printlogo


کد خبر: 219132تاریخ: 1399/9/3 00:00
یک سال از حضور مورینیو در تاتنهام گذشت
جشن تولد با خواباندن مچ پپ

تاتنهام این هفته منچسترسیتی را 2- صفر برد و مورینیو توانست در نبردی حساس، پپ گواردیولا را شکست دهد. اما پارسال این موقع، طرفداران تاتنهام سردرگم شده بودند. موریسیو پوچتینو، موفق‌ترین مربی دوران معاصر باشگاه، اخراج شده بود. جانشین او ژوزه مورینیو بود که یکی از پرافتخارترین مربیان دنیاست، اما موافقان و مخالفان بسیاری دارد. مشخص بود که با مورینیو، اتفاقات زیادی در راه است. اما در یک سال نخست حضور مورینیو در تاتنهام چه گذشته است؟

 

تیم او ملالت‌بار بازی نمی‌کند
درست یا غلط، می‌گویند مورینیو مربی عمل‌گرایی است که حاضر است در ازای گرفتن نتیجه، دست از بازی زیبا بردارد اما در این فصل این اتفاق نیفتاده است. تاتنهام در رده‌های بالای جدول است و 21 گل هم به ثمر رسانده، یعنی فقط چلسی بیشتر از این تیم گل زده. آنها نتایج جالبی گرفته‌اند، مانند پیروزی شش بر یک در خانه منچستریونایتد. این تیم در خانه ساوتهمپتون هم پنج بر دو پیروز شده، و تساوی سه بر سه مقابل وستهم هم اگرچه با فروپاشی تاتنهام در دقایق پایانی همراه بود، اما در هر حال این بازی اصلاً ملالت‌بار نبود.
 

... اما همچنان می‌تواند زشت پیروز شود
اگر تیم مورینیو با تفریح گل بزند او ناراحت نخواهد شد، اما او به اندازه‌ای تجربه دارد که بداند برخی دیدارها نیاز به روشی متفاوت دارند. پیش از دیدارهای ملی، تاتنهام حتی صدرنشین لیگ برتر هم شد که این اتفاق برای اولین بار پس از سال 2014 روی داد. آنها در آن هنگام وست‌بروم را یک بر صفر بردند، در دیداری که تنها چند فرصت برای دو تیم به وجود آمد. آنها در بازی‌های قبلشان توانسته بودند برایتون را دو بر یک ببرند و در خانه برنلی هم یک بر صفر پیروز شوند. این دیدارها نشان داد که مورینیو دارد تیمی می‌سازد که می‌تواند نتیجه را به هر ترتیب ممکن بگیرد. تاتنهام فصلی طولانی پیش رو دارد، و قرار نیست همه بازی‌هایش تماشایی باشند. نتیجه‌گیری در هنگامی که در بهترین فرم خود نیستید عادت مربیان پیروز است، و مورینیو دوست دارد این شیوه را ادامه بدهد.

مورینیو می‌داند چطور به خواسته‌هایش برسد
زمانی که او در تساوی مقابل برنلی در فصل گذشته تانگوی اندومبله را بین دو نیمه تعویض کرد، در پایان بازی از گران‌ترین خرید باشگاه انتقاد کرد: «امیدوارم که او فصل بعد فوق‌العاده باشد، چون چیزی که تا حالا دیده‌ایم کافی نبوده است.» شیوه مدیریت مورینیو مشهور است، و او با بازیکنانش برخوردهای جدی دارد. اندومبله گفت که این حرف‌ها تأثیری روی او نگذاشت، اما او در این فصل بازیکنی متفاوت شده است. اندومبله حالا بازیکن ثابت تاتنهام است و بارقه‌هایی از استعداد بالایش را نشان داده است.
مورینیو در بازار نقل و انتقالات هم به خواسته‌هایش رسید. او در فوریه تیمش را با پتویی مقایسه کرد که نمی‌تواند همه را تحت پوشش قرار دهد. او حالا می‌گوید: «تیم من متوازن و خیلی خوب است». باشگاه در پنجره نقل و انتقالات هشت بازیکن خرید، از جمله کارلوس وینیسیوس، مهاجمی که مورینیو می‌خواست.

خط حمله باید ضعف دفاع را جبران کند
تیم‌های مورینیو معمولاً پیرامون یک خط دفاعی منسجم ساخته می‌شوند؛ مدافعان او واحدی نفوذناپذیر می‌سازند که کارهای سخت را انجام می‌دهند تا بازیکنان خلاق بدرخشند. اما این تیم تاتنهام در دفاع خیلی عالی نیست. این تیم در این فصل تنها سه کلین‌شیت داشته است، و در دیدارهای بعدی هم باید با چلسی، آرسنال و لیورپول بازی کند. اگرچه خط دفاعی در بالاترین سطح خود نبوده، اما مورینیو می‌تواند از این خوشحال باشد که یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را دارد. هری کین و سون هیونگ-مین فرم درخشانی دارند، و امثال گرت بیل، لوکاس مورا، و استیون برخواین هم هستند. شاید شیوه «بیشتر از حریف گل بزنید» برای تاتنهام مناسب باشد.

او می‌تواند دوباره خود را اثبات کند
مورینیو دوست دارد همیشه به دنیا نشان دهد که به بردن مشهور است. حتی دوران حضور او در منچستریونایتد، که در آن قدرت مدیریتش را از دست داده بود هم با دو جام همراه بود. پوچتینو در تاتنهام قهرمانی را کم داشت. مورینیو بعید است خود را به اندازه پوچتینو محبوب سازد، اما همه طرفداران دوست دارند که تیمشان قهرمانی به دست بیاورد. مورینیو گفته که تیم خوبی دارد، و در فصل عجیبی که به سر می‌بریم، هر تیمی فرصت فتح یک جام را دارد. یک یا حتی دو جام می‌تواند به 12 سال انتظار تاتنهام برای قهرمانی پایان بدهد. به این ترتیب مورینیو می‌تواند چیزی را ثابت کند که برایش بسیار مهم است: اینکه هنوز مربی برنده‌ای است.
منبع: فوربز


Page Generated in 0.0051 sec