printlogo


کد خبر: 222857تاریخ: 1399/10/24 00:00
دو سال سرنوشت‌ساز پیش روی ستاره برزیلی
نیمار کی ثابت می‌کند بهترین است؟
خبرنگار SporTV نوشت: «اصلاً مهم نیست که 500 نفر در میهمانی نیمار بودند یا 150 نفر. مهم این است که او با دنیای خارج قطع ارتباط کرده و مانند یک نوجوان زندگی می‌کند.»

نگاه
تیم ویکری   
 
نیمار چند هفته دیگر 29ساله می‌شود. او باید در اوج بازی‌اش باشد، چراکه وارد دو سال حیاتی دوران بازی‌اش می‌شود که از بازگشت به آمادگی پس از مصدومیت اخیر شروع شده و در جام‌جهانی 2022 به پایان می‌رسد. برزیل برای ششمین قهرمانی‌اش در تاریخ جام‌های جهانی به او امید بسته است. این دو سال می‌تواند جایگاه او را در میان بزرگان دنیای فوتبال رقم بزند، هرچند فتح جام‌جهانی و لیگ قهرمانان تنها اهداف او نیست. دوران لیونل مسی و کریستیانو رونالدو رو به پایان است، به این ترتیب بازیکنان بر سر عنوان بهترین بازیکن دنیا با هم رقابت خواهند کرد. بعید است روبرت لواندوفسکی که 32 سال دارد بتواند این عنوان را برای مدتی طولانی در اختیار داشته باشد. اگر نیمار به این عنوان نرسد، با برخی معیارها از جمله معیارهای خودش نتوانسته پتانسیلی که داشته را به عمل تبدیل کند.
برخی بی‌تردید می‌گویند این اغراق است و نباید توجه بیش از حدی به عناوین فردی در ورزش تیمی فوتبال داشت. اما نیمار برزیلی است و به این ترتیب برای او کسب عنوان بهترین بازیکن حقی ملی حساب می‌شود. روماریو، رونالدو، ریوالدو، رونالدینیو و کاکا؛ منطقی است که یک بازیکن برزیلی بزرگ بخواهد عنوان بهترین بازیکن دنیا را از آن خود کند.
این موضوع هم هست که تلاش او برای رسیدن به این عنوان نتیجه عکس داده و لحظاتی هست که او فشار بسیاری را تحمل می‌کند و توقع این است که بدرخشد. این اتفاق در فینال لیگ قهرمانان اخیر روی داد که بزرگترین دیداری بود که او تاکنون در آن به میدان رفته بود. از لحظه‌ای که بایرن‌مونیخ گل زد، بازی نیمار دچار فروپاشی شد. او نمی‌توانست به پاری‌سن‌ژرمن کمک کند که به بازی برگردد و دچار بحران شده بود. نیمار نمی‌توانست کارهای معمول را انجام دهد و زمان هم داشت به‌سرعت سپری می‌شد. او انگار مردی بود که زیر فشارها له شده و اتفاقات چند روز اخیر هم احتمالاً مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است.
انتقاد مشخصی که از نیمار پس از فینال لیگ قهرمانان می‌شد این نبود که او زیر بار فشارها سر خم کرده بود، بلکه این بود که وقتی از این بازیکن توقع بالاست، طوری رفتار می‌کند که انگار بازیکنی نوجوان است. در ماه‌های بعد از فینال، موضوع صحبت‌ها به سمت دیگری رفت؛ اینکه نیمار باید بداند بازیکنی بزرگسال است. او حقیقتی سخت ولی انکارناپذیر را دریافته بود؛ دوران بازی‌اش زمانی به پایان می‌رسد و زمانش رسیده بود که سرانجام تفاوت را رقم بزند. همچنین از او بابت اینکه در جریان بازی با استانبول باشاک‌شهیر، رهبر بازیکنان شد و پس از حرف‌های نژادپرستانه کمک‌داور، باعث شد بازیکنان زمین را ترک کنند، تقدیر بسیاری شد.
فرناندو کالاس، روزنامه‌نگار برزیلی که در اسپانیا زندگی می‌کند اخیراً در شبکه‌های اجتماعی نوشته بود: «این هفته بابت بلوغ نیمار سرشار از تحسین بودم. موضعی که او در برابر نژادپرستی گرفت عالی بود و تصویر او در اروپا دارد بهتر می‌شود.» اما او در آخر متن خود از ایموجی دستی که روی صورت گذاشته شده بود استفاده کرد و به این ترتیب اعتراف کرد درباره نیمار قضاوتی زودهنگام داشته است. چرا؟ چون می‌گویند نیمار در فاصله پنج روز بین کریسمس تا آغاز سال نو میلادی، میهمانی‌های جنجالی برگزار کرده است. رسانه‌های برزیلی گزارش دادند او 500 نفر را به خانه‌اش در ساحل ریودوژانیرو دعوت کرده (هرچند که گفته شد 150 نفر به میهمانی آمدند)، آن هم در میانه همه‌گیری ویروس کرونا که در برزیل بشدت شیوع دارد. ویروس کرونا پس از مدتی فروکش کردن، حالا بار دیگر روزانه حدود هزار کشته در برزیل می‌گیرد. تعداد درگذشتگان به‌دلیل این ویروس در برزیل به‌زودی از 200هزار نفر خواهد گذشت. حالا زمان مناسبی برای برگزاری میهمانی نبود؛ حتی جشن‌های سنتی سال نو میلادی هم لغو شده بود تا ایمنی مردم به خطر نیفتد.
موریسیو نوریه‌گا، خبرنگار SporTV نوشت: «اصلاً مهم نیست که 500 نفر در میهمانی بودند یا 150 نفر. چیزی که مهم است این است که او با دنیای خارج قطع ارتباط کرده و مانند یک نوجوان زندگی می‌کند.»
این در حالی است که نوریه‌گا قبل از آن از نیمار تمجید کرده بود. او در ادامه نوشت: «چند روز پیش آدم احمقی بودم که نوشتم او با شرکت در اعتراض علیه نژادپرستی، به‌عنوان یک ورزشکار و یک انسان رستگار شد.»
زه الیاس که به‌عنوان هافبک یک دهه را در اروپا گذرانده بود، در ESPN برزیل گفت: «نیمار محصول محیطی است که از همان ابتدا مخصوص او ساخته شده است؛ محیطی که می‌گوید: این پسر ستاره است، بگذارید هر کاری دوست دارد انجام دهد. او اینطور بزرگ شده است و به این شرایط عادت کرده و کسی هم جلویش را نمی‌گیرد. به همین دلیل است که برزیل را هیچ‌وقت جدی نمی‌گیرند.» گالوائو بوئنو، گزارشگر تلویزیونی هم از او انتقاد کرد و والتر کاساگرانده، ستاره سابقی که حالا کارشناس ورزش است هم گفت: «نیمار همچنان در مسائلی که واقعاً مهم هستند نابالغانه رفتار می‌کند.»
اگر نیمار می‌خواهد بهترین بازیکن دنیا باشد باید حالا با بار سنگین‌تری که روی دوشش گذاشته شده این کار را انجام دهد. فشار بر روی او بیشتر است. آنهایی که از او دفاع می‌کردند حالا کارشان سخت‌تر شده و آنهایی که به او حمله می‌کردند هم انگیزه بیشتری یافته‌اند. امیدواریم میهمانی‌هایی که در ریودوژانیرو برگزار شد، روی آمار مرگ‌و‌میر تأثیری 
نگذارد.
منبع: ESPN

Page Generated in 0.0056 sec