار ثابت تیم ملی و در رقابت‌های جهانی 2019 تایلند نیز بعد از 44 سال مدال نقره جهان را در سبک‌وزن برای کشورمان به ارمغان آورد، به عنوان ملی‌پوش حال حاضر این وزن مدعی اصلی کسب عنوان نخست دسته 67 کیلوگرم به شمار می‌رفت اما در فینال لیگ وزنه‌برداری و در شهر اهواز اتفاق دیگری روی تخته ثبت شد. جابر بهروزی از باشگاه گل‌گهر سیرجان موفق شد با ثبت وزنه‌های 138 کیلوگرم در یکضرب، 161 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 299 کیلوگرم قشقایی مدعی از تیم فولاد خوزستان را کنار زده و صدر جدول این دسته وزنی را در فینال از آن خود کند. قشقایی نیز با ثبت وزنه‌های 131 در یکضرب، 160 کیلوگرم دوضرب و مجموع 291 کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت.
 
سهراب در یک وزن بالاتر روی تخته می‌رود
یکی دیگر از اتفاقات جالب توجه فینال لیگ وزنه‌برداری در اهواز روی تخته رفتن سهراب مرادی و کیانوش رستمی به صورت همزمان البته در دو وزن متفاوت است! کیانوش رستمی طبق معمول و باتوجه به قراردادی که با باشگاه گهرزمین سیرجان بسته است برای تیم بهداد سلیمی در همان دسته وزنی خودش یعنی دسته 96 کیلوگرم قرار است روی تخته برود اما سهراب مرادی که در نیم فصل با باشگاه ملی‌حفاری اهواز به تفاهم و توافق رسید که فینال لیگ برای آنها روی تخته رفته و وزنه بزند ترجیح داده که وزن کم نکند و به جای رقابت در وزن اختصاصی خود یعنی 96 کیلوگرم، در دسته وزنی 102 کیلوگرم که وزن غیرتخصصی او به شمار می‌رود روی تخته رفته و وزنه بزند. البته قطعاً جدال این دو وزنه‌بردار حتی در دو وزن متفاوت بعد از مدت‌ها، اتفاقی جالب توجه و محک خوبی برای سنجش میزان آمادگی و توانمندی رکوردی‌شان قبل از اعزام به مسابقات بین‌المللی (گزینشی المپیک) خواهد بود. بی‌شک برای کادرفنی شرایط وزنه زدن و رکوردهایی که سهراب مرادی بعد از رهایی از بند مصدومیت در فینال لیگ ثبت خواهد کرد بسیار حائز اهمیت و ویژه است زیرا گفته می‌شود سهراب مرادی در اردوی اهواز به رکوردها و شرایط آرمانی قبل نزدیک شده است. بنابراین می‌شود انتظار داشت که او در فینال لیگ حتی در یک وزن بالاتر وزنه‌ و رکوردی جالب توجه مثل قبل برای خود و تیمش ثبت کند. هرچند ملی‌پوش 96 کیلویی کشورمان باید حواسش به کتف تازه ترمیم شده‌اش باشد و خیلی هم در این رویداد ریسک نکند، چون المپیک و رسیدن به سهمیه این رویداد برای او و کاروان ورزش ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

Page Generated in 0.0057 sec