printlogo


کد خبر: 219124تاریخ: 1399/9/3 00:00
آرش میراسماعیلی: خیلی‌ها ما را از قبل بازنده می‌دانستند
بازنده باشیم، یا برنده باید با فدراسیون جهانی کار کنیم
با توجه به فرصتی که قبل دادند و اتفاقی که به تازگی افتاده، برداشت ما این است که دادگاه از توافق ما استقبال می‌کند. ضمن اینکه به هر حال حکم دادگاه هر چه که باشد، ما در نهایت باید با فدراسیون جهانی توافق کنیم. رأی دادگاه برای ما آخر دنیا نیست و ما باید بعد از صدور حکم؛ چه بازنده این پرونده باشیم؛ چه برنده؛ باید با فدراسیون جهانی کار کنیم. پس باید راهی پیدا کنیم.

گفت و گو
آزاده پیراکوه       @Apirakouh
 
 پرونده فدراسیون جودو همچنان معطل دادگاه حکمیت ورزش است. قرار بود تا اواسط هفته گذشته حکم دادگاه برسد اما دو روز پیش ایمیلی از دادگاه به فدراسیون جودو ارسال شد که حکایت از تأخیر در صدور حکم داشت. آرش میراسماعیلی به عنوان رئیس فدراسیون جودو معتقد است دادگاه به دنبال مصالحه طرفین است و به همین خاطر عجله‌ای برای صدور حکم ندارد. ضمن اینکه این تأخیر نشان‌دهنده سختی این پرونده است.
در ایمیل دادگاه عنوان شده که حداکثر این حکم تا 29 ژانویه صادر می‌شود و بعد از این تاریخ است که می‌توان فهمید حکم تعلیق جودو ایران که توسط فدراسیون جهانی صادر شده، آیا با تغییراتی مواجه می‌شود یا اینکه دادگاه حکمیت این محرومیت را تأیید می‌کند؟ به بهانه ایمیلی که زده شده و آنچه که ممکن است در مسیر پرونده ایران رخ بدهد، چند دقیقه‌ای با آرش میراسماعیلی همکلام می‌شویم.
 
تحلیل‌تان از ایمیل دادگاه CAS چیست؟
روزی که ما در سوییس در دادگاه حکمیت حاضر شدیم، دادگاه فرصت یکماهه‌ای به ما داد که با فدراسیون جهانی به توافق برسیم. این فرصت 26 مهرماه تمام شد و با توجه به اینکه توافقی به دست نیامد، دادگاه اعلام کرد که تا یک ماه حکم نهایی را صادر می‌کند. بر اساس این حرف، ما اواخر آبان ماه منتظر حکم بودیم اما این اتفاق نیفتاد تا اینکه ایمیل زدند و گفتند که تقریباً دو ماه و نیم دیگر، یعنی اواسط بهمن ماه حکم را صادر می‌کنند. من فکر می‌کنم سختی پرونده ایران باعث شده که داوران CAS بررسی بیشتری روی آن انجام دهند.
اما دادگاه CAS پرونده‌های سخت، کم نداشته و داورانش به اندازه کافی مجرب هستند که از پس چنین پرونده‌ای بربیایند.
این را در نظر بگیرید که پرونده جودو ایران شرایط خاصی دارد و دیگر یک پرونده صرفاً ورزشی نیست. حال و هوای سیاسی پیدا کرده و زمانی که موضوع در CAS مطرح شده، شرایط بسیار دشواری داشتیم. حتماً داوران این دادگاه بسیار مجرب هستند اما با توجه به صحبتی که با اعضای تیم حقوقی ایران داشتم، به این نتیجه رسیدم که نیاز به بررسی بیشتر همه جوانب داشته‌اند. ضمن اینکه از یک نکته دیگر هم نباید غافل شویم. من فکر می‌کنم دادگاه حکمیت همچنان به دنبال مصالحه ما و فدراسیون جهانی است و با این فرصتی که داده، امیدوار است که این اتفاق بیفتد.
در ایمیل به این موضوع اشاره شده؟
نه. چیزی گفته نشده اما با توجه به فرصتی که قبل دادند و اتفاقی که به تازگی افتاده، برداشت ما این است که دادگاه از توافق ما استقبال می‌کند. ضمن اینکه به هر حال حکم دادگاه هر چه که باشد، ما در نهایت باید با فدراسیون جهانی توافق کنیم. رأی دادگاه برای ما آخر دنیا نیست و ما باید بعد از صدور حکم؛ چه بازنده این پرونده باشیم؛ چه برنده؛ باید با فدراسیون جهانی کار کنیم. پس باید راهی پیدا کنیم.
جلسه دادگاه و فرصت یکماهه؛ برای همین کار بود اما راهی پیدا نشد.
اتفاقاً در صحبت نیم ساعته‌ای که من و آقای ویزر داشتیم، خیلی از ذهنیت‌هایی که به وجود آورده بودند؛ از بین رفت و مشخص شد برخی مسائل به گونه‌ای دیگر انتقال داده شده است. برخورد ویزر با من صمیمانه بود اما به هر حال حکمی داده‌اند و تحت تأثیر فشارهایی که روی فدراسیون جهانی وجود دارد؛ نمی‌توانند حکم‌شان را تغییر دهند. من فکر می‌کنم بعد از صدور حکم بهتر می‌توانیم با هم گفت‌وگو کنیم.
بعید است فدراسیون جهانی انعطافی نشان دهد.
من فکر نمی‌کنم فدراسیون جهانی به خاطر یک ورزشکار قید 90 هزار ورزشکار را بزند. به هر حال جامعه مخاطب و ورزشکاران فعال، برای فدراسیون جهانی اهمیت دارند و بعید است که بیشتر از این، بخواهند به موضوع سعید ملایی دامن بزنند.
پیش‌بینی‌تان از حکم دادگاه چیست؟
قطعاً تیم حقوقی ما از تیم حقوقی فدراسیون جهانی بهتر کارش را انجام داد. شاهدانی مثل سرمربی تیم ملی آلمان یا ورزشکار تاجیکستان را به صورت ویدئو کنفرانس در جلسه شرکت دادند که همانجا، وکلای ما تناقض حرف‌های‌شان را نشان دادند و توانستند مقتدرانه بحث را جلو ببرند. با توجه به اینکه تیم حقوقی ما خیلی خوب عمل کرد؛ ما منتظر این هستیم که حکم خوبی صادر شود و ما خیلی متضرر نشویم. این حرف من نیست. تیم وکلای ما اذعان داشتند که بسیاری از ادله وکلای فدراسیون جهانی محکمه‌پسند نبود.
و این موضوع دلیلی است برای اینکه احتمال پیروزی در این پرونده را می‌دهید؟
ابتدا شرایط بدی داشتیم. به لحاظ سیاسی و برخی اتفاق‌هایی که افتاده بود، فضا برای ما خیلی سنگین بود. همین مسأله باعث شده بود که خیلی‌ها از قبل ما را بازنده می‌دانستند اما در جریان دادگاه شرایط کاملاً تغییر کرد و با استناد به این موضوع و تحلیل وکلای پرونده، می‌گویم که خوشبین هستیم و امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای جودو ایران بیفتد.

Page Generated in 0.0049 sec