printlogo


کد خبر: 222848تاریخ: 1399/10/24 00:00
دیپلماسی قوی، نیاز این روزها
تلاش برای انزوای ورزش ایران

 
برگزاری همایش بین‌المللی دیپلماسی ورزشی بهانه‌ای‌است برای پرداختن به یکی از خلأهای ورزش که هر روز بیشتر از دیروز به یک معضل تبدیل می‌شود. در این همایش علیرضا دلخوش، مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه می‌گوید: «مفهوم ورزش برای همه جذاب است و به راحتی در مورد آن صحبت می‌شود اما هدفگذاری‌ها در حوزه ورزش که بتواند به نزدیکی کشورها منجر شود، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.» او تأکید دارد: «برخی گره‌های سیاسی، با استفاده از ظرفیت‌های حوزه ورزش حل شده و دلیل آن نیز این است که در ورزش، فارغ از ملاحظات سیاسی ملت‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.» 
حرف‌های دلخوش، منطبق با دانش و تجربیات بجا مانده از گذشته است و حتماً کسی نمی‌تواند منکر نقشی شود که ورزش در مناسبات سیاسی بازی می‌کند؛ مثل اتفاقی که در المپیک زمستانی قبل افتاد و رژه مشترک کاروان‌های کره جنوبی و شمالی.
اما این موضوع زوایای دیگری دارد و برگزاری همایش بهانه‌ای است برای دیدن این زوایا؛ چراکه این روزها ورزش ایران تحت تأثیر همین عوامل با شرایط عجیبی مواجه شده است. همانطور که ورزش می‌تواند گره‌های سیاسی را باز کند، در مقابل سیاستمداران در موارد بسیاری، از ورزش برای مقابله با کشوری دیگر استفاده می‌کنند؛ مثل اتفاق‌هایی که برای ورزش ایران افتاده و احتمالاً در آینده می‌افتد. مانند برخورد سیاسی که با جودوی ایران شده یا اتفاق‌هایی که عربستان برای فوتبال ایران رقم زده است.
برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفته تا در هر جایی که ورزش ایران می‌خواهد قد علم کند؛ نماینده‌ای از رژیم اشغالگر قدس حضور داشته باشد؛ و فشارهایی که در بعد بین‌المللی به وجود آمده هم یکی دیگر از روش‌هایی است که به کار گرفته شده تا ورزش ایران منزوی شود و اگر در این مسیر استراتژی محکمی وجود نداشته باشد؛ هیچ بعید نیست که این اتفاق بیفتد. ضمن اینکه مسئولان ورزش هم باید آگاهی لازم را داشته باشند تا مقابل این برنامه‌ریزی طوری رفتار کنند که خودشان بیشتر به حواشی دامن نزنند که از این دست اتفاق‌ها کم نداشته‌ایم.
 

Page Generated in 0.0055 sec