printlogo


کد خبر: 219123تاریخ: 1399/9/3 00:00
استاد دانشگاه نمی تواند در مهد کودک درس بدهد

رضا مومنی‌مقدم  مربی سابق تیم والیبال نوجوانان

مسابقات والیبال رده‌های سنی آسیا در سال جاری برگزار نشد و به همین خاطر تیم ملی نوجوانان هم‌ شکل نگرفت و مربی هم‌ نداشت. حالا اما طبق جلسه آخر هیأت رئیسه فدراسیون مشخص شد آقای آرمات سرمربی جدید هستند که تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت دارم، ولی خب ما مسابقات جهانی را در ایران داریم و بحث‌ رده نوجوانان هم با همه رده‌ها فرق دارد. کار سخت است و کادر جدید باید با برنامه‌ای دقیق پیش برود. شاید در رده‌هایی مثل بزرگسالان و جوانان تنها چند فاکتور مثل آمادگی جسمانی، تاکتیک و کوچینگ نیاز باشد اما در نوجوانان چندین بحث مهم دیگر وجود دارد. استعدادیابی یکی از همین بحث‌ها است که کادرفنی باید از بین نفرات زیادی بهترین‌ها را انتخاب کند تا خدای نکرده مهره‌سوزی نشود، که این کار بسیار حساسی است. با توجه به سن و سال این رده، آموزش و اصلاح تکنیک نیز بحث مهمی است که کادرفنی باید روی آن کار کند. بحث‌ مهم دیگر نیز مسائل روحی و روانی است چون اکثر بازیکنان این رده سنی تا کنون اردوی جدی و طولانی نداشته‌اند که می‌تواند مشکل‌ساز شود. کار سختی پیش روی‌ کادرفنی است که امیدوارم‌ موفق باشند.مسلماً هر استاد دانشگاهی نمی‌تواند در مهد کودک درس بدهد چون شرایط خاص خودش را دارد، امیدوارم کادر جدید ادامه روی راه‌ کادر قبل باشد چون همانطور که می‌دانید ما در چند فاکتور بین بهترین‌های جهان بودیم. ما از نظر قدی با میانگین ۲۰۵ سانتی‌متر در کنار تیم‌هایی چون روسیه جزو سه تیم برتر جهان بودیم که نشان می‌دهد کادر قبلی روی بحث استعدادیابی دقت کافی داشته است. بحث دوم هم مسأله سن بازیکنان بود که سعی کردیم همه بازیکنان با سن واقعی در تیم حاضر شوند. در واقع طی این چند دوره اخیر صغر سن را به طور کلی ریشه‌کن‌ کردیم و استعدادیابی صورت گرفته هم قابل دفاع است. همین الان ۱۱ بازیکن موجود در لیست آلکنو دستاورد کادر قبلی بود. ما ۱۰ ساعت در روز کار می‌کردیم تا تیم با بهترین شرایط وارد مسابقات شود و ۸ ساعت کار هم کم است چون کار سخت است، باید بیشتر تلاش کرد.
به هر ترتیب کادر قبلی عوض شده و بنده نمی‌توانم در مورد کادر جدید نظر بدهم چون این صحبت‌ها در هیأت رئیسه فدراسیون انجام شده است. آقای آرمات هم در رده جوانان خوب کار کرده‌ و مربی تیم دانشگاه هم بوده‌اند. شاید در رده نوجوانان رزومه ندارند اما می‌توانند با برنامه و توانایی‌ که دارند، خوب عمل ‌کنند.
در کنار تغییر در کادر تیم نوجوانان، سرمربی تیم بزرگسالان نیز انتخاب شد. با توجه به زمانی که سرمربی جدید دارد، فکر می‌کنم دو فاکتور مهم است، گزینه اول آمادگی‌ جسمانی بازیکنان و گزینه دوم رزومه ‌و کاریزمای سرمربی است. رزومه آلکنو قابل دفاع است و به نظرم او می‌تواند در المپیک لیدر خوبی برای تیم ملی ایران باشد در مورد سبک مربیگری باید بگویم که والیبال دنیا به قدری پیشرفت کرده است ‌که نمی‌توان آن را دلیل خوبی برای انتخاب سرمربی مطرح کرد. به عنوان مثال سرعت سرویس در والیبال روز دنیا به قدری بالا رفته است که من پیش‌بینی می‌کنم آلکنو در این زمینه توجه زیادی داشته باشد. در المپیک چون همه بازیکنان با قدرت سرویس بالا کار می‌کنند احتمالاً دریافت‌ها خیلی عالی به پاسور نرسد و ما هم باید همانند تیم‌های مطرح دنیا بتوانیم استفاده‌ خوبی از توپ‌های هایبال و دو سر تور داشته باشیم. مطمئناً آلکنو هم‌ روی این بحث تمرکز می‌کند و نفراتی را به‌ کار می‌گیرد که در این زمینه موفق‌تر باشند.

Page Generated in 0.0056 sec