printlogo


کد خبر: 224864تاریخ: 1399/11/29 00:00
نگاهی به خریدهای گل محمدی
چهار در مقابل چهار

گزارش
جعفر برزگر  
 
وقتی یک تیم نتیجه می‌گیرد خیلی از مشکلات و ایرادهای فنی‌اش در سایه همان نتایج پنهان می‌شود. در واقع خیلی هم شاید منطقی نباشد که از سرمربی‌اش ایراد گرفت. به هر حال هر چه که باشد آن مربی موفق با همان روند به خواسته هوادارانش رسیده است. یحیی گل محمدی هم در حال حاضر همین شرایط را در پرسپولیس دارد.
تیمی که نسبت به فصل گذشته چند بازیکن کلیدی‌اش مثل علیرضا بیرانوند، علی علیپور، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، مهدی ترابی و بعد از فینال لیگ قهرمانان هم بشار رسن را از دست داد. در این میان بخشی از امیدواری‌های‌مان با محرومیت شش ماهه عیسی آل کثیر هم به یأس و ناامیدی تبدیل شد. همین اتفاق به بزرگترین مشکل پرسپولیس تا امروز تبدیل شده، به طوری که مهاجمان این تیم بعد از 14 بازی فقط چهار گل زده‌اند.
با همه اینها پرسپولیس شانس زیادی برای رسیدن به رده نخست لیگ برتر در پایان نیم فصل دارد. هوادارانش هم بیش از پیش امیدوارند با اضافه شدن مهدی ترابی و پایان محرومیت آل‌کثیر مشکلات‌شان در خط حمله تمام شود. به هر حال فارغ از هر نتیجه‌ای که این تیم در بازی مقابل گل‌گهر به دست آورد، عملکرد شاگردان یحیی قابل دفاع است. 
چند روز پیش حمید مطهری سرمربی پرسپولیس در دفاع از عملکرد بازیکنانش اینطور گفت: «پرسپولیس موقعیت‌های زیادی ایجاد می‌کند که جای نگرانی ندارد. شما باید وقتی نگران باشید که موقعیتی ایجاد نمی‌شود. باید از فرصت‌هایمان به خوبی استفاده کنیم. باید بیشتر زحمت بکشیم. باید تمرینات بهتری داشته باشیم.» او کاملاً درست می‌گوید قرمزهای پایتخت در هر بازی حداقل به طور میانگین به اندازه‌ انگشتان یک دست فرصت‌های مسلم گلزنی را از دست می‌دهند.
دقیقاً همین جا است که سؤال پیش می‌آید. در ابتدای فصل گل محمدی می‌دانست که باید جای خالی بازیکنان جداشده‌اش را پر کند. او با دست خالی به فینال رسید و خالی‌تر از آن هم وارد لیگ بیستم شد.یحیی هشت بازیکن را به پرسپولیس آورد که نیمی از آنها عملکرد قابل دفاع و بعضاً عالی مثل حامد لک داشتند اما چهار بازیکن دیگرش تا امروز نتوانسته‌اند کارآیی‌شان را نشان دهند. لک گل سرسبد خریدهای پرسپولیس بود که خیلی خوب جواب داد و از همه مهم‌تر یک نیم فصل بدون حاشیه را پشت سر گذاشته است. رفتاری که کمتر از او به یاد داریم و همین مهم خیلی به او کمک کرده است.
سعید آقایی، میلاد سرلک و احسان پهلوان هم نمایش قابل قبولی را از خود بجا گذاشته‌اند. این سه نفر جزو نفرات تقریباً ثابت سرمربی بودند که نشان می‌دهد در پازل تاکتیکی او جای دارند اما خریدهای دیگر نه.
 
چهار بازیکن 430 دقیقه
آرمان رمضانی در شش بازی اول شانس حضور در میدان را پیدا کرد و حتی در بازی چهارم مقابل شهرخودرو 67 دقیقه در زمین بود. مهاجم فصل گذشته سایپا با همه تلاشی که داشت موفق به گلزنی برای پرسپولیس نشد و همین اتفاق بازی به بازی فشار را روی او و کادرفنی بیشتر کرد تا جایی که گل محمدی در چهار بازی آخر تیمش از او استفاده نکرد. مجموع دقایق بازی او برای قرمزهای پایتخت در 9 بازی 178 دقیقه شد یعنی کمتر از دو بازی کامل.
یحیی گل محمدی، سرمربی پرسپولیس که بعد از محرومیت عیسی آل کثیر به مدت شش ماه، به دنبال مهاجمی برای پوشش این خلاً در تیمش بود، در نهایت از میان گزینه‌های مطرح شده با مهدی مهدی‌خانی به مذاکره نشست و این بازیکن قراردادی دو ساله را با این تیم امضا کرد اما او به لحاظ بدنی آماده نبود و سرمربی پرسپولیس هم به همین دلیل از دقیقه 87 بازی هفته چهارم مقابل شهرخودرو او را به زمین فرستاد. سرمربی قرمزها پس از جذب او مدعی شد: «مهدی‌خانی با توجه به اینکه سهمیه لیگ برتری محسوب نمی‌شد، گزینه خوبی بود. او در شهر خودرو با من کار کرده و بازیکن با انرژی است. شناخت خوبی از او داریم و امیدوارم خوب از او بازی بگیریم. امیدوارم او مانند آل‌کثیر با جان و دل بازی کند و جواب دهد. باید به او زمان بدهیم تا به تیم کمک کند.» اینکه مهدی خانی فقط 75 دقیقه فرصت حضور در میدان را به دست آورده، یک دلیلش آماده نبودنش در ابتدای فصل، و دلیل دیگرش هم به قول یحیی خوب بازی نگرفتن از این بازیکن باشد.علی شجاعی در هفت بازی آخر پرسپولیس فقط پنج دقیقه در بازی با آلومینیوم اراک به میدان رفت. او با اینکه یک بازی کامل هم در ترکیب قرار داشت اما بیشتر از 168 دقیقه در زمین حضور نداشت یعنی مثل آرمان رمضانی کمتر از دو بازی کامل.
محمد شریفی هافبک 20 ساله پرسپولیس فقط در بازی با ماشین سازی در هفته سیزدهم آن هم به مدت 10 دقیقه به زمین رفت. او خوب می‌داند که برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی یا حداقل تبدیل شدن به یک بازیکن تعویضی کار سختی دارد.
 البته که یحیی هم باید به او در بازی‌هایی که با چند گل از حریفش پیش است، چند دقیقه‌ای فرصت بازی بدهد.به هرحال باید دید این چهار نفر در نیم فصل دوم چقدر شانس بازی پیدا می‌کنند، آن هم در شرایطی که تیم‌ها برای قهرمانی، کسب سهمیه و سقوط نکردن تلاش می‌کنند.

Page Generated in 0.0043 sec