printlogo


کد خبر: 224590تاریخ: 1399/11/26 00:00
توصیه‌هایی برای خرید دوچرخه دست دوم
پاسخ فروشنده، تعیین‌کننده است

فرشاد قره‌داغی
 
 بخش دوم- در ادامه بررسی مسائل مهم در خرید دوچرخه، به نکات حیاتی در خرید دوچرخه توجه می‌شود. نکاتی که در مورد سیستم پیشرانه و قطعات آن باید مورد توجه قرار بگیرد. مهم‌ترین نکات هم به چرخ‌ها، ترمز و زنجیر دوچرخه برمی‌گردد که در کیفیت آن نقش مهمی را ایفا می‌کند.
 
زنجیر
ابتدا عملکرد کلی سیستم را با تعویض دنده‌ها چک کنید. دسته دنده‌ها باید به راحتی حرکت کرده و دنده را به نرمی و بدون تأخیر جابه‌جا کند. این تعویض دنده باید با کمترین صدای ممکن اتفاق بیفتد. سپس خود چرخ‌دنده‌ها را بررسی کنید که دندانه تیز، شبیه دندان کوسه نداشته باشند. دندانه تیز نشان‌ دهنده فرسودگی بیش از حد است که منجر به درگیری ضعیف با زنجیر و لغزندگی دنده‌ها می‌شود. زنجیر را بررسی کنید. زنجیر باید دارای کشش مناسب باشد، نه خیلی سفت و نه خیلی شل. در سراسر طول زنجیر نباید تاب خوردگی یا آثار ضربه و فشار وجود داشته باشد. نکته بسیار مهم در بررسی قطعات دوچرخه، نبودن زنگ‌زدگی روی آنهاست.
 
 ترمزها
ترمزها باید عملکرد خوبی داشته و دوچرخه را به موقع متوقف کنند. همچنین دسته ترمزها روی فرمان نباید لق باشد. در ترمز دیسکی، لنت‌ها نباید با دیسک درگیر باشند. دوچرخه را بالا گرفته و لاستیک را بچرخانید. لاستیک باید روان حرکت کرده و صدایی از ترمزها به گوش نرسد. در ترمز وی_بریک (لقمه‌ای)، لقمه‌ها نباید با طوقه درگیر باشند و لاستیک باید به راحتی حرکت کند.
 
چرخ‌های دوچرخه:
اجزای اصلی چرخ شامل لاستیک، تیوب، طوقه، پره و سر پره می‌شود. مهم‌ترین و گران‌ترین جزء آن طوقه است. بنابراین در بررسی طوقه دقت لازم را داشته باشید. دوچرخه را بالا بگیرید و چرخ را با دست بچرخانید. دقت کنید که چرخ دارای تاب و لنگی نباشد.
پره‌های دوچرخه نیز اهمیت زیادی دارند و ایراد اساسی در آنها نیازمند صرف هزینه زیاد و حتی تعویض طوقه است. پس آنها را برای وجود هرگونه خمیدگی یا حرکت اضافی (بیش از چند میلی‌متر) بررسی کنید. لاستیک‌ها به راحتی قابل تعویض هستند اما این کار هزینه‌بر است، بنابراین بطور ایده‌آل باید هنگام خرید دوچرخه در شرایط خوبی قرار داشته باشند. وجود نشانه‌های زیر در لاستیک، نشان دهنده نیاز به تعویض آنها است:
- آج لاستیک خورده شده و اصطلاحاً صاف شده است.
- کناره‌های لاستیک نخ‌نما شده است.
- لاستیک شروع به ترک ‌خوردگی یا پوسته‌پوسته شدن کرده است.
- در لاستیک، اعوجاج، حالت برآمدگی یا دفرمه شدن وجود دارد.
- تعداد زیادی برش کوچک روی لاستیک وجود دارد.
وجود هر یک از علائم بالا، احتمال تعویض تایرها را بالا می‌برد؛ پس شما می‌توانید در مورد قیمت و تخفیف گرفتن، به راحتی چانه بزنید.
 
جمع‌بندی نکات خرید دوچرخه دست دوم
قبل از خرید، بدانید چه می‌خواهید و از بین گزینه‌های موجود، بهترین را انتخاب کنید. اگر برای‌تان مقدور است، از یک دوست دوچرخه‌سوار که اطلاعات کافی در مورد دوچرخه دارد، بخواهید هنگام خرید شما را همراهی کند.
قطعات را به دقت بررسی کنید تا از بیشترین میزان سلامت برخوردار باشند. وجود قطعات معیوب و نیازمند به تعویض، در قیمت نهایی دوچرخه تأثیرگذار هستند.
در مورد قیمت‌گذاری دوچرخه‌های کارکرده، قانون و نهاد نظارتی خاصی وجود ندارد و قیمت‌ها صرفاً بر اساس نظر شخصی و روند بازار اعلام می‌گردد. طبیعتاً هرچه دوچرخه ارزنده‌تر و سالم‌تر باشد، قیمت نزدیک‌تری به قیمت آکبند آن دارد. قبل از خرید، حتماً قیمت روز آن دوچرخه را از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر جویا شوید.
در ایران بازار خاصی برای خرید دوچرخه دست دوم وجود ندارد. بهترین روش خرید به صورت اینترنتی و از مصرف‌کنندگانی است که قصد فروش دوچرخه خود را دارند. بعضی از فروشگاه‌ها نیز دوچرخه‌های کارکرده را به فروش می‌رسانند که با یک جست‌وجوی سریع در اینترنت می‌توانید آنها را بیابید.

Page Generated in 0.0069 sec