printlogo


کد خبر: 219164تاریخ: 1399/9/3 00:00
پنجره بسته بزرگترین ضربه را به فکری زد

صادق ورمزیار را بسیاری از هواداران استقلال به‌خوبی به یاد دارند؛ بازیکنی که مظهر تعصب و غیرت بود و همواره بازی‌های خاطره‌انگیزی را به نمایش می‌گذاشت. ورمزیار به بهانه انتقادهایی که از عملکرد بازیکنان استقلال می‌شود پای گفت‌وگو با ایران ورزشی نشست. ورمزیار اعتقاد دارد بی‌توجهی به پیشکسوتان استقلال باعث شده بازیکنان فعلی نیز بیشتر مسائل مالی را در اولویت قرار دهند.
***
استقلال شکست پرحاشیه‌ای در اهواز داشت و نتوانست از سد فولاد بگذرد. دلیل این باخت از جنبه‌های فنی چیست؟
آن چیزی که من از نمایش دو تیم دیدم یک فوتبال پایاپای بوده با این تفاوت که فولاد سعی می‌کرد همواره مالک توپ‌های سوم باشد و مالکیتش را بالا ببرد. چیزی که باعث شد فولاد در نهایت برنده از میدان خارج شود در واقع همین موضوع بود، ضمن اینکه آنها از موقعیت‌های به‌دست‌آمده نهایت بهره را بردند و توانستند دو گل وارد دروازه استقلال کنند؛ گلی که روی ارسال بی‌نظیر پاتوسی بود. پاتوسی معمولاً اینگونه توپ‌ها را خوب ارسال می‌کند و بازیکن قابلی است اما در استقلال بازیکنی با این کیفیت وجود ندارد.
گل دوم فولاد زمانی رقم خورد که استقلال بازیکن کم داشت. این موضوع در شکست استقلال چقدر دخیل بود؟
 من می‌خواهم به قدری قبل‌تر از گل خورده اشاره کنم؛ زمانی که محمد دانشگر به میدان رفت. نمی‌دانم چرا محمود فکری بعد از اینکه از فولاد گل تساوی را دریافت کرد مدافع به میدان فرستاد! شاید اگر یک تعویض هجومی انجام می‌شد ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد. آن تعویض نقش زیادی در ناکامی استقلال داشت چون تیم ناگهان در فاز احتیاط قرار گرفت.
بعد از این شکست انتقادهایی به نوع رفتار بازیکنان در زمان رقم خوردن گل دوم شد و حتی برخی بازیکنان را بی‌مسئولیت خطاب کردند. آیا از لحاظ انگیزشی تفاوتی میان بازیکنان امروز با گذشته ایجاد شده؟
 در گذشته دستمزد برای ما اولویت نبود اما برای بازیکنان امروز اولویت دستمزد است. دلیل هم دارد. بازیکنان امروز وقتی می‌بینند برای من پیشکسوت ارزشی قائل نمی‌شوند و قدیمی‌های استقلال همگی زندگی‌های معمولی و حتی پایین‌تر از معمولی دارند به‌دنبال دستمزد بیشتر می‌روند. البته نه اینکه تعصب نداشته باشند؛ اینطور هم نیست اما دیگر کسی نمی‌خواهد صادق ورمزیار یا مجید نامجومطلق شود که با این همه سال قدمت و سابقه زندگی معمولی دارند. روزگاری به من می‌گفتند صادق باتعصب اما دیگر این تعابیر در فوتبال معنایی ندارد و بازیکنان دنبال دریافت دستمزدهای بیشتر هستند تا وقتی به سن و سال ما می‌رسند مشکل مالی نداشته باشند.
شاید به همین دلیل است که سرمربی استقلال هم حرص و جوش می‌خورد و از زمانی که وارد استقلال شده تنش‌هایی داشته. شاید فکری می‌خواهد بازیکنان را شبیه خودش کند.
همین‌طور است. فکری زمانی که فوتبال بازی می‌کرد اوج تعصب بود. فکری می‌خواهد بازیکنان استقلال را شبیه خودش کند اما یک‌شبه نمی‌تواند. او باید آرام‌آرام به این هدف برسد. چنین برخوردهایی را که گاهاً از او می‌بینیم که باعث ایجاد حاشیه می‌شود و تیم را به‌هم می‌ریزد. در هفته‌های گذشته من شنیدم فکری تنش‌هایی با آقایی و طاهرخانی هم داشته است اما ایجاد تحول ذهنی در استقلال یک‌شبه به دست نمی‌آید. فکری باید زمان بگذارد و برای ساختن استقلال عجله نکند. هر تصمیم غیرعادی باعث برهم خوردن آرامش استقلال می‌شود. البته بازیکنان استقلال هم نباید از برخی مسائل سوء‌استفاده کنند.
شما را سال‌ها صادق باتعصب می‌نامیدند. دلیلش چه بود؟
 چون من و بازیکنانی مانند اصغر حاجیلو، عبدالعلی چنگیز، بهتاش فریبا و خیلی‌های دیگر وقتی وارد زمین می‌شدیم برای مردم فوتبال بازی می‌کردیم. چون ما می‌دانستیم با شکست استقلال چه زندگی‌هایی به‌هم می‌ریزد. ما می‌دانستیم باخت ما تأثیر مستقیم می‌گذارد در روحیه هواداران و آن هوادار اگر روحیه خوبی داشته باشد در جامعه حال بهتری دارد. ما همه این مسائل را درک می‌کردیم و اگر هم می‌باختیم مطمئنم هوادار از ما راضی بود و می‌دانست با همه وجود به میدان رفته‌ایم. نوع تفکر ما با بازیکنان امروز متفاوت بود. امیدوارم بازیکنان امروز در کنار دستمزدهای حرفه‌ای، رفتار و بازی حرفه‌ای هم داشته باشند تا هواداران شاد شوند.
بابت شکستی که در اهواز رخ داد چقدر کادر فنی را مقصر می‌دانید؟
 به هر حال همه به اندازه خودشان مقصرند اما من وقتی می‌بینم مربیان استقلال در حالی که یک بازی از لیگ بیستم را انجام داده‌اند اما همچنان نمی‌دانند می‌توانند از بازیکنان جدید استفاده کنند یا خیر تا حد زیادی هم به آنها حق می‌دهم. پنجره بسته به استقلال لطمه‌های زیادی وارد کرده است. به هر حال مربیان هم باید بدانند از کدام بازیکنان می‌توانند استفاده کنند. وقتی وضعیت نقل‌وانتقالات تیم مشخص نیست ذهن مربیان هم به‌هم می‌ریزد و نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند.
 

Page Generated in 0.0054 sec