printlogo


کد خبر: 224796تاریخ: 1399/11/28 00:00
درهای بحث را در صدا و سیما به روی فوتبال نبندید
نیاز انتخابات فدراسیون به در گرفتن بحث‌‌های سخت

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   @Farshadcasnejad
 
حق رأی در انتخابات فدراسیون فوتبال متعلق به اعضای مجمع است و تبلیغات برای نامزدها در آرای مجمع تأثیر چندانی ندارد. آنها در خلوت، در پی مذاکرات بر اساس خواست خود یا خواست تحمیل‌ شده، با نگاه به جریانی که در آینده به روابط شغلی آنها با فدراسیون کمک کند نامزدهای ریاست و هیأت رئیسه و نمایندگان هیأت‌ها و کارشناسان را انتخاب می‌کنند. این انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس نیست که تبلیغات رسانه‌ای نامزدها بتواند در سرنوشت انتخابات آثار مهمی داشته باشد.
اما آنچه می‌تواند برای مجمع روشنگر باشد و آنها را در معرض دیدگاه‌های بهتری قرار دهد، به بحث گذاشتن برنامه‌ها و ایده‌های نامزدها است. شاید در گرفتن بحث‌های جدی و هر روزه درباره نامزدها راهی باشد تا اعضای مجمع درگیر مسائل کلیدی فوتبال شوند. بسیاری از اعضای مجمع، از جمله رؤسای هیأت‌های فوتبال، دور از فضای اصلی فوتبال فعالیتی اداری دارند و ذهن‌شان همواره در هیاهوی مسائل پیچیده فوتبال آموخته نمی‌شود. 
مسائل محلی و منطقه‌ای فوتبال در سرنوشت فوتبال بسیار مؤثرند اما برای انتخابات فدراسیون فوتبال نگاه جامع‌تری به مسائل لازم است که در پی بحث‌های جدی و مداوم در رسانه‌ها به دست می‌آید. این اما به معنای تبلیغات برای نامزدها نیست، بلکه جدلی فکری و لازم برای فوتبال است.
دعوت از نامزدها در برنامه‌های تلویزیونی، به بحث گذاشتن برنامه‌های آنها که باید تبحر مجریان تلویزیونی باشد، استفاده از کارشناسانی که تسلط بر مدیریت فوتبال دارند، بررسی دقیق و بی‌تعارف کارنامه نامزدها و هر برنامه‌ای با این سمت و سو کمک می‌کند تا مجمع فدراسیون فوتبال به مسئولیتی که در قبال فوتبال دارد، حساس شود.
صدا و سیما اما انگار تصمیم دیگری گرفته است. اعلام این سیاستگذاری به برنامه‌های ورزشی که حتی نام نامزدها را به زبان نیاورید و مناظره‌ای برگزار نکنید، احتمالاً با این پیش‌فرض‌ها انجام شده که نامزدها از تبلیغات در برنامه‌های رادیو و تلویزیون بهره‌مند نشوند. شاید هدف کاستن اهمیت این انتخابات باشد و یا هر هدف دیگری که منجر به بسته شدن درهای بحث و جدل و گفت‌وگو درباره انتخابات فدراسیون فوتبال باشد، جز آرای کورکورانه در روز انتخابات ثمره دیگری ندارد و این هرگز به نفع فوتبال نیست.
فوتبال ایران به بحث‌های سخت، به گفت‌وگوهای پر برخورد نیاز دارد تا اندیشه‌ها جدی و فارغ از تعارف به نقد کشیده شوند. روشن است که نقد نشدن آنچه حوالی انتخابات در جریان است و نقد نشدن نامزدها و کارنامه و برنامه آنها، انتخابات را سربسته و بی‌محتوا برگزار خواهد کرد. در آستانه این انتخابات اگر امیدی داریم که فدراسیون در آینده به نهادی مستقل‌تر، خوشفکرتر و کارآمدتر تبدیل می‌شود، تنها راه، فراهم کردن فضا برای درگرفتن بحث است، حتی اگر صدای اهالی فوتبال بالا برود.
فاصله کوتاهی تا روز برگزاری انتخابات داریم، آنچنان کوتاه که فرصتی برای تعلل نیست. با یک برنامه و چند آیتم، از آن بحث‌هایی که باید بین اهالی فوتبال و چهره‌های انتخابات دربگیرد، خبری نخواهد شد. در این فرصت کوتاه تا انتخابات درهای بحث را نبندید تا روز انتخابات ذهن‌های رأی دهندگان با بحث‌ها و برنامه‌ها و نقدها درگیر باشند.
 

Page Generated in 0.0059 sec