printlogo


کد خبر: 219487تاریخ: 1399/9/8 00:00
در انتظار رأی رسمی مجمع
اساسنامه جدید تأیید شد؟

هر چند مهدی محمدنبی، دبیر فدراسیون مدعی شده که اعضا با تأیید اساسنامه جدید موافقند و این را به صورت غیررسمی اعلام کرده‌اند اما مجمع عمومی فدراسیون فوتبال ساعت ۱۰ صبح شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود و اعضا درباره مفاد جلسه تصمیم‌گیری خواهند کرد. این جلسه به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمع، به صورت وبینار برگزار می‌شود. برگزاری این جلسه در شرایطی است که از حدود ۲۰ ماه قبل (اسفند ۹۷) مجمع فدراسیون فوتبال به علت ایرادهای موجود در اساسنامه برگزار نشده و در نتیجه انتخابات فدراسیون هم از موعد مقرر به مدت هفت ماه به تعویق افتاده است.
اعضای مجمع در جلسه شنبه در رابطه با اساسنامه اصلاحی، مقررات انتخاباتی، صورت‌های مالی، زمان برگزاری انتخابات، عملکرد فدراسیون فوتبال و... تصمیم‌گیری خواهند کرد. تقریباً تمام اهالی فوتبال در جریان مسائل مرتبط با اساسنامه این فدراسیون هستند که از حدود یک سال قبل با ایرادهای فیفا مواجه شد اما به علت تعلل در اصلاح اساسنامه و تعویق این موضوع، فدراسیون جهانی اجازه برگزاری انتخابات را از این فدراسیون سلب کرد و آن را منوط به انجام اصلاحات دانست.
در نتیجه طی ماه‌های گذشته فرآیند اصلاحات با مشارکت AFC و FIFA برگزار شد و در نهایت با کش و قوس‌های فراوان اساسنامه پیشنهادی اواسط آبان ماه سال جاری مورد تأیید قرار گرفت و اجازه برگزاری مجمع عمومی به منظور تأیید اساسنامه صادر شد تا پس از این، انتخابات فدراسیون فوتبال برای چهار سال آینده انجام شود.
اساسنامه جدید با اصلاحات مهمی نسبت به گذشته روبه‌رو شده که از مهم‌ترین موارد باید به استقلال کمیته‌های قضایی مانند اخلاق، انضباطی و استیناف اشاره کرد که از این پس به جای هیأت‌ رئیسه، اعضای مجمع درباره آنها تصمیم‌گیرنده خواهند بود. از دیگر اصلاحات، افزایش تعداد اعضای مجمع و هیأت رئیسه است که این موضوع می‌تواند احتمال لابی در انتخابات آینده را کاهش بدهد و افراد بیشتری وارد گردونه رقابت شوند. بنابراین، تعداد اعضای مجمع از حدود ۷۵ نفر به ۸۹ نفر افزایش خواهد یافت که این موضوع ناشی از اضافه شدن سرمربیان و کاپیتان‌های تیم‌های ملی زنان و مردان در رشته‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی است.
تأیید اساسنامه می‌تواند زمینه برگزاری انتخابات در دی یا بهمن ۹۹ را فراهم کند و فدراسیون از بلاتکلیفی موجود مبنی بر نبود رئیس و اتمام دوره قانونی اعضای هیأت رئیسه خارج شود. حال باید دید اعضا در اولین جلسه عمومی خود که به صورت مجازی برگزار می‌شود، به اساسنامه رأی مثبت خواهند داد یا خیر؟
 

Page Generated in 0.0057 sec