printlogo


کد خبر: 218911تاریخ: 1399/8/29 00:00
کهکشانی‌های خراسان آماده درخشش

مهدی کیانی
 
هندبال خراسان از دیرباز تاکنون به عنوان یکی از قطب‌های هندبال کشور در میان علاقه‌مندان به این رشته شناخته می‌شود. تاریخچه هندبال خراسان را که مرور می‌کنیم، سرشار از استعدادهای نابی است که در بخش مردان و زنان همواره در تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف دارای نمایندگان شایسته‌ای بوده است. جای دوری نمی‌خواهد برویم. کویت، مسابقات انتخابی قهرمانی جهان و جوان 18 ساله خراسانی، یونس آثاری که نظر تمام کارشناسان را به سمت خود جلب کرد و یا در بخش زنان، خانم آرزو کیانی آرا ملی‌پوش تکنیکی، پرقدرت و محجوب خراسانی. ضمن اینکه می‌بینیم در نزدیک‌ترین رویداد هندبال کشور یعنی اردوی تیم جوانان در آبان 99 شش بازیکن خراسانی به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند.
به عبارتی 23درصد از اعضای تیم ملی هندبال جوانان کشورمان از دیار خراسان رضوی هستند. جالب است که بدانید خراسان رضوی آنچنان تیم ریشه‌داری در هندبال زنان ایران دارد که اولین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان ایران در سال 1354 در شهر مشهد برگزار شد.
و اما ایده تشکیل یک تیم هندبال که بتواند آوازه خراسان رضوی را در هندبال کشور دوباره زنده  کند، به سال 1397 بازمی‎‌گردد. قرعه  این مأموریت فرهنگی- ورزشی  به نام شرکت اشتادسازه مشهد افتاد.
نگاه نوگرایانه این شرکت به پویایی و شکوفایی ورزش زنان در استان خراسان رضوی است، در فضایی متناسب با شئونات بازیکنان و با بهره‌گیری از بهترین امکانات ورزشی و بدنسازی خصوصی ضمن در اختیار داشتن مربی بدنساز خصوصی و ماساژور و ... ، از بهترین شیوه تغذیه ورزشی نیز بهره برده و توانسته رسالت خود را در راستای اعتلای ورزش زنان استان به انجام برساند.
عضو جدید و پدیده لیگ ۹۸ با ترکیبی که تشنه قهرمانی بود پا به عرصه رقابت‌ها گذاشت. اشتادسازه در اولین حضورش آنچنان توفانی و چشمنواز بازی می‌کرد که تحسین کارشناسان هندبال را برانگیخت.
بازیکنان تیم هندبال زنان اشتادسازه مشهد در لیگ ۹۸ شامل نسل طلایی هندبال زنان ایران بود. شیدا فلاحی، ساناز رجبی، مژگان قهرمانی، شقایق باپیری، هانیه لک، 
مینا وطن پرست و...
نسل طلایی هندبال زنان ایران گرد هم آمده بودند و کارشناسان هندبال متفق‌القول این ترکیب را مستحق کسب عنوان قهرمانی می‌دانستند و اعتقاد داشتند که لیگ ۹۸ قطعاً یک قهرمانی به این تیم آماده بدهکار است.
روح و شخصیت قهرمانی آنچنان در کالبد تیم هندبال زنان اشتادسازه مشهد دمیده شده بود که سعید حسامی مالک باشگاه در اولین حضور در لیگ برتر هندبال کشور در بهمن ماه 98 کاپ قهرمانی را در دو هفته مانده به پایان لیگ به مشهد آورد.
دومین حضور باشگاه فرهنگی- ورزشی اشتادسازه مشهد در لیگ برتر هندبال در سال 1399 رقم خورد. شرایط حاکم بر دنیا از نظر شیوع بیماری کووید19 هم مانع از حضور پرقدرت نماینده خراسان رضوی در لیگ برتر نشد. لیگ هندبال در اواخر مهرماه سال ۹۹ در شرایط ویژه‌ای که کشورمان همچون سایر کشورها متأثر از بیماری کرونا قرار داشت، کلید خورد . در این بین اعضای اشتاد سازه که با گذراندن تمرینات فشرده در مشهد خود را آماده تکرار قهرمانی کرده بودند و با به خدمت گرفتن فاطمه السادات موسوی و آرزو کیانی آرا اقدام به تقویت تیم خود کرده بودند، در دور اول و در نخستین دیدار گروه خود در یک فینال زودرس با تیم سپاهان روبه‌رو شدند. باشگاه فولاد مبارکه در فصل نقل و انتقالات حسابی دست به جیب شده بود ولی حتی این موضوع هم نتوانست اشتادسازه را متوقف کند و مشهدی‌ها توانستند سپاهان را با آن همه ملی‌پوش زمینگیر کنند.
نماینده خراسان رضوی نشان داد که با وجود مصدومیت مینا وطن پرست مغز متفکرو طراح حملات تیم در دقیقه دوم بازی  و همچنین اخراج مژگان قهرمانی دفاع مستحکم خراسانی‌ها،  بیدی نیست که با این بادها بلرزد.
دور رفت شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هندبال زنان کشور یادواره شهدای مدافع سلامت با قهرمانی تیم اشتادسازه مشهد با پیروزی‌های مستمر آنها به پایان رسید. حالا خراسانی‌ها مترصد شروع دور بعدی مسابقات لیگ برتر در آذرماه سال99 هستند و در این بین شیدا فلاحی کاپیتان تیم ملی و باشگاه هندبال اشتادسازه مشهد بیش از همه دوست دارد که در آخرین سال بازیگری خود در زمین هندبال کاپ قهرمانی را بالای سر ببرد.
کاپیتان خراسانی‌ها  در آخرین فصل حضورش در لیگ برتر هندبال زنان ایران آنچنان آماده به نظر می‌رسد که حدود یک ماه پیش در جریان دیدار تیمش با فولادمبارکه سپاهان اصفهان از فاصله چهل متری دروازه طلایی‌پوشان را باز کرد.
* مسئول روابط عمومی انجمن هندبال ساحلی کشور

Page Generated in 0.0044 sec