printlogo


کد خبر: 218817تاریخ: 1399/8/28 00:00
سعادتمند و خلیل‌زاده فریادهای‌شان را در باشگاه بزنند نه رسانه‌ها
زرینچه: از استراماچونی کار یاد گرفتم، اما نباید سرپرست می‌شدم

حمیدرضا   عرب       

جواد زرینچه در حالی که تجربه کار در کنار استراماچونی را مفید می‌داند اما بر این باور است که نباید به‌عنوان سرپرست در استقلال فعالیت می‌کرد. او بعد از یک تجربه مدیریتی دیگر دوباره به فکر بازگشت به زمین چمن افتاده و قصد دارد مربیگری کند. زرینچه که از نوادر تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود براین باور است طی سال‌هایی که پست‌های مدیریتی باشگاه استقلال را پذیرفته به‌لحاظ فوتبالی متضرر شده است. احتمالاً دیگر آقاجواد را در پست‌های اجرایی نخواهیم دید. او حتی انتخاب اخیر باشگاه استقلال را هم قبول نکرده و قصد ندارد در کمیته فنی این باشگاه به فعالیت بپردازد. زرینچه عزمش را جزم کرده تا دوباره مربیگری کند.
 
از سوی باشگاه استقلال رسماً اعلام شد شما، علی جباری، نصرالله عبداللهی، جواد قراب، بهتاش فریبا، محمد نوری و خسرو حیدری به‌عنوان عضو کمیته فنی استقلال برگزیده شده‌اید.
من اصلاً در جریان این خبر نیستم و نمی‌دانم چرا بدون اینکه با من هماهنگ کنند یا نشستی بگذارند نامم را در لیست کسانی گذاشتند که قرار است به‌عنوان کمیته فنی در باشگاه استقلال فعالیت کنند. برای خودم هم عجیب است که چرا چنین تصمیمی گرفته شده و هیچ هماهنگی با من نشده است.
اگر هماهنگی شود در کمیته فنی استقلال فعالیت می‌کنید؟
من گرفتاری‌های خاص خودم را دارم و دیگر دوست ندارم وارد این حوزه‌ها شوم. برای افرادی که قرار است در کمیته فنی حضور داشته باشند هم آرزوی موفقت می‌کنم. امیدوارم بتوانند برای استقلال مفید باشند، اما من دیگر در این سمت‌ها قرار نمی‌گیرم. این عزیزانی که اسم‌شان را آوردید همگی از دوستان من هستند و امیدوارم بتوانند باری از روی دوش استقلال بردارند اما من در حال حاضر نمی‌خواهم در این بخش از باشگاه فعالیت کنم.
شما در حالی ابراز بی‌میلی می‌کنید که تا همین چند ماه پیش به‌عنوان سرپرست استقلال در کنار استراماچونی فعال بودید، چه شده که دیگر دوست ندارید در پست‌های اجرایی باشگاه مشغول باشید؟
همان زمان هم که قبول کردم سرپرست تیم باشم به‌خاطر وجود استراماچونی بود. می‌خواستم کار فنی یاد بگیرم. به هر حال استراماچونی مربی بزرگی است و در تیم‌های مطرح مربیگری کرده و از لحاظ تجربی شرایط متفاوتی در قیاس با مربیان ایرانی داشت. وقتی به من گفتند سرمربی تیم استراماچونی است و آیا پست سرپرستی را قبول می‌کنم درنگ نکردم چون می‌خواستم کار فنی یاد بگیریم، برای همین پذیرفتم کنار استراماچونی باشم. فکر می‌کنم حدود 7 ماه شد که من در کنار استراماچونی کار کردم.
در این مدت که کنار استراماچونی بودید گفته می‌شد در مسائل فنی هم مشارکت دارید.
همینطور است. من گاهی کمک می‌کردم و خوشحالم در این مدت که استراماچونی روی نیمکت بود با هم همکاری کردیم.
به نظر می‌رسد قصد دارید دوباره به مربیگری بازگردید؛ همینطور است؟
