printlogo


کد خبر: 224744تاریخ: 1399/11/28 00:00
احتمال ابتلای ملی‌پوشان المپیکی به کووید 19 در اردوی اهواز
سایه شوم «کرونا» بر سر وزنه‌برداری

رضا عباسپور     @rez7462

دقیقاً از همان چیزی که در اردوی خارج از تهران وزنه‌برداری می‌ترسیدیم سرمان آمد! زیرا سایه شوم «کرونا» حالا بر سر وزنه‌برداری و المپیکی‌های این رشته در مسیر کسب سهمیه ورودی به توکیو سایه افکنده است. محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری اولین نفری در اردوی آماده‌سازی تیم ملی در اهواز بود که تست کووید 19 او روز گذشته مثبت اعلام شد و شوک بزرگی به وزنه‌برداری وارد کرد. خبر بدتر این بود که گفته می‌شود تعدادی از ستاره‌های ملی‌پوش حاضر در اردوی اهواز نیز که زیر نظر برخواه در اردو تمرینات خود را مرور می‌کردند نیز به این ویروس کشنده و مرگبار مبتلا شدند و تست کووید 19 آنها نیز مثبت اعلام شده است! اتفاقی تلخ و بحرانی ویرانگر برای وزنه‌برداری و ورزش ایران در مسیر کسب سهمیه المپیک توکیو که اگر صددرصد تأیید شود، ضربه‌ای مهلک و جبران‌ناپذیر خواهد بود برای کاروان ورزش ایران که لنگ کسب سهمیه وزنه‌برداری است.
 
چرا قرنطینه پایتخت شکسته شد؟
یکی از انتقادات اصلی و اساسی به مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری و کادرفنی تیم ملی شکستن قرنطینه اردویی در پایتخت (تهران) و انتقال اردوی تمرینی وزنه‌برداران به منطقه قرمز کرونایی یعنی استان خوزستان و شهر اهواز بود! تصمیمی عجیب و کاملاً غیرمنطقی در شرایط بحرانی کنونی که کرونا در کشورمان ایجاد کرده است. تصمیمی عجولانه و غیر فنی که نهایتاً عملیاتی شد تا کار دست کادرفنی، بچه‌های ملی‌پوش و سیستم مدیریتی وزنه‌برداری بدهد. ثمره این تصمیم غلط و نادرست در خاتمه اردوی آماده‌سازی تیم ملی در اهواز، مثبت شدن تست کووید 19 سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری یعنی محمدحسین برخواه و تعدادی از ملی‌پوشان و دست‌اندرکاران اردوی خارج از تهران وزنه‌برداری در استان خوزستان بود. کرونایی شدن ستون‌های اصلی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبعات سنگین و غیرقابل جبرانی را روی دست وزنه‌برداری و کاروان المپیکی ورزش ایران باقی بگذارد. حقیقتاً سؤال اصلی و اساسی از مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری که مسئول صفر تا صد عملکرد تیم ملی و کادرفنی هستند این است، که چرا بدون هیچ دلیل قانع‌کننده و محکمه‌پسندی مجوز خروج و شکستن قرنطینه اردوی پایتخت را به کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری و انتقال آنها به منطقه قرمز و بحرانی کرونایی یعنی استان خوزستان و شهر اهواز را صادر کردند؟ حالا با این شرایط اورژانسی و بحرانی که برای وزنه‌برداری و تیم ملی ایجاد شده است، اگر احیاناً اتفاقی غیرقابل جبران برای محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی یا ستاره‌های المپیکی وزنه‌برداری ایران به واسطه مبتلا شدن‌شان به ویروس کرونا رخ دهد کدام مقام مسئول پاسخگوی بحرانی خود ساخته خواهد بود که بر سر وزنه‌برداری و کاروان ورزش کشور آوار شده است؟
 
