printlogo


کد خبر: 224632تاریخ: 1399/11/26 00:00
بررسی حضور فوتبالی‌ها در مدیریت فوتبال
از داوور شوکر و کاسیاس تا علی کریمی و مورد خاص پلاتینی

انتخابات این دوره فدراسیون فوتبال تفاوت‌های زیادی با دوره‌های قبلی دارد و اصلاحات انجام ‌شده در اساسنامه و همچنین شرایط خاص فوتبال ایران از نظر مالی و اوضاع بحرانی تیم ملی در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، انتخابات این دوره را بسیار مهم‌تر از گذشته کرده است. از طرفی حضور فوتبالی‌ها در انتخابات هم اتفاقی است که در گذشته کمتر شاهدش بودیم ولی در این دوره علی کریمی به همراه مهدی مهدوی‌کیا و سعید دقیقی آمده‌اند تا پس از مدت‌ها اداره فوتبال به دست فوتبالی‌ها بیفتد.
اگر علی کریمی به ریاست فدراسیون فوتبال برسد، اولین فوتبالیستی نیست که به این پست رسیده و پیش از او محمد دادکان هم با سابقه حضور در پرسپولیس ریاست فدراسیون فوتبال را تجربه کرده بود. خارج از ایران هم در حال حاضر مشهورترین فوتبالیستی که پس از پایان فوتبالش به ریاست فدراسیون فوتبال کشور خود رسیده، داوور شوکر، ماشین گلزنی فوتبال کرواسی است که این روزها ریاست فدراسیون فوتبال این کشور را بر عهده دارد. همچنین چندی پیش ایکر کاسیاس، سنگربان اسطوره‌ای باشگاه رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا تصمیم گرفت در انتخابات فدراسیون فوتبال این کشور شرکت کند اما در نهایت اعلام کرد به دلیل شرایط خاص اسپانیا و شیوع کرونا از شرکت در انتخابات انصراف می‌دهد.
رئیس فعلی فدراسیون فوتبال اسپانیا «لوییس روبیالس» ۴۳ ساله است که در گذشته فوتبالیست بود و در سال ۲۰۰۹ کفش‌هایش را آویزان کرد. او سابقه حضور در تیم‌های پایه والنسیا و اتلتیکو مادرید و تیم‌های بزرگسالان خرز و لوانته را هم در کارنامه خود دارد.
با این حال روبیالس تنها رئیس فدراسیونِ فوتبال در میان کشورهای صاحبنام اروپایی است و در کشورهایی چون ایتالیا، آلمان،  انگلیس و فرانسه افراد غیر فوتبالی بر این منصب تکیه زده‌اند. با این حال بسیاری از بازیکنان بزرگ پس از خداحافظی از فوتبال راهی عرصه مدیریت شده‌اند و اغلب در پست مدیر ورزشی تیم‌ها مشغول به کار هستند که مشهورترین آنها «پائولو مالدینی» ستاره سابق میلان است که این روزها در تیم سابق خود فعالیت می‌کند.
البته بدون تردید مشهورترین نمونه مدیران فوتبالی «میشل پلاتینی» اسطوره فوتبال فرانسه با چهار توپ طلا است که چند سال قبل به عنوان رئیس یوفا هم انتخاب شد ولی پس از چند سال حضور به دلیل فساد مالی مجبور به استعفا شد. در ایران هم به جز محمد دادکان در چند سال اخیر ابراهیم شکوری، مدافع سابق پرسپولیس و سایپا در فدراسیون فوتبال حضور داشته که اخیراً هم به عنوان یکی از معاونین جعفر سمیعی در پرسپولیس انتخاب شده است.
(این مطلب پیش‌تر در خبرآنلاین منتشر شده بود)
 

Page Generated in 0.0048 sec