بله، من بارها در پست‌های اجرایی به باشگاه استقلال کمک کردم؛ حتی در هیأت‌مدیره هم بودم. زمانی که استراماچونی سرمربی بود قلباً دوست نداشتم با چنین پستی در استقلال فعالیت کنم اما از طرفی نیاز باشگاه را می‌دیدم و از سویی هم خود استراماچونی که می‌شد در کنارش کار یاد گرفت، بنابراین قبول کردم سرپرست تیم باشم. من بابت حضور در چنین پستی ضررهای مالی زیادی کردم. به قول معروف دوزار هم گیر ما نیامد از آن طرف از جیب هم برای باشگاه مایه گذاشتم. البته جای گله‌ای نیست. من باشگاهم را دوست دارم و اگر هم کاری کردم برحسب وظیفه بوده اما دیگر نمی‌خواهم در چنین پست‌هایی فعالیت کنم.
به عقب برگردید. با وجود حضور استراماچونی آیا باز هم قبول می‌کنید سرپرست تیم باشید؟
از این لحاظ که کنار استراماچونی چیزهایی یاد گرفتم خوب بود، اما با تجربه امروز اگر به عقب برگردم باز هم قبول نمی‌کنم چون مسائلی به وجود آمد که من را بشدت آزرد. به هر حال کار من مربیگری است و از اول هم اشتباه بود که وارد این پست‌ها شدم.
چه چیزی باعث شده دوباره فکر مربیگری به سرتان بزند؟ بی‌ثباتی در باشگاه استقلال یا مسائل دیگر؟
به هر حال قبول پست‌هایی مانند سرپرستی حواشی خاص خودش را دارد. جنس من اما با این کارها چندان سازگار نیست. الان وقتی به دور و برم نگاه می‌کنم می‌بینم خیلی از هم‌بازی‌های قدیمی من که از لحاظ فوتبالی از من پایین‌تر بودند دارند مربیگری می‌کنند اما من زمان قابل توجهی را با حضور در پست‌های اجرایی از دست دادم. البته هیچ‌وقت قبول این پست‌ها خواست قلبی من نبود و نیتم کمک به باشگاه بود و نه چیز دیگری. اما به هر حال از لحاظ جایگاه مربیگری لطمه خوردم و الان می‌خواهم جبران کنم و به مربیگری برگردم.
زمانی که شما سرپرست تیم بودید حواشی متعددی به وجود آمد؛ چیزی شبیه آنچه اخیراً میان سعادتمند و خلیل‌زاده رقم خورد. چرا همواره در باشگاه استقلال شاهد تنش‌هایی از این جنس هستیم؟ اشکال کار کجاست؟
من همیشه گفته‌ام اگر دو مسئول باشگاه با هم اختلاف دارند نباید اجازه دهند این مسائل به رسانه‌ها کشیده شود. باشگاه استقلال باشگاه بزرگ و باهویتی است و نباید مسائل داخلی و درونی خانوادگی‌اش به بیرون کشیده شود. من اصلاً این اتفاقات را تأیید نمی‌کنم و اعتقاد دارم مسئولان باشگاه استقلال باید صبوری کنند و اجازه ندهند حاشیه وارد تیم شود. اگر گله‌ای هست و اگر با هم مشکلی دارند باید در همان باشگاه حل کنند. به قول معروف داد و بیدادهای‌شان را داخل باشگاه بزنند و اجازه ندهند این مسائل به بیرون کشیده شود و بهانه دست این و آن دهد. چنین رفتاری از سوی مسئولان باشگاه استقلال همچون تف سربالا می‌ماند و یک خودزنی است. چرا باید کار به اینجا بکشد که دو مسئول اینطور با هم حرف بزنند؟ امیدوارم دیگر شاهد این مسائل نباشیم چون به تیم ضربه وارد می‌کند.
دلیل نگرانی بسیاری از کارشناسان هم همین است که دوباره اتفاقاتی مشابه این در جریان بازی‌ها رخ دهد و تیم از حرکت بایستد؛ درست مانند فصل قبل که همین اختلاف‌ها بزرگترین لطمه را به تیم وارد کرد.
