printlogo


کد خبر: 224698تاریخ: 1399/11/27 00:00
زمان پذیرفتن تمام شد؛ زمان رفتن رسید
نیازی به یک اتاق اضافی نیست!

سام ستارزاده
 
صدرنشینی در جدول لیگ برتر، اولین و آخرین پوشالی بود که می‌شد بر بازی‌های فنی مأیوس‌کننده آبی‌های پایتخت گذاشت. فروریختن این پوشال در نیم‌فصل، بی‌شک به سود باشگاه و هواداران پرشمارش بود؛ ولی کادر‌فنی کم‌تدبیر استقلال از آن نفع چندانی نمی‌برد.
به کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی با سپاهان باز می‌گردیم. محمود فکری با شنیدن نخستین سؤال فنی از جایش برخاست و با جمله «چرا زمانی که ما می‌بریم هیچ سؤالی پیدا نمی‌شود» سالن کنفرانس را ترک کرد؛ بدون آن که به خاطر بسپارد که در روزهای برد استقلال نیز پرسش‌های مشابهی را با «حالا که ما با همین شیوه صدرنشینیم» پاسخ می‌داد.
محمود فکری کادر‌فنی خود را «فنی‌ترین» در فوتبال باشگاهی ایران می‌داند اما در ۱۵ بازی رسمی تیمش در نیم‌فصل نخست، به‌ویژه در زمان‌هایی که تیم با استراتژی ۳-۵-۲ بازی می‌کرد، کار تیمی و پلن‌های مشخص و کار شده برای طرح موقعیت و استفاده از ضربات ایستگاهی، آخرین چیزهایی است که به چشم می‌خورند. زمانی که فکری هدایت استقلال را پذیرفت، افرادی که در فضای مجازی از وی استقبال می‌کردند تنها از مقابله وی با بازیکن‌سالاری و حاشیه‌سازی نوشتند؛ یعنی حتی سرسخت‌ترین هواداران فکری نیز به‌نوعی می‌دانند که وی با نساجی نیز بار فنی متفاوتی نسبت به متوسط فوتبال ایران به‌نمایش نگذاشت.
کادر‌فنی استقلال از شکست‌خورده‌های بزرگ ۱۵ سال اخیر نیمکت آبی‌ها به‌اضافه آرش برهانی و حنیف عمران‌زاده تشکیل شد. برای انتخاب مربی تمرین‌دهنده، امیدعلی دفتری به امید نمازی که سابقه دستیاری کارلوس کی‌روش را هم دارد، ترجیح داده شد. اکنون در مورد نقش وی در ارتقای فنی تیم صحبتی نمی‌شود. سایر اعضای این کادر نیز به‌گفته خود فکری از همان روز نخست به‌صورت «دورهمی» درکنار یکدیگر امور فنی تیم را پیش می‌برند.
برای پیشروی در لیگ بیستم، یکی از عمیق‌ترین اسکوآدهای لیگ به‌همراه دو بازیکن خارجی سطح بالا در اختیار آرپی‌جی‌زن استقلالی‌ها قرار داده شد؛ که یکی از آنها را خود فکری فراری داد. در هفته‌های نخست، تأکید فکری روی این بود که به تیمش زمان بدهند. امروز زمان کافی برای ساختن زیربنای فنی تیم به وی داده شده. اگر کمبود دیگری هم در این مدت وجود داشته باشد، مسئولیت آن با مدیریتی است که فکری کوچک‌ترین زاویه‌ای با آن پیدا نمی‌کند و حتی گاهی به‌وضوح در تنش میان آنها و طرفداران تیم، مقابل طرفداران می‌ایستد.
امروز که صدر جدول از چنگ آبی‌ها ربوده شده، آن‌هم در حالی که نمایش کیفی پسران آبی در نقش جهان رضایت‌بخش نبوده، مشخص می‌شود که بخش زیادی از انتقادات فنی و حتی غیرفنی علیه کادرفنی استقلال بجا و از روی دلسوزی بوده. هیچ اتاق فکری برای زمین‌خوردن استقلال نقشه نکشید؛ چرا که با وجود چنین نیمکت آبی‌ای نیازی به یک اتاق اضافی نبود. محمود فکری، صمد مرفاوی و پرویز مظلومی، ماه‌ها فرصت شنیدن انتقادات و پذیرفتن حقایق تلخ پیرامون تیمشان را داشته‌اند؛ ولی در این زمان، شاید انتخاب آنان دیگر میان زود رفتن و دیر رفتن با خاطره‌ای به‌مراتب تلخ‌تر باشد. فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا در پیش است و به نفع این کادر‌فنی است که با چنین تیمی که ساخته‌اند، با بزرگان غرب آسیا پنجه نیندازد.
 

Page Generated in 0.0062 sec