printlogo


کد خبر: 221959تاریخ: 1399/10/11 00:00
انتخابات ورزشی ۲ قطبی شده
هیأت‌های استانی استقلال مـی‌خواهند

ایران ورزشی -  بعد از ماه‌ها تعلل در نهایت قرار شده که انتخابات چند فدراسیون بلاتکلیف برگزار شود. فدراسیون‌های بدنسازی و پرورش‌اندام، پزشکی ورزشی، شطرنج و اسکی از جمله فدراسیون‌هایی هستند که قرار است بعد از ماه‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند. البته به شرطی که شایعات مربوط به دخالت‌ها باعث بروز اتفاقات عجیب و غریب نشود. برگزاری انتخابات برای وزارت ورزش به مصیبتی بزرگ تبدیل شده است.
 از عمر این دوره مدیریت وزارت ورزش به احتمال بسیار زیاد 8 الی 9 ماه بیشتر باقی نمانده و طبیعی است که اگر قرار هم است تصمیمی در خصوص فدراسیونی اتخاذ شود باید با دوراندیشی و تفکر انجام شود تا بلافاصله بعد از تغییر دولت و تغییرات در وزارت ورزش اینطور نباشد که فرد انتخاب شده تفکراتش 180 درجه با مسئولان وقت فاصله داشته باشد. هر چند که به نظر تنها موضوعی که الان اهمیتی ندارد، همین است و حتماً همین فدراسیون‌ها از اولین فدراسیون‌هایی هستند که در دوره بعد دچار آسیب می‌شوند.
چینش افراد برای مهندسی
شاید سؤال مهم این باشد که چرا اصلاً این ذهنیت به وجود می‌آید که وزارت ورزش به دنبال مهندسی کردن در انتخابات است. مهندسی کردن انتخابات در اینجا سابقه زیادی دارد و به امروز و دیروز برنمی‌گردد اما در گذشته افراد به حدی حرفه‌ای کار خود را انجام می‌دادند که هیچ‌کس متوجه نمی‌شدانتخابات مهندسی شده است اما حالا شنیده می‌شود اتفاقاتی در اطراف ورزش‌های مختلف در حال رخ دادن است که حتی اگر قصد مهندسی هم نداشته باشند، نمی‌توانند آن را اثبات کنند!
به طور مثال، افرادی که از سوی وزارت ورزش برای مجمع معرفی می‌شوند؛ نماینده مربیان و یا نماینده باشگاه‌ها و نماینده ورزشکاران و امثال اینها که معرفی افراد عجیب و غریب برای مجمع دو فدراسیون به شدت سر و صدا به پا کرده است. برای مجمع فدراسیون پزشکی ورزشی حسین اوجاقی معرفی شده است. سرمربی تیم ملی ووشو و نایب رئیس فدراسیون که رفیق شفیق مهدی علی‌نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش است. اوجاقی در حالی به عنوان نماینده مربیان معرفی شده که هستند افرادی که می‌توانند از او جلوتر باشند حداقل به واسطه رشته‌شان اما حالا که وزارت او را معرفی کرده است، آیا نباید شک کرد که داستان این انتخابات هم ابهام‌های زیادی دارد؟
برای مجمع انتخاباتی فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام به عنوان نماینده باشگاه‌ها فردی معرفی شده که اصلاً باشگاه حرفه‌ای ندارد. ظاهراً فردی که در داخل یک هتل مسئولیت اداره یک سالن بدنسازی را در اختیار دارد و در مجمع انتخاباتی استان اصفهان هم او را کنار گذاشته بودند، حالا برای مجمع انتخاباتی فدراسیون بدنسازی به عنوان نماینده باشگاه‌ها معرفی شده است. هزاران باشگاه حرفه‌ای در ایران در رشته بدنسازی فعالیت می‌کنند که مسئولیت برخی از آنها بر عهده قهرمانان نامی این رشته است اما چرا این فرد انتخاب شده است؟ آیا نباید شک کرد که در این انتخابات هم قرار است فردی به عنوان رئیس فدراسیون انتصاب شود؟
رویارویی هیأت‌ها با وزارت
این روزها شایعاتی به گوش می‌رسد که حالا برخی پا را فراتر هم گذاشته‌اند و با مسئولان سیاسی و ورزشی استان‌ها هم تماس برقرار می‌کنند. از استانداری و فرمانداری گرفته تا رؤسای اداره کل ورزش که باید رئیس هیأت به گزینه‌ای که سفارش می‌شود، رأی بدهد.
برخی از هیأت‌ها که برای آنها فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس فدراسیون شود و فقط برای چند روز بیشتر ماندن روی صندلی ریاست تلاش می‌کنند، به این توصیه‌ها عمل می‌کنند اما برخی از رؤسای هیأت‌ها ظاهراً اعلام کرده‌اند فقط به گزینه‌ای که خودشان تشخیص دهند، مناسب است رأی می‌دهند. اگر این شایعات درست باشد باید گفت در برخی از مجامع انتخاباتی پیش رو، دو قطبی شکل گرفته و ظاهراً هر کدام گزینه خود را پیش می‌برند. یک رقابت و رویارویی جدی بین وزارت ورزش و رؤسای هیأت‌ها که شاید کوتاه بودن عمر این وزارت باعث شده که هیأت‌ها جرأت بیشتری برای استقلال رأی داشته باشند. حالا باید دید که با وجود تلاش‌های فراوان برای تحت تأثیر قرار دادن هیأت‌ها، آیا آنها می‌توانند استقلال خود را حفظ کنند یا نه؟

Page Generated in 0.0054 sec