printlogo


کد خبر: 224647تاریخ: 1399/11/26 00:00
نامه‌‌نگاری وزارت ورزش با وزارت بهداشت
واکسیناسیون المپیکی‌ها تا آخر فروردین

ایران ورزشی- ورود واکسن کرونا به کشور و موضوع اولویت‌بندی افرادی که باید در ابتدای فهرست دریافت‌کنندگان واکسن باشند، این سؤال را به وجود آورده که ورزشکاران چه زمانی واکسینه می‌شوند؛ بخصوص آنهایی که المپیک و پارالمپیک توکیو را در پیش دارند؟
ابتدا کمیته برگزاری بازی‌های توکیو اعلام کرد که واکسیناسیون ورزشکاران و میهمانان ژاپن الزامی است و به همین خاطر این موضوع باید در اولویت قرار می‌گرفت اما همین چند وقت پیش نامه‌ای از کمیته بین‌المللی المپیک به کمیته‌های ملی المپیک کشورها ارسال شد مبنی بر اینکه واکسیناسیون ورزشکاران الزامی نیست چون در هیچ جای دنیا این موضوع اجباری نشده است. با این حال با توجه به خطراتی که سفرهای پی در پی برای ورزشکاران و کادر همراه‌شان دارد، بعید است ورزشکاری باشد که نخواهد در مقابل ویروس کرونا واکسینه شود. ضمن اینکه مسئولان ورزش در دو بخش وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم نمی‌خواهند ریسک کنند و بنا دارند هر طور شده، مقدمات واکسیناسیون ملی‌پوشان را فراهم کنند.
 
صالحی امیری: می‌خواهیم ورزشکاران
 در اولویت باشند
درخواست 20 هزار دوز واکسن را داریم
رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در حاشیه بازدیدی که از فدراسیون پزشکی ورزشی داشت، به ضرورت تهیه 20 هزار دوز واکسن برای ورزشکاران اشاره کرد و گفت: «مسأله اصلی سلامت قهرمانان است. الزاماً به ۲۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که ۱۰ هزار قهرمان ملی‌پوش را در سراسر کشور در سایه امنیت جسمانی و روانی قرار بدهیم. جلسه مشترکی با وزیر ورزش و معاون ایشان داشتیم. جمع‌بندی شد از طریق وزارت بهداشت تلاش کنیم قهرمانان ما در اولویت واکسینه شدن قرار بگیرند. یا اگر اجازه بدهند از کشورهای مورد تأیید واکسن بخریم.»
 
علی‌نژاد: IOC همکاری لازم را با کشورها دارد
تابع تصمیم وزارت بهداشت هستیم
صالحی امیری در حالی به جلسه با وزیر ورزش اشاره می‌کند که مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش از نامه‌نگاری وزیر ورزش با دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت خبر می‌دهد. علی‌نژاد که در نشست خبری چند روز قبل به مواجهه ورزش ایران با کرونا اشاره و تأکید کرد که ورزش ایران با وجود همه سختی‌ها، توانسته به خوبی این مسیر را طی کند، حالا خبر خوبی می‌دهد و معتقد است که تا اواخر فروردین ورزشکاران اعزامی به توکیو واکسینه می‌شوند. البته این مسأله به همین سادگی‌ها هم نیست و علی‌نژاد درباره جزئیاتش توضیح می‌دهد: «چند روز قبل دکتر سلطانی‌فر، نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشتند و خواستند که ورزشکاران نیز در اولویت قرار گیرند. با توجه به اینکه واکسن به تازگی وارد شده؛ نامه‌نگاری وزیر ورزش نیز همین چند روز قبل صورت گرفته و حالا باید ببینیم چه پاسخی داده می‌شود.»
او به نامه‌نگاری که همزمان با کمیته بین‌المللی المپیک هم انجام شده؛ اشاره می‌کند و می‌گوید: «IOC گفته شرایطی را فراهم می‌کند تا ورزشکارانی که سهمیه گرفته‌اند و افرادی که در کاروان اعزامی کشورها هستند، اگر تا سه ماه مانده به المپیک در کشورهای‌شان واکسینه نشده باشند؛ بتوانند واکسن دریافت کنند. بنابراین اگر به هر دلیلی از طریق وزارت بهداشت این اتفاق نیفتد، می‌توانیم از طریق کمیته بین‌المللی المپیک شرایطی را فراهم کنیم که برای دو برابر ورزشکارانی که تا آخر فروردین ماه سهمیه گرفته‌اند، واکسن دریافت کنیم.»
علی‌نژاد در حالی از درخواست برای دو برابر تعداد سهمیه‌داران می‌گوید که بعد از فروردین هم فرصت هست و ممکن است بر تعداد افرادی که سهمیه می‌گیرند، اضافه شود. با این حساب از الان باید هم این موضوع در نظر گرفته شود، هم افرادی که به عنوان مربی و کادر سرپرستی کنار ورزشکاران هستند.
در مورد نوع واکسن هم معاون وزیر ورزش تأکید دارد واکسنی برای ورزشکاران تهیه می‌شود که مورد تأیید وزارت بهداشت است. او به این سؤال که اگر قرار باشد IOC واکسن در اختیار ایران قرار دهد، چه نوع واکسنی تهیه می‌شود، می‌گوید: «منتظر پاسخ وزارت بهداشت هستیم و شاید نیاز نباشد که از کمیته بین‌المللی المپیک واکسن تهیه کنیم اما اگر در نهایت تصمیم بر این باشد که از IOC درخواست کنیم؛ این هماهنگی بین کمیته بین‌المللی المپیک و ایران وجود دارد که واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت در اختیار ما قرار گیرد. مطمئناً مرجع نهایی تصمیم‌گیر وزارت بهداشت است.»
با توجه به صحبت‌های مهدی علی‌نژاد و تأکیدی که صالحی امیری دارد؛ می‌توان از حالا این امیدواری را داشت که ورزشکاران المپیکی تا آخر فروردین ماه واکسینه می‌شوند اما تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، به المپیکی‌ها محدود نشده و در نامه وزارت ورزش به وزارت بهداشت هم عنوان ورزشکاران ملی ذکر شده تا در صورت امکان همه ورزشکارانی که در تیم‌های ملی حضور دارند و رقابت‌های برون مرزی را در پیش دارند، واکسینه شوند؛ البته اگر شرایط اجازه چنین کاری را بدهد.

Page Generated in 0.0055 sec