ببینید محمود فکری و صمد مرفاوی جزو دلسوزترین استقلالی‌ها هستند و باید فضا را برای کار آنها مهیا کرد. نباید کاری کنند مربیان استقلال دلسرد شوند. فکری، مرفاوی و دیگر دوستان که در استقلال فعالیت می‌کنند مشغولیت‌های خود را دارند و نباید با ایجاد چنین فضای تشنج‌آمیزی آنها را از مسیر منحرف کرد.
آینده استقلال را با فکری و این بازیکنان چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا امیدی به قهرمانی هست؟
محمود از جنس استقلال است. او و مرفاوی از دلسوخته‌های این باشگاه هستند و سرد و گرم بسیاری چشیده‌اند. محمود و صمد تمام حواشی و ریز و درشت‌های این باشگاه را می‌شناسند. آنها بچه‌های این باشگاه هستند و من اعتقاد دارم اگر به این دو کمک شود می‌توانند در استقلال به موفقیت برسند. مربی پاکی همچون فکری نیاز به حمایت دارد. من نسبت به این تیم امیدوارم چون هم کار خوبی دارد و هم بازیکنان باغیرتی که می‌توانند از پس کار برآیند. فقط باید فضا را برای آنها فراهم کرد تا از جاده اصلی منحرف نشوند.
پیش از نقل‌وانتقالات چشمی و کریمی از استقلال جدا شدند. این جدایی‌ها آیا نتیجه‌گیری در استقلال را مختل نمی‌کند؟
بر خلاف برخی که اعتقاد دارند این بازیکنان نباید از استقلال می‌رفتند اما من بر این باورم که باید از چنین تفکری دوری کرد. هم چشمی و هم کریمی جزو سرمایه‌های استقلال هستند که بعد از رشد در این باشگاه به تیم‌های خارجی رفتند. ما باید از حضور آنها در دیگر تیم‌ها استقبال کنیم چون به نفع بازیکنان است. البته باید فرایندی هم ایجاد شود که از انتقال بازیکن درآمدزایی شود. به هر حال آنها بازیکنان بزرگی بودند و خواهان داشتند. استقلال هم نباید از جدایی ستاره‌هایش دلسرد شود. تا بوده همین بوده. بازیکنان زیادی به این باشگاه آمده‌اند و رفته‌اند. من فکر می‌کنم محمود می‌تواند تیم را با همین بازیکنان خوب جمع‌و‌جور کند به شرط آنکه حمایت شود. استقلال الان تیم خوبی دارد. بازیکنانی در استقلال هستند که می‌توانند شرایط را تغییر دهند و جای رفته‌ها را پر کنند. ما نباید از جدایی بازیکنان بترسیم. استقلال باشگاه بزرگی است که برای بازیکنان فرصت‌های بسیار خوبی را پدید می‌آورد. بازیکنان جدید هم باید به‌خوبی از این مجال استفاده کنند و از استقلال به تیم ملی برسند و در نهایت لژیونر شوند.
آینده تیم ملی را با اسکوچیچ چطور ارزیابی می‌کنید؟
زمانی که اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد به نظر می‌آمد گزینه بهتری نسبت به این مربی وجود نداشت. آن زمان بر سر انتخاب اسکوچیچ حواشی زیادی به وجود آمد. هنوز هم خیلی‌ها منتقدند اما ما در درجه اول باید تیم ملی کشورمان را دوست داشته باشیم و دعا کنیم این تیم از شرایط سخت و پیچیده‌ای که برایش ایجاد شده سربلند بیرون بیاید. کار سختی در بازی‌های باقی‌مانده داریم اما انتظار دارم این تیم از گروه صعود کند و بتواند به مراحل بالاتر برسد، چون حذف در این مرحله بسیار دردناک است.

Page Generated in 0.0069 sec