printlogo


کد خبر: 222803تاریخ: 1399/10/24 00:00
در فوتبال اروپا چه خبر است؟
از روزهای خوب بارسلونا تا مشکلات یوونتوس

گابریله مارکوتی
 
آیا بارسلونا بازگشته؟
این را با صدای آرام بگویید، ولی بارسلونا به سه برد پیاپی دست یافته است. آنها در خانه گرانادا با نتیجه 4 بر صفر پیروز شدند. لیونل مسی پس از هفتاد و چند تلاش ناموفق، سرانجام یک ضربه ایستگاهی را گل کرد (هرچند گل دیگر او زیباتر بود) و به صدر جدول گلزنان لالیگا برگشت. آنتوان گریزمان برای اولین‌بار از سال 2019 تا کنون دو گل زد و مهم‌تر اینکه سرزنده و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسید. پدری مانند همیشه فراتر از سنش بازی کرد و عثمان دمبله هم نشان داد اگر آماده باشد، یکی از بال‌های خوب دنیاست.
بحران تمام شد؟ نه، و تا زمانی که انتخابات ریاست برگزار نشده (12 روز دیگر)، مشخص نشده باشگاه به کدام سو می‌رود، عقلانیت مالی حاکم نشده و آینده مسی مشخص نشده، نمی‌توان گفت بحران تمام شده است. این تیم همچنان علامت‌های سؤال بزرگی در خط دفاعی دارد. ساموئل اومتیتی برای اولین‌بار در ترکیب ثابت قرار گرفت -و 90 دقیقه دوام آورد!- اما مدتی طول می‌کشد تا همه بگویند او آماده است و مفید. اسکار مینگوئسا هم هنوز نشان نداده در این سطح، بازیکنی فراتر از یک ذخیره خوب است.
سیستم «هرج‌ومرج-2-4» کومان متقاعدکننده نیست و نمی‌تواند راه حل بلندمدت بارسا باشد، اما آزادی عملی که به مسی و گریزمان می‌دهد باعث می‌شود آنها استعدادهای فردی خود را بروز دهند. اگر مسی هم روی فرم باشد، همه چیز درخشان‌تر به نظر خواهد رسید.
اشتباه نکنید. کومان همچنان در شرایط حساس است. مشخص نیست که او راه‌حل بحران بارسا باشد، اما حالا بارسا در جدول سوم است و مسی هم مانند مسی بازی می‌کند. در چنین اوضاعی این مسائل مهم است.
 
مشکلات یوونتوس ادامه دارد
خبر خوب این است که یوونتوس برای اولین‌بار زیر نظر آندره‌آ پیرلو سه برد پیاپی در سری آ کسب کرده است. اگر آنها بازی عقب‌افتاده با ناپولی را هم ببرند -که البته کار سختی هم دارند- به رده سوم جدول می‌رسند. اما پیروزی 3 بر یک مقابل ساسولو نشان داد آنها چه مشکلاتی دارند. اول از همه، خط میانی آنها توپ را خیلی کند حرکت می‌دهد و بسیار غیرخلاق است. به این ترتیب آنها نمی‌توانند بازی مالکانه داشته باشند. اشتباهات فاجعه‌بار لئو بونوچی (که در ابتدای بازی نزدیک بود اخراج شود و بارها توپ را لو داد) و مصدومیت وستون مک‌کنی و پائولو دیبالا را هم اضافه کنید تا ببینید مسیر پیش‌رو برای‌شان چقدر پرفرازونشیب است.
اینکه یووه با وجود یک بازیکن بیشتر در نیمه دوم، نتوانست خود را به حریف تحمیل کند، نشان می‌دهد آنها چقدر با جایگاهی که می‌خواهند داشته باشند فاصله دارند. حتی دو گل نیمه دوم -یک گل در کلاس جهانی از دانیلو و یک گل روی تلاش انفرادی در وقت‌های تلف‌شده- هم به‌دلیل بازی بهتر نبودند، بلکه به این دلیل رقم خوردند که یووه بازیکنان بهتری داشت.اما اشتباه نکنید. خانه یووه دارد بازسازی می‌شود.
 
حمله پاپو گومز به آتالانتا
یوسیپ ایلیچیچ در پیروزی 4 بر یک آتالانتا مقابل بنه‌ونتو توجه همه را جلب کرد. آتالانتا با این برد در جمع چهار تیم برتر سری آ ماند. آنها در پنج بازی اخیر 18 گل زده‌اند و نشان می‌دهند از شادابی سال گذشته‌شان چیزی را از دست نداده‌اند. اما آنها پاپو گومز را از دست داده‌اند که بهترین بازیکن دو فصل اخیرشان بود.
گومز درگیری بدی با جیان‌پیرو گاسپرینی، مربی آتالانتا داشت و تقریباً یک ماه است که بازی نکرده است. باشگاه در تلاش است او را در ژانویه بفروشد و گاسپرینی گفته او دیگر از نظر تاکتیکی هم جایی در برنامه‌هایش ندارد. گومز با چندین پست در اینستاگرام که در آنها با توپ کار می‌کند، به این حرف‌های گاسپرینی واکنش نشان داده است.
در هر حال این پایانی تلخ برای بازیکنی است که نمایشی قهرمانانه در شش فصل و نیم حضور در این باشگاه داشت. آتالانتا می‌گوید می‌خواهد او را به یک باشگاه دیگر در سری آ واگذار کند. او 32 سال دارد و از دوران بازی‌اش مدت زیادی نمانده است. اما تیم‌های زیادی در سراسر اروپا هستند که او می‌تواند بلافاصله در آنها بدرخشد.
 
شالکه و رکورد تاریخی
حتماً شنیده‌اید شالکه چه روند بدی را پشت سر گذاشته و نزدیک بود به رکورد 31 بازی پیاپی بدون برد در لیگ تاسمانیای برلین در سال 1966 برسد. پیروزی 4 بر صفر مقابل هوفنهایم به این معناست که آنها حالا 30 بازی بدون برد ثبت کرده‌اند. شالکه باید هم سپاسگزار ناتوانی رقیب در دفاع روی ضدحملات باشد و هم باید از متیو هوپ، ستاره نوجوانش تشکر کند که هت‌تریک کرد، آن هم در سومین باری که در یک بازی در دسته برتر در ترکیب ثابت قرار می‌گرفت. شالکه حالا نفسی به‌راحتی می‌کشد. آنها از قعر جدول هم جدا شدند و یک امتیاز بیشتر از ماینس دارند. تیم رده شانزدهم به پلی‌آف سقوط/صعود می‌رود و شالکه چهار امتیاز با کلن که در این رده است فاصله دارد. به این ترتیب سقوط آنها را نباید قطعی دانست، چراکه از نظر بازیکن هم از تیم‌های اطراف‌شان بدتر نیستند. اما باشگاه از نظر مالی اوضاع بسیار بدی دارد که در 10 ماه گذشته بدتر هم شده است. شاید راه‌اندازی دوباره باشگاه با هزینه‌ کمتر، ایده خیلی بدی نباشد.
منبع: ESPN
 

Page Generated in 0.0053 sec