printlogo


کد خبر: 220921تاریخ: 1399/9/27 00:00
چند بازیکن داریم که لایق بازی در تیم ملی هستند
پورموسوی: نباید فریب جدول را بخوریم
ما واقعاً چند بازیکن داریم که به نظرم حق‌شان است در تیم ملی باشند. نه اینکه دعوت شوند و خط بخورند. دوره قبل از من پرسیدند بازیکنی دارید که به درد تیم ملی بخورد، من گفتم نه اما الان می‌گویم چند بازیکن داریم که می‌توانند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند.

گفت و گو
سمیرا شیرمردی  
 
صنعت‌نفت آبادان یکی از تیم‌هایی بود که خیلی دیر بسته شد. وقتی سیروس پورموسوی هدایت این تیم را به عهده گرفته بود، اکثر بازیکنان اصلی صنعت‌نفت رفته بودند و کار سخت شده بود. همین مسأله باعث شد خیلی‌ها حضور پورموسوی در صنعت‌نفت آبادان را یک ریسک بزرگ بدانند چراکه هم انتظارات از تیم بالا رفته بود و هم اینکه جذب نفرات جدید سخت شده بود. با این شرایط و البته مشکلات دیگر، صنعت‌نفت آبادان برای حضور در لیگ بیستم آماده شد. این تیم در اولین بازی خود مقابل پیکان به خاطر بدهی‌هایش نتوانست از بازیکنان تازه‌وارد استفاده کند و مجبور شد در روز بازی از بازیکنان رده‌های پایه دعوت کند تا مقابل پیکان به میدان بروند. با وجود این اتفاقات و شوکی که به تیم وارد شد، صنعت‌نفت آبادان موفق شد به پیروزی برسد. بعد از آن هم نمایش خوبی از این تیم دیدیم که در نهایت آبادانی‌ها هفته گذشته با شکست دادن گل‌گهر سیرجان موفق شدند به صدر جدول برسند. اگرچه این صدرنشینی موقت بود اما شادی خاصی به آبادان آورد تا حالا مردم جنوب با امیدواری منتظر پیروزی‌های بعدی صنعت‌نفت باشند. سیروس پورموسوی سرمربی صنعت‌نفت آبادان در رابطه با این موفقیت، هدف‌گذاری‌اش برای تیم و... صحبت‌های جالبی دارد.
 
