printlogo


کد خبر: 224786تاریخ: 1399/11/28 00:00
کم‌کاری؛ شایعه پرطرفداری که هرگز نمی‌توان اثبات کرد
هجوم ویروس بی‌اعتمادی به ارکان استقلال

سرمقاله
آرمن ساروخانیان  @armen7791
 
استقلال بعد از شکست به سپاهان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد. باخت به رقیب مستقیم به معنی از دست رفتن صدر جدول و فشار مضاعف به محمود فکری بود. سرمربی استقلال هر بار در پاسخ به منتقدان صدرنشینی تیمش را به رخ می‌کشید، ولی با از دست رفتن رتبه نخست ترجیح داد نشست خبری بعد از بازی با سپاهان را نیمه‌کاره رها کند.
کادر فنی استقلال تنها نقطه اتکایش را از دست داده و بی‌دلیل نبود که برای دفاع از نتایج نیم‌فصل اول و توجیه شکست اخیر دلایل جدیدی مطرح شده است. مرفاوی در مصاحبه تلویزیونی اخیرش مدعی شد دو گلی که استقلال در اصفهان دریافت کرد اتفاقی بوده است. البته در دربی، دیگر بازی دشوار استقلال هم دیده بودیم که ساختار دفاعی این تیم تاب حملات شدید را ندارد و در ورزشگاه نقش جهان هم کم و بیش این اتفاق تکرار شد تا استدلال دستیار فکری زیر سؤال برود.
مرفاوی همچنین به تمرکز نداشتن بازیکنان اشاره کرد و دلیل آن را مشکلات قراردادی و مالی آنها دانست. با این حال افرادی در باشگاه در محافل خصوصی شائبه کم‌کاری بازیکنان را هم مطرح کرده‌اند. در فوتبال ایران و تیم استقلال اولین بار نیست که چنین شایعاتی مطرح می‌شود؛ نظریه‌ای که هیچ‌وقت نمی‌توان اثبات کرد، ولی برای کسانی که طرفدار تئوری توطئه هستند خوراک خوبی است تا داستان‌های پیچیده و پر رمز و رازی بسازند.
بعید نیست این بدبینی از طرف کادر فنی به مدیران باشگاه سرایت کرده باشد. مربیان استقلال هرچند در مصاحبه‌ها به این موضوع اشاره نکردند، ولی ممکن است بعد از نمایش ضعیف تیم در اصفهان در پس ذهن‌شان به این سناریو هم فکر کرده باشند. پخش شدن این شایعه می‌تواند کادر فنی را هم بابت این شکست تبرئه کند و نوک انتقادات متوجه بازیکنان شود. مانور رسانه‌ها روی این ماجرا محمود فکری و دستیارانش را در جایگاه قربانی قرار می‌دهد و این بازیکنان هستند که مقصر شکست شناخته می‌شوند.
این بی‌اعتمادی در سایر ارکان باشگاه هم دیده می‌شود. بازیکنان بابت تأخیر در پرداخت‌ها رابطه خوبی با مدیران ندارند و بعد از بازی با نساجی در مصاحبه‌های هماهنگی به آنها تاختند. هیأت مدیره هم اعتمادش به فکری و دستیارانش را از دست داده و گفته می‌شود که بعد از این بازی به فکر برکناری این مربی بود، ولی خواسته‌شان از طرف مدیران بالارتبه وتو شد. با این حال آنها به سرمربی اولتیماتوم داده‌اند و فکری که تمرکزش را از دست داده برای جمع کردن دوباره استقلال کار سختی دارد.
وضعیتی که استقلال با آن روبه‌رو شده، کم و بیش از شروع فصل قابل پیش‌بینی بود. استقلال در نیم‌فصل اول به جز دو سه بازی نتوانست نمایش خوبی داشته باشد. تغییرات پرشمار ترکیب و نتایج پرنوسان موارد دیگری بود که برخی از رسانه‌ها و پیشکسوتان به آنها اشاره کردند، ولی فکری هرگز زیر بار این انتقادات نرفت و آنها را نتیجه توطئه اتاق فکری دانست که نمی‌خواهد استقلال نتیجه بگیرد. فکری و دستیارانش حتی بعد از سومین شکست نیم‌فصل و سقوط به رده سوم جدول هم حاضر به پذیرفتن انتقادات نیستند و همچنان دلایل غیرفنی را عامل این ناکامی‌ها می‌دانند. در این شرایط امید زیادی به متحول شدن تیم نیست و انتظار می‌رود همان سرنوشتی در انتظار استقلال باشد که پیش از این با مرفاوی و مظلومی تجربه کرده بود.
 

Page Generated in 0.0054 sec