printlogo


کد خبر: 222799تاریخ: 1399/10/24 00:00
نوار ناکامی‌های سعید در تورنمنت مسترز دوحه تکمیل شد
ملایی یک قدم از سهمیه المپیک فاصله گرفت

رضا عباسپور    

 سعید ملایی ملی‌پوش سابق وزن منهای 81 کیلوگرم جودوی ایران که موفق شده بود با لباس تیم ملی ایران در رقابت‌های جهانی 2018 باکو عنوان قهرمانی جهان را کسب کند، بعد از حواشی‌ای که برای خودش ایجاد کرد؛ با پناهندگی به کشور مغولستان و مبارزه کردن زیر پرچم این کشور، با ناکامی و دشت شکست‌های پی‌درپی در تورنمنت‌های گزینشی امتیازی المپیک 2021 توکیو از صدر رنکینگ المپیکی وزن اختصاصی خود (منهای 81 کیلوگرم) فاصله گرفته است.
او با قرار گرفتن در جایگاه ششم این دسته وزنی با امتیاز 4263 تقریباً هر روز از شرایط آرمانی و ایده‌آلی که پیش از این برای رسیدن به خوشرنگ‌ترین مدال بازی‌های المپیک یعنی نشان طلا داشت، دورتر می‌شود.
ملایی در تورنمنت مسترز دوحه که با پرچم مغولستان در این رقابت‌ها شرکت کرده بود، با قبول شکست برابر بورچاشویلی اتریشی از دور رقابت‌ها کنار رفت و نتوانست امتیازی را که برای ارتقای رتبه المپیکی خود در این تورنمنت مهم نیاز داشت، دشت کند.
 
مسیری سخت برای المپیکی شدن در ژاپن
طبق آخرین اطلاعاتی که فدراسیون جهانی جودو در سایت رسمی خود منتشر کرده است، در رنکینگ وزن منهای 81 کیلوگرم تا به امروز که هنوز زمان زیادی تا شروع بازی‌های المپیک 2021 توکیو و پایان یافتن تاریخ بازی‌های گزینشی و امتیازی جودو برای مشخص شدن جودوکاهای نهایی راه یافته به المپیک باقی مانده است، سعید ملایی جودوکای ایرانی‌الاصل تیم ملی مغولستان با کسب امتیاز 4263 در رتبه ششم رنکینگ المپیکی این وزن قرار دارد. رتبه و جایگاهی نامطمئن و آسیب‌پذیر که هر لحظه ممکن است با ادامه روند ناکامی‌های این جودوکا و موفقیت رقبای پایین دستی او تغییر کرده و به ضرر ملایی تمام شود. فهرست امتیازی در رنکینگ المپیکی فدراسیون جهانی طبق اعلام مدیریت این مجموعه و به واسطه به تعویق افتادن بازی‌های المپیک توکیو، لیستی موقتی است و فقط نشان می‌دهد که به طور مثال در اوزان مختلف اگر همین امروز بازی‌های المپیک برگزار شود، کدام جودوکا صلاحیت دارد که مجوز کسب کرده و در این رویداد مبارزه کند. این لیست قطعاً تا روز 28 ژوئن 2021(7 تیر 1400) که آخرین مهلت رسمی و حتمی فدراسیون جهانی جودو برای کسب امتیاز و مشخص شدن تکلیف مسافران صعودکننده در رشته جودو به المپیک است، به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. به همین دلیل و با توجه به مسیر بسیار سخت و دشوار پیش روی جودوکاهای حاضر در این جدول، وضعیت روحی و روانی نه چندان ایده‌آل ملایی و ترافیک سنگین مدعیان حاضر در وزن منهای 81 کیلوگرم، راه و مسیر آسان و سهلی که پیش از این ملی‌پوش سابق جودوی ایران در کشورمان برای المپیکی شدن داشت، تبدیل به مسیری سنگلاخ، دشوار و پرفرازونشیب برای رسیدن به سهمیه المپیک شده است! مسیری سخت که ملی‌پوش ایرانی‌الاصل مغولستان برای رسیدن به مقصد نهایی یعنی رسیدن به سهمیه ورودی بازی‌های المپیک باید با کسب موفقیت و مدال در تورنمنت‌های معتبر مسترز و گرندپری پیش روی خود تا تاریخ هفتم تیرماه 1400 جایگاهش را بین 8 نفر برتر وزن المپیکی منهای 81 کیلوگرم تثبیت کرده یا حداقل به عنوان بهترین جودوکای آسیایی (با توجه به میزبانی ژاپنی‌ها و حضور مستقیم رقبای نام آشنای ژاپنی ملایی در المپیک) وضعیت و تکلیف خود را برای کسب سهمیه المپیک مسجل کند. درغیر این صورت و اگر نوار ناکامی‌های ملایی اینگونه در رقابت‌های آتی جودو برای افزایش امتیازات المپیکی ادامه داشته باشد، قطعاً این جودوکا باید وداع تلخی با المپیک توکیو را تجربه کند.
رقابت‌های مسترز دوحه که با حضور جودوکاهای ۶۹ کشور جهان از روز گذشته آغاز شده و هم اکنون در این کشور همچنان ادامه دارد در پیکارهای وزن منهای ۸۱  کیلوگرم با ناکامی و شکست سعید ملایی همراه بود. ملایی که با پرچم مغولستان مدتهاست در رقابت‌های جودوی بین‌المللی برای رسیدن به المپیک توکیو مبارزات خود را ادامه می‌دهد، اگرچه در دور نخست استراحت داشت و سپس به دیدار «لوکا مایسورادزه» از گرجستان رفت و این دیدار را با پیروزی به پایان رساند اما در مبارزه دوم برابر «بورچاشویلی» حریف اتریشی خود نتیجه را واگذار کرد و از دور مسابقات کنار رفت. حذف شدنی که باعث شد او در رنکینگ المپیکی جودو جایگاهش قابل تغییر‌تر از گذشته شود. اگرچه با توجه به امتیاز بالایی که ملایی با کسب مدال طلای جهانی در باکو کسب کرد (1000 امتیاز) و وضعیت خوبی که او از نظر امتیازی در قاره آسیا دارد، این جودوکا را به المپیکی شدن امیدوار کرده است اما همانطوری که اشاره شد، به واسطه تعویق المپیک، طولانی شدن مسابقات امتیازی، همینطور حواشی مخربی که این ورزشکار در مسیر رسیدن به المپیک برای خودش و خانواده جودوی ایران ایجاد کرد و امیدواری رقبای او برای المپیکی شدن، راهی دشوار پیش روی این جودوکا نسبت به گذشته قرار دارد. راهی که ممکن است حتی به حذف و خداحافظی او با المپیک توکیو منتهی شود.
 

Page Generated in 0.0051 sec