printlogo


کد خبر: 218889تاریخ: 1399/8/29 00:00
14 سال مربیگری در تیمی که رو به افت است
این پایان لوو بود

مارک دویل ‌    

تعجب‌آور بود وقتی اعلام شد مردم آلمان بیش از بازی دوستانه چهارشنبه گذشته تیم ملی کشورشان برابر جمهوری چک، یک شوی اشیای عتیقه را تماشا کردند. البته شاید آنها می‌دانستند چه کار می‌کنند. چند شب بعدتر، قطعاً در تماشای بازی آلمان مقابل اسپانیا هیچ چیز ارزش دیدن نداشت؛ یک مزخرف تمام عیار. تیم یواخیم لوو از سوت آغاز یک بازنده صرف بود و همانطور که سرژ گنابری گفته، نمی‌تواند بعد از باخت شرم‌آور 6 بر صفر در سویل هیچ شکایتی داشته باشد. بال بایرن‌مونیخ به سایت رسمی یوفا گفت: «هیچ چیز سر جای خودش نبود، در برابر آنها هیچ کاری از دستمان برنیامد. آنها با شایستگی کامل بردی با این اختلاف به دست آوردند، حالا خوب می‌دانیم چه جایگاهی داریم.» جایگاهی که افت بی‌سابقه‌ای کرده است؛ این سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی آلمان در یک مسابقه رسمی بود.
علاوه بر آن در نیمه اول سه گل عقب افتادند و این بی‌سابقه بود، جالب اینکه با چنین نتیجه‌ای، میزبان تکانی به خودش نداد. در حمله هیچ حرکت مثبتی از آلمان دیده نشد و تونی کروس اعتراف کرد: «اسپانیا به ما حمله را یاد داد»، او هم اغراق نمی‌کرد.
آلمان در تمام بازی دو ضربه به سمت دروازه اسپانیا زد و هیچ‌کدام هم در چارچوب نبود، این آمار در حالی رقم خورد که آلمان خط حمله‌ای متشکل از نه تنها گنابری بلکه لروی سانه و تیمو ورنر برای این بازی داشت.
این همه ماجرا نیست؛ قهرمان سال 2014 جهان در دفاع بدتر از این بود. ماتیاس گینتر و فیلیپ مکس بارها از سوی فران تورس، قهرمان هت‌تریک و دنی اولمو غافلگیر شدند و روبین کخ و نیکلاس سوله در مهار آلوارو موراتا ناکام و حقیر بودند، به نظر می‌رسید اسپانیا روی هر حمله می‌تواند به گل برسد.
اسپانیا در 45 دقیقه اول 14 ضربه به سمت دروازه آلمان داشت و آلمان یکی. اختلاف کلاس دو تیم هم بهت‌انگیز بود و هم شرم‌آور. یادتان نرود، آلمان به عنوان صدرنشین گروهش در لیگ ملت‌های اروپا به این مسابقه آمد در حالی که برای صعود به مرحله پایانی رقابت‌ها تنها یک امتیاز می‌خواست اما هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند این تیم در مسیر نزولی حرکت می‌کند. آنها از جام جهانی 2018 که تقریباً به بدترین شکل ممکن از مرحله گروهی حذف شدند، چنین وضعیتی دارند.
لوو البته این را فهمید و برای جبران تصمیم گرفت به فوتبال ملی توماس مولر، متز هوملز و جروم بواتنگ پایان دهد. منتظر باشید نام این سه بازیکن را در روزهای آینده بیشتر بشنوید، چون منتقدان لوو می‌گویند شاید ریشه مشکلات تیم در روسیه این بازیکنان نبود، بلکه مربی بوده.
این نخسین باخت آلمان از شهریور سال گذشته است اما معلوم بود یک روز می‌آید. کیفیت بازی‌ها به شدت افت کرده بود با وجود آنکه برخی استعدادهای جوان خودنمایی می‌کردند. آلمان در حالی به سویل آمد که در یک سال گذشته تنها یک بار کلین‌شیت کرده بود، دفاع ضعیف تیم، بی‌رحمانه مورد هجوم خط حمله پرتحرک اسپانیا قرار گرفت.
لوو البته دستاوردهای فوق‌العاده‌ای با «دی‌مانشافت» داشته اما حتی بهترین مربی‌ها هم ممکن است بیش از حد بمانند و حالا شش سال از وقتی که آلمان بر جهان غلبه پیدا کرد، گذشته. بلا گوتمان، اسطوره مجار، همیشه می‌گفت سال سوم برای مربی کشنده است، تا حدی خستگی و کسالت اجتناب‌ناپذیر است بعد از این مدت کار با آدم‌های یکسان. بازیکنان هم ممکن است از مربی و متدهایش خسته شده باشند.
فوتبال ملی البته با باشگاهی خیلی فرق دارد اما لوو 14 سال مربی تیم و 16 سال در این تیم بوده. شاید وقت تغییر رسیده باشد، شاید اتفاق جدیدی باید رقم بخورد. در واقع، حتی طرفداران سرسخت اشیای عتیقه هم از بازی سه‌شنبه شب در سویل چیزی برای نگه داشتن پیدا نمی‌کنند.

Page Generated in 0.0064 sec