صنعت‌نفت آبادان هفته گذشته توانست برای اولین بار به صدر جدول لیگ برتر برسد. اتفاقی که احتمالاً برای اولین بار در تاریخ حضور صنعت‌نفت آبادان در لیگ برتر افتاده.
ما سعی کردیم طبق برنامه‌ریزی ۵ هفته، ۵ هفته جلو برویم. ۵ هفته اول به هدف‌مان رسیدیم و در اولین بازی مقابل پیکان و بعد هم دومین برد را به دست بیاوریم تا به صدر جدول برسیم. با توجه به شناختی که از بچه‌‌ها داشتم و انگیزه بالایی که آنها با خود می‌آوردند، می‌دانستیم هفته به هفته بهتر می‌شویم. ما در ۵ هفته اول قرار گذاشته بودیم در بازی‌های خارج از خانه حداقل امتیاز و داخل خانه حداکثر امتیاز را کسب کنیم. به این صورت خود به خود شرایط جدول خوب می‌شود اما می‌‌دانیم جدول ثابت نمی‌ماند و با توجه به بازی‌های باقیمانده تغییر می‌کند.
یعنی الان برای ۵ بازی بعدی هم چنین هدفی دارید یا اینکه شرایط تغییر کرده؟
ما در ۵ هفته ابتدایی ۳ بازی بیرون خانه و ۲ بازی داخل خانه داشتیم اما حالا برای ۵ هفته بعدی برعکس است. در نیم فصل اول ۷ بازی داخل خانه و ۸ بازی خارج از خانه داریم که برای هر ۵ هفته به طور میانگین ۸ امتیاز در نظر گرفتیم.
این هدف‌گذاری را با باشگاه در نظر گرفتید؟
نه، ما خودمان با بچه‌ها صحبت کردیم و طبق هدف‌گذاری که انجام دادیم، حرکت می‌کنیم. بعضی وقت‌ها ممکن است بالاتر از آن قرار بگیریم و بعضی اوقات پایین‌تر. ۵ هفته اول خوب بوده و تلاش می‌کنیم بهتر پیش برویم.
نکته جالب این است که در ۵ هفته ابتدایی بازی‌های سخت‌تری هم داشتید.
دقیقاً. ما مقابل استقلال، پرسپولیس، شهرخودرو و ذوب‌آهن بازی کردیم که واقعاً سخت بود.
و البته اینکه داوری‌ها هم به ضرر تیم‌تان بود.
بله، در بازی با شهرخودرو در دقیقه ۶۵ فرصت صددرصد را از ما گرفتند. در بازی با پرسپولیس پنالتی حریف پنالتی نبود و در مقابل استقلال هم یک گل زدیم که به اشتباه آفساید اعلام شد.
هیچ‌وقت هم اعتراض نکردید.
چون می‌دانیم با اعتراض چیزی عوض نمی‌شود. ما با احترام دنبال حق‌مان هستیم و اینطور نیست که اصرار کنیم و نیمکت‌مان به‌هم بریزد. می‌خواهیم با آرامش مسابقات را پشت‌سر بگذاریم.
شما قبلاً هم با تیم‌های دیگر مثل استقلال خوزستان، صدرنشینی را تجربه کردید. صدرنشینی با صنعت‌نفت آبادان چه مزه‌ای دارد؟
ببینید به دست آوردن صدرنشینی خیلی سخت نیست اما نگه داشتن آن سخت است. شاید آن اوایل هیچ تیمی به ما به عنوان یک حریف جدی نگاه نکند اما وقتی در جدول شرایط خوبی پیدا می‌کنید، شرایط عوض می‌شود و همه جدی‌تر می‌گیرند و حتی تیم‌های پایین جدولی با انگیزه بیشتری مقابل ما بازی می‌کنند. الان شرایط‌مان طوری است که باید تلاش کنیم به ثبات برسیم. مهم‌تر از صدرنشینی هم استفاده از جوان‌ها بوده که این مسأله تحریک مثبتی در دیگر تیم‌ها به وجود آورد تا آنها هم به جوان‌ها فضا بدهند.
این هفته با آلومینیوم اراک بازی دارید. شاید خیلی‌ها فکر کنند صنعت‌نفت از الان برنده است. شما هم چنین تصوری در مورد بازی دارید؟
شرایط بازی به بازی فرق می‌کند. آلومینیوم در ۲، ۳ بازی اخیر خود امتیازات خوبی گرفت. الان هم میزبان است و تلاش زیادی می‌کند که دومین برد خانگی خود را به دست بیاورد. امیدوارم شرایط جوی طوری باشد که بازی سخت نشود و بتوانیم بازی خودمان را انجام دهیم. البته در هر شرایطی ما تیمی نیستیم که پا پس بکشیم و تلاش می‌کنیم به امتیازات لازم برسیم.
یکی از نکات مثبت در تیم شما حضور طالب ریکانی در پست جدید است. ریکانی شاید قبلاً هم بازی‌های خوبی انجام می‌داد اما شما او را یک خط جلوتر آوردید و حالا بازی‌هایش بیشتر به چشم می‌آید و انگار موفق‌تر است.
