printlogo


کد خبر: 218903تاریخ: 1399/8/29 00:00
هزینه تزریق شادابی را به ورزش پرداخت کنند

سعید فایقی
 
انصاف داشته باشیم. ورزش با همه مشکلاتی که دارد و علیرغم همه کم‌کارآمدی‌ها در این شرایط رکود کرونایی که تقریباً تمامی دستگاه‌ها در مقابل آن سر تسلیم فرود آورده‌اند و تنها راه پیروزی بر این ویروس مهلک را در تعطیلی جست‌و‌جو می‌کنند، با فوتبال توانسته سد کرونا را بشکند و با به کار بردن تمهیدات توصیه شده توسط ستاد کرونا و رعایت دستورالعمل‌های صادره و ایجاد شرایط بهداشتی ویژه و لازم تداوم برگزاری مسابقات لیگ برتر را در دستور کار قرار داده است.
گرچه قرار است موج جدیدی از محدودیت‌ها از اول آذر اعمال شود، به طوری که تقریباً فضایی شبه‌تعطیل از روز شنبه در کشور ایجاد خواهد شد اما بایستی قدردان مجموعه ورزش کشور بود که با تداوم لیگ‌ها درصدد تزریق شادابی و نشاط به خانه‌ها و خانواده‌ها هستند و با کمک شایان توجه به صدا و سیما حتی زمینه‌ای فراهم می‌کنند که صدا و سیمای کشور هم بتواند با پخش بازی‌ها بخشی از اوقات آنتن را پر کند. 
قبول داشته باشیم آنگاه که رکود کرونایی بازارهای بزرگ فرهنگی هنری جهانی را به حالت تعطیل درآورده و سینماها و تئاترها و مراکز کنسرت و موسیقی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و تولید فیلم و سریال و مستند و به تعبیری برنامه‌سازی فرهنگی تحت تأثیر این شرایط واقع شده، پخش بازی‌ها هم برای اوقات فراغت که آن هم به دلیل شرایط دورکاری و ماندن در خانه به شدت متورم شده و هیچ برنامه‌ای برای غنی‌سازی اوقات فراغت علی‌الخصوص برای نونهالان و نوجوانان به دلیل تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی و مدارس و دانشگاه‌ها تدارک دیده نشده، می‌تواند دریچه‌ای برای پر شدن بخشی از این اوقات باز کند. 
برای مثال پخش بازی عجیب فوتبال آلمان و اسپانیا، نه تنها دو ساعت از وقت خالی خانواده‌ها را پر کرد بلکه تحلیل آن در برخی از منازل تا پاسی از روز بعد ادامه داشت و روز چهارشنبه بسیاری از همکاران در محل کار خواب‌آلود بودند و دلیل آن، بازی شب قبل و شب‌زنده‌داری بعد از بازی برای بحث خانوادگی.
در هر صورت پیشتازی ورزش در شکستن سد کرونایی که مقرر شده تمام رویدادهای ورزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، قابل تقدیر است و حال که ورزش تنها پدیده‌ای است که می‌تواند نشاط و شادابی و طراوت را به جامعه تزریق کند و این امر خود در مقاوم شدن جان انسان‌ها در مقابل ویروس خانمان‌برانداز کووید-۱۹ اثر بسزایی دارد، مغتنم خواهد بود که هزینه این تزریق شادابی و نشاط از طرق مختلف برای تداوم عملیات ورزشی به دستگاه ورزش پرداخت شود یا لااقل به حقوق معنوی باشگاه‌ها و ورزش‌های حرفه‌ای بسان فوتبال و والیبال و بسکتبال و... و حق پخش آنها احترام گذاشته شود و با پرداخت حقوق آنها مسیر به وجود آمده نهادینه شود.
متأسفانه ورزش از لحاظ اقتصادی بسیار آسیب‌پذیر است و این روزها به دلیل اوضاع و شرایط بد اقتصادی، هزینه‌های ورزش از سبد خانوار حذف شده است و اگر دیر بجنبیم وضعیت ساکن و سکون به وجود آمده در اجتماع، تحرک را از جامعه خواهد گرفت و آنگاه عادت بد بی‌تحرکی و کم‌تحرکی جای فعالیت و تلاش و شور و نشاط را خواهد گرفت و جامعه بهره‌وری خود را از دست خواهد داد.

 


Page Generated in 0.0062 sec