printlogo


کد خبر: 218913تاریخ: 1399/8/29 00:00
رقابت نابرابر ستاره‌های کشتی در نظرسنجی محبوب‌ترین آزادکاران جهان
جدال نابغه‌ها

گزارش
محسن وظیفه     
 
در نظرخواهی محبوب‌ترین آزادکاران جهان که میان ۱۶ کشتی‌گیر از دوره‌های مختلف کشتی برگزار شد، حسن یزدانی با رأی مردم و پس از برتری مقابل والنتین یوردانف و طاها آکگل به نیمه نهایی رسید. نظرخواهی که در یک رقابت نابرابر به وجود آمده و این سؤال را برای بسیاری به وجود آورده که بر اساس چه معیاری، اتحادیه جهانی بین کشتی‌گیران دهه 40 و 50 با قهرمانان امروز نظرسنجی محبوب‌ترین افراد را برگزار کرده است؟ اتحادیه جهانی کشتی با قرار دادن ۱۶ آزادکار نام‌آشنای کشتی جهان در یک فهرست؛ از علاقه‌مندان به کشتی در سراسر جهان خواست آرای خود را در مورد این چهره ها اعلام کنند. تصمیمی که قبل از این هم یکبار دیگر برگزار شده بود اما نه به این وسعت؛ این بار اتحادیه جهانی تصمیم گرفت تا پای ستاره‌های گذشته و قدیمی کشتی را هم به عرصه رقابت باز کند. به همین دلیل سراغ بزرگانی چون موحد، سایتی‌اف و یوردانف رفت. رقابت 16 نابغه کشتی دنیا که هر کدام در دوره خود در عصر کشتی یکه‌تازی می‌کردند و حرف‌های بسیاری برای گفتن داشتند اما حالا به یک رقابتی دعوت شده بودند که قهرمانان عصرهای مختلف کشتی در آن حضور داشتند.
البته این یک مسابقه نمادین است اما به نظر تصمیم اتحادیه جهانی چندان درست و منطقی نیست. اتحادیه جهانی قهرمانان چهل سال پیش را در کنار قهرمانان فعلی گذاشته و از علاقه‌مندان به کشتی خواسته که محبوب‌ترین چهره را انتخاب کنند. رقابتی که به نظر چندان عادلانه به نظر نمی‌آید. طبیعی است که قهرمانان 40 الی 50 سال پیش با وجود سخت‌تر بودن رقابت‌ها و همچنین مشکلاتی که در آن زمان برای رسیدن به موفقیت وجود داشته، به دلیل نبود امکانات رسانه‌ای در آن زمان خیلی مطرح نیستند و مشخص است که در مصاف با قهرمانان امروزی که شبکه‌های مجازی را در اختیار دارند، شکست بخورند. ضمن اینکه انتخاب نفرات هم در نوع خود جالب توجه است. به طور مثال حسن یزدانی و عبدالله موحد، نمایندگان ایران در بین ۱۶ آزادکار مطرح جهان بودند اما موحد اسطوره کشتی ایران و دارنده ۵ طلای جهان و یک طلای المپیک در همان دور نخست مقابل گنوپتراشویلی سنگین وزن گرجستان که ۳ طلای جهان و یک برنز المپیک را در کارنامه خود دارد، بازنده شد، هر چند آوازه موحد بیشتر از پتراشویلی بود اما شناخت کمتر نسل جدید از افتخارآفرینی نسل‌های گذشته در این رأی تأثیرگذاری زیادی داشت. و این نمونه‌ای واضح از تصمیمات اشتباه اتحادیه جهانی است هر چند که در ادامه عکس آن هم رخ داد. ضمن اینکه این سؤال هم مطرح است که اصلاً چرا موحد؟ چرا امامعلی حبیبی نه و یا چرا رسول خادم نه؟ اگر خادم و سایتی‌اف مقابل هم بودند رقابت جذاب‌تر نبود؟
در ادامه حسن یزدانی با دو طلای جهان و یک طلای المپیک در دور نخست با رأی طرفداران کشتی برابر والنتین یوردانف نابغه سبک وزن کشتی جهان که ۸ طلای جهان و المپیک را در کارنامه خود دارد، پیروز شد. والنتین یوردانف یکی از نوابغ کشتی دنیا بود که سال‌ها هم به عنوان رئیس فدراسیون کشتی بلغارستان فعالیت کرد اما در این رقابت مقابل حسن یزدانی کم آورد.
در ادامه یزدانی در رقابت با طاها آکگل ترک و دارنده ۲ طلای جهان و یک طلای المپیک قرار گرفت که اتفاقاً باز هم حسن یزدانی پیروز شد و به جمع ۴ نفر برتر این نظرسنجی راه یافت. یزدانی در نیمه نهایی مقابل بوایسار سایتی‌اف نابغه کشتی جهان از روسیه که ۳ طلای المپیک و ۶ طلای جهان را در ویترین افتخارات خود دارد، برای رسیدن به فینال در این نظرسنجی قرار گرفت. سایتی‌اف یکی از سلاطین کشتی است که نوع کشتی گرفتن او و موفقیت‌های بی‌شماری که به دست آورد، او را در زمره بهترین‌های دنیا قرار داده است.
در سوی دیگر نیز عبدالرشید سعداله اف ملقب به تانک روس پس از شکست جان اسمیت و جردن باروفس آمریکایی برای رسیدن به فینال با فرانک چامیزو رقابت دارد. صعود سعداله اف از گروه مقابل به فینال محتمل است اما از بین یزدانی و سایتی‌اف شاید سخت باشد که یک نفر انتخاب شود.

Page Generated in 0.0056 sec