اولاً خود طالب توانایی بازی در پست جدید را داشت. به همین دلیل با همکارانم به این نتیجه رسیدیم که او را یک خط جلوتر و از هافبک به خط حمله بیاوریم و با توجه به توانایی‌اش و اینکه با میل و انگیزه‌ای که دارد، توانست موفق باشد. بچه‌های تیم هم خیلی به او کمک می‌کنند و اگر گلی زده می‌شود، تلاش تیمی بوده. من فکر می‌کنم طالب ثمره همه زحمات تیم را نشان می‌دهد.
قبلاً گفتید طالب ریکانی لایق حضور در تیم ملی است و از اسکوچیچ خواستید بازی‌هایش را ببیند.
بله، ببینید ما واقعاً چند بازیکن داریم که به نظرم حق‌شان است در تیم ملی باشند. نه اینکه دعوت شوند و خط بخورند. دوره قبل از من پرسیدند بازیکنی دارید که به درد تیم ملی بخورد، من گفتم نه اما الان می‌گویم چند بازیکن داریم که می‌توانند در ترکیب تیم ملی قرار بگیرند. اینها را خارج از احساس و برای کمک به تیم ملی می‌گویم.
می‌توانید از این بازیکنان اسم ببرید؟
مثلاً محمد طیبی. طیبی در خط دفاعی خیلی خوب کار می‌کند و جزو باتجربه‌‌های لیگ به حساب می‌آید. حسن بیت‌سعید علی‌رغم اینکه فصل گذشته شرایط خوبی نداشت اما این فصل کاملاً آماده و باانگیزه است. محمود مطلق‌زاده و محمد اهل‌شاخه هم واقعاً نفرات خوبی هستند. طالب ریکانی، عبدالله ناصری و حسین ساکی هم همینطور. من فکر می‌کنم بازیکنان ما نه تنها در حد بازیکنانی که در مقابل بوسنی بازی کردند، بلکه حتی بالاتر هم هستند.
به لیگ برگردیم. فکر می‌کنید تا چند هفته می‌توانید بالانشین باشید؟
نگاه‌مان الان به جدول نیست. شاید باور نکنید اما من جدول را اصلاً نگاه نمی‌کنم چون ممکن است جدول فریب دهد. شاید دچار استرس شویم و این مسأله برایمان مشکل‌ساز شود. نگاه ما بازی به بازی است که شرایط را بهتر کنیم و با کسب امتیاز همه هواداران‌مان را شاد کنیم. از هواداران هم انتظار داریم به لحاظ روحی و روانی به تیم کمک کنند تا با آرامش پیش برویم. پایان لیگ برایمان مهم است و شرایط الان روی تیم تأثیری ندارد. ما می‌خواهیم هفته به هفته و بازی به بازی جلو برویم.
هواداران هم این هفته سنگ‌تمام گذاشته بودند و علاوه بر اینکه روی پشت‌بام‌ها تیم‌تان را تشویق کردند، بعد از بازی هم جلوی ورزشگاه آمدند و تیم را جانانه تشویق کردند.
ما بعد از بازی به خاطر شادی و تشویق هواداران‌ پرشور و همیشه همراه‌مان، ۳۰ دقیقه با تأخیر از ورزشگاه خارج شدیم. تماشاگران واقعاً باعث انگیزه و روحیه ما می‌شوند. من قبلاً گفتم وقتی هواداران‌ کنارمان نیستند، نیمی از توان خود را نداریم. باید بگویم واقعیت را گفتم و حضور آنها واقعاً به ما انرژی مثبت می‌دهد و احساس مسئولیت‌مان را بیشتر می‌کند. وقتی می‌بینیم با برد تیم، مردم همه چیز را فراموش می‌کنند و شاد می‌شوند، مسئولیت‌مان ۲ چندان می‌شود. امیدوارم بتوانیم جواب محبت‌های این عزیزان را به بهترین شکل ممکن بدهیم.
دستیاران‌تان را این فصل کاملاً تغییر دادید و دیگر از نفرات قبلی خبری نیست.
من دقیقاً کل همکارانم را تغییر دادم. پیروانی سرمربی جوانان و المپیک بود و در تیم‌های لیگ برتری هم به عنوان سرمربی و هم مربی تجربه داشت. بچاری و کاظم فرحانی از قدیمی‌های صنعت‌نفت هستند و قنبری هم بازیکن خودم بود که یکی، دو سال است مربی شده و حالا همکارم است. فیروزی سرپرست تیم هم از اسطوره‌های فوتبال آبادان است. ضمن اینکه یک گروه آنالیز خیلی خوب داریم که در این مدت شبانه‌روز پیگیر هستند و اطلاعات بازی‌های حریفان را به خوبی به ما می‌دهند. تیم ما دیر جمع شد اما خدا را شکر آنالیزورهای‌مان خیلی خوب برایمان آنالیز کردند که توانستیم موفق باشیم.
 

Page Generated in 0.0049 sec