printlogo


کد خبر: 221892تاریخ: 1399/10/11 00:00
تأسیس انجمن ترقی و ترویج فوتبال در ایران

نخستین نهاد رسمی که برای توسعه فوتبال در ایران، آغاز به کار کرد، نهادی کاملاً آکادمیک بود. تا قبل از سال 1300 فوتبال در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شد. هر جایی که زمین خاکی مسطحی دیده می‌شد، این قابلیت را داشت که تبدیل به یک زمین فوتبال شود؛ از جمله یخچال‌های اطراف شهر تهران.
بازی‌های اولیه، رقابت‌هایی مثل چلتوپ بودند که حتی با باد کردن مثانه گاو نیز می‌شد به آن پرداخت. در این بازی‌ها مثانه گاو نقش توپ را بازی می‌کرد.
اما با اضافه شدن جماعت علاقه‌مند به فوتبال، تهیه توپ این مسابقه اهمیت بیشتری پیدا کرد. از جمله راه‌های دشوار و پرهیجان تهیه توپ «کش رفتن» توپ انگلیسی‌ها بود که نیاز به همکاری چند نفر داشت. در این روش باید تماشاگران منتظر اوت شدن توپ در هنگام بازی می‌شدند. در این شرایط تماشاگری که به دنبال توپ رفته بود، در خارج زمین، توپ را با دوستان خود دست به دست می‌کرد و به این ترتیب در مدتی کوتاه، توپ کاملاً از محل مسابقه دور می‌شد!
مسابقات اولیه تیم‌های فوتبال ایرانی با همین توپ‌ها شکل گرفت. تیم‌هایی که شکل‌گیری آنها خلق‌الساعه بود. تشکیلاتی برای برگزاری مسابقات رسمی بین آنها وجود نداشت و با کوچکترین اختلاف بین اعضای تیم‌ها، آنها یک شبه از هم می‌پاشیدند و بازیکنان آنها راهی تیم‌های دیگر می‌شدند.
هرچه بر تعداد این تیم‌ها افزوده شد، ضرورت شکل‌گیری نهادهای رسمی برای سر و سامان دادن به آنها بیشتر احساس شد. سرانجام گروهی از معلمان ورزش که دوره‌های آموزشی را در «دارالمعلمین ورزش» سپری کرده بودند، دست به کار شدند و اساسنامه مدون« انجمن ترقی و ترویج فوتبال» را تهیه کردند تا نخستین قوانین رقابت‌های فوتبال ایران، از زیر دست تحصیل‌کرده‌های روزگار بیرون بیاید. اعضای انجمن «میرباقرخان نظم‌الملک» را به ریاست آن انتخاب کردند. معلمی 40 ساله که بعدها نام خانوادگی «عظیمی» را برای خود انتخاب کرد، در انتخابات نیمه آذر تا پنجم اسفند 1302 کاندیدای خوی، ماکو، مرند و سلماس شد و با کسب 9834 رأی از 22358 رأی این حوزه انتخاباتی، نماینده مجلس شورای ملی گشت و چندی بعد نیز استاندار گیلان شد.
در انجمن ترقی و ترویج فوتبال، علاوه بر نظم‌الدوله، معلمینی چون ابوالفضل صدری و سیدمحمد تدین نیز حضور داشتند که هر دو در سال‌های بعد، نقش پررنگی در تحولات ورزش ایران ایفا کردند.
با تأسیس انجمن، ثبت تیم‌ها به شکلی قانونمند انجام گرفت و از آن پس انجمن توانست به شکل سالانه مسابقات قهرمانی تهران را با حضور اعضای انجمن برگزار کند.
 

Page Generated in 0.0052 sec