printlogo


کد خبر: 219153تاریخ: 1399/9/3 00:00
در هوای سرد بدن‌ها را خنک نمی‌کنند!

رسول مجیدی
 
همه‌ چیزمان باید به هم بیاید یعنی همین. یعنی بعضی وقت‌ها آنقدر درگیر قانون‌های منسوخ شده می‌شویم که اصلاً یادمان می‌رود روح قانون چه بوده و برای چه تصویب شده. بازی‌های لیگ برتر امسال در شرایطی شروع شده که در پاییز هستیم و بخصوص در چند روز گذشته موج سرما بسیاری از شهرهای ایران را درنوردیده. بعد همچنان داوران در بین بازی‌ها وقفه ایجاد می‌کنند و اصطلاحاً کولینگ‌بریک می‌دهند. وقت اضافه‌ای که فیفا چند سالی است برای بازی‌هایی که در فصل گرما برگزار می‌شوند داده است و در موعد کرونا بسیار جدی‌تر از قبل جبران شد و حتی به لیگ ایران هم رسید تا در بین قوانینش جا بگیرد اما جالب است که چون روح قانون را ترک نکرده‌ایم در فصل سرما هم می‌خواهیم بدن بازیکنان‌مان را سرد کنیم!
دیروز خبرگزاری ایسنا هم در مطلبی جالب به این موضوع پرداخت و نوشت:
در حالی که دمای هوا در ایران کاهش پیدا کرده و تیم‌ها از لباس‌های گرمکن و حتی دستکش در تمرینات و بازی‌ها استفاده می‌کنند، قانون «توقف برای خنک شدن» یا «cooling brake» در دو هفته نخست لیگ برتر اجرا شده است!
رقابت‌های لیگ برتر ایران برخلاف سالیان گذشته به جای تیر و مرداد، از آبان شروع شد و به طور رسمی وارد بیستمین فصل خود شد. با این حال اتفاقی از هفته اول لیگ در حال رخ دادن است که بیشتر شبیه به افتادن از آن سوی بام است.
با شروع فصل جدید و در طول بازی‌ها در هفته اول و دوم لیگ برتر، داوران در دقایق ۳۰ و ۷۵ بازی را طبق قانون «cooling brake» یا «توقف برای خنک شدن» متوقف می‌کنند؛ در شرایطی که در حال حاضر دمای هوا در اقصی نقاط ایران در حدود ۱۵ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است.
حتی در طول تمرینات، بازیکنان و مربیان از لباس‌های گرمکن برای در امان ماندن از سرمای هوا استفاده می‌کنند اما در هنگام مسابقات، داوران به استناد قانونی که برای تابستان و بهار و در مواجهه با گرمای هوا تجویز شده، بازی را برای دقایقی متوقف می‌کنند.
این اتفاق در شرایطی است که حتی در خلال لیگ قهرمانان آسیا که از اواخر شهریور تا اوایل مهر در قطر برگزار شد، هرگز قانون توقف برای خنک شدن اجرا نشد چراکه دمای هوا در داخل ورزشگاه به لطف تکنولوژی و استفاده از سیستم‌های سرمایشی عدد ۲۵ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌داد.
در حال حاضر بدون استفاده از تکنولوژی هم دمای هوا در ورزشگاه‌های ایران چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را نشان می‌دهد اما همچنان این قانون اجرا می‌شود و بازی‌ها متوقف می‌شوند؛ بازی‌هایی که در شرایط معمول فاقد سرعت لازم هستند و با این اتفاق، از هیجان و سرعت آن هم کاسته می‌شود.
مروری بر مسابقات باشگاهی در اقصی نقاط جهان هم حاکی از این است که این قانون هرگز اجرا نمی‌شود و فقط فدراسیون فوتبال ایران است که به سبک و سیاق خود قوانین را اجرا می‌کند.
حتی در بازی‌های تیم ملی در مهر و آبان در ازبکستان و بوسنی هم coolng brake اجرا نشد اما مسئولان سازمان لیگ طبق استدلال‌های خود فعلاً قانون فوق را اجرا می‌کنند.
با توجه به وضعیت جوی حاکم بر کشور و کاهش دمای هوا، انتظار می‌رود از این پس با اعلام سازمان لیگ، داوران بازی‌ها را متوقف نکنند و از سرعت و هیجان مسابقات کاسته نشود.

 


Page Generated in 0.0056 sec