مسئولان توپ را به زمین برخواه  انداختند!
حالا که شرایط با مثبت شدن تست کرونای محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری برای دست‌اندرکاران تصمیم‌ساز این مجموعه بحرانی و جدی شده است، اغلب مدیران ارشد فدراسیون در مصاحبه‌ها یا صحبت‌های درگوشی خود با اصحاب رسانه توپ را به زمین محمدحسین برخواه می‌اندازند و سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری را مقصر اصلی برای شکسته شدن قرنطینه اردوی تهران و انتقال وزنه‌برداران به اهواز می‌دانند! آنها معتقدند برخواه با تحت فشار گذاشتن فدراسیون تأکید داشته است: «چون بچه‌های ملی‌پوش از یکنواختی اردوی تهران خسته شدند، باید مکان و محل برگزاری اردوی تمرینی تیم ملی هرطور شده تغییر کند تا وضعیت روحی و انگیزشی بچه‌ها برای حضور در مسابقات گزینشی المپیک پیش‌رو بهتر و باکیفیت‌تر شود!» اصلاً گیریم که این حرف صحت داشته و مدیریت فدراسیون با فشار سرمربی محل و مکان برگزاری اردوی تمرینی ملی‌پوشان را تغییر داده است اما نکاتی مبهم و سؤال‌برانگیز در این ماجرا که باعث می‌شود شانه خالی کردن مسئولین فدراسیون از زیر بار مسئولیت مهم خود را یک توجیه مثل توجیهات قبلی آنها برای حواشی مختلف ببینیم این است که اولاً محل اسکان، تغذیه و تمرین اردونشینان وزنه‌برداری در اهواز چرا کاملاً تحت تدابیر شدید پروتکل‌های بهداشتی (مثل منع رفت و آمد افراد غیر مرتبط با اردوی وزنه‌برداری که ممکن بوده ناقل باشند) نبوده است؟ ثانیاً، با توجه به بحرانی شدن و منطقه قرمز شدن اهواز از نظر همه‌گیری کرونا، چرا فدراسیون به سرعت نسبت به برگرداندن کادرفنی و اردونشینان از اهواز به تهران دست به کار نشدند و تدابیری در این خصوص ترسیم نشد؟ ثالثاً، استوری‌ها و تصاویری که برخی از ملی‌پوشان در فضای مجازی از خروج‌های غیر ضروری و حضور دسته‌‌جمعی‌‌شان در مکان‌های غیر بهداشتی برای تفریح یا غذا خوردن خود در اهواز منتشر می‌کردند بیانگر این بود که برخلاف گفته سرپرست تیم ملی و رئیس کمیته پزشکی فدراسیون وزنه‌برداری، متأسفانه هیچ کنترل و قرنطینه سفت و سختی در باب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردوی خارج از پایتخت وزنه‌برداری رعایت نمی‌شد. بنابراین همه این موارد دست به دست هم داد تا ویروس مرگبار و کشنده «کرونا» بالاخره پایش به اردوی وزنه‌برداری باز شده و ضمن مبتلا کردن سرمربی تیم ملی، ستاره‌های المپیکی وزنه‌برداری را نیز در مسیر کسب سهمیه در شرایط بحرانی و استرس‌زا قرار دهد.
 
 
لغو  تور نمنت کلمبیا
شنیده‌ها حاکی از آن است که اعزام چهار گزینه المپیکی تیم ملی وزنه‌برداری (کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی و علی داودی) به تورنمنت گزینشی نقره‌ای کلمبیا که قرار بود اسفندماه جاری در شهر کالی این کشور برگزار شود، به بهانه بلاتکلیفی هیأت رئیسه جهانی وزنه‌برداری، آماده نبودن جواب تست دوپینگ وزنه‌برداران ملی‌پوش و شیوع کرونا در اردوی وزنه‌برداری منتفی شده است! حالا با این شرایط باید منتظر ماند و دید که برای کسب امتیاز مورد نیاز سهراب مرادی و کیانوش رستمی برای المپیکی شدن فدراسیون وزنه‌برداری به جز مسابقات آسیایی ازبکستان چه تورنمنت‌های دیگری را مد نظر خواهد داشت؟ زیرا المپیکی شدن این دو وزنه‌بردار بدون کسب امتیازات بیشتر در تورنمنت‌های بین‌المللی باقی مانده هرگز امکانپذیر نیست.
 

 


Page Generated in 0.0051 sec