printlogo


کد خبر: 218271تاریخ: 1399/8/19 00:00
دکترین حاج محمود؛ ما استقلالیم
خورشید آبی‌ها در مسیر طلوع

سام ستارزاده     

گشوده نشدن پنجره نقل‌ و انتقالاتی، بازگشت دیرهنگام شیخ دیاباته و هرویه میلیچ و جدایی روزبه چشمی و علی کریمی، اتفاقاتی نبودند که گلایه نکردن از وقوع آنها در اردوگاه آبی‌ها، برای سرمربی‌اش کار آسانی به‌نظر بیاید. شاید حتی بسیاری در نگاه اول ابراز رضایت محمود فکری از شرایط باشگاه را به حساب فرمانبرداری از مدیرانی که فرصت سرمربیگری در استقلال را به او هدیه دادند، گذاشتند. اما عملکرد شاگردان باقی‌مانده فکری درون مستطیل سبز، پیام کاملاً متفاوتی را مخابره ‌کرد؛ اینکه «ما استقلالیم و هیچ بهانه‌ای برای شکست‌خوردن و برای نجنگیدن نباید بیاوریم.»
بدون نگاه به نتیجه نهایی و شکست طلسم چهارساله «نبردن در گام نخست»، باز هم رگه‌های امیدواری به آینده استقلال و کاپیتان سال‌های نه‌چندان دورش را می‌توان جست. آبی‌های پایتخت به استراتژی‌هایی ازقبیل تکیه به بازی مستقیم، توپ‌های بلند، ارسال‌های بی‌شمار از جناحین، عقب‌نشینی پس از گل پیروزی روی‌نیاوردند. آنها روی زمین بازی‌کردند، کار تیمی به‌نمایش گذاشتند و تعداد اشتباهاتشان حداقل بود. فکری در حالی که تیمش با دو گل پیش بود، دیاباته را به‌جای فرشید باقری که یک هافبک دفاعی است به میدان فرستاد. هواداران آبی‌دل نیز در فضای مجازی این جسارت را دیدند و برایش کف زدند.
البته نباید فراموش کرد که رقیب کرمانی استقلال هم نخستین حضور تاریخش در لیگ برتر را تجربه کرد. اما این موضوع نیز از ارزش پیروزی دلچسب پسران آبی کم نمی‌کند. محمدعلی ربیعی جوان را پیش از مس رفسنجان، با بادران نیز به‌یاد داریم. نزدیک به سه سال قبل، شاگردان وی در جام حذفی و مقابل دیدگان هواداران نارنجی‌پوش پرسپولیس، جسورانه بازی کردند و با سرهای بالا شکست را پذیرفتند. برخلاف آن بادران، مس یکشنبه عصر ربیعی تحت تأثیر نام استقلال قرار گرفت و یک نیمه اضطراب و تزلزل در ساق‌های برخی از بازیکنان آغازگر به‌نمایش گذاشته شد. با این حال، ربیعی نیز با ذکاوت راه‌های نفوذ مهاجمین سرشناس استقلال به‌سوی دروازه‌اش را تنگ کرد.
با توجه به امتیازاتی که پرسپولیس، فولاد، تراکتور و سپاهان ازدست دادند، استقلال این‌بار فصل جدید را با امید و انگیزه شروع می‌کند؛ ولی خود فکری هم می‌داند که هنوز بازیکنانش تا رسیدن به اوج هماهنگی و آمادگی جسمی فاصله معناداری دارند. تمرکز بالا و آمادگی ذهنی استقلالی‌ها را فکری پس از بازی تحسین‌کرد و ما نیز می‌ستاییم.
از هفته دوم لیگ، دیدارهای استقلال به‌مراتب دشوارتر و فشرده‌تر می‌شود. فکری بدون بازیکنان جدیدش نمی‌تواند هر سه روز یک‌بار بازیکنان فعلی‌اش را در بهترین فرم در زمین مسابقه ببیند. نکته منفی استقلال – مس، این بود که فکری از سه تعویض خود استفاده نکرد و فرصت درخشش به جوانان مستعد آکادمی نداد. بی‌شک هماهنگی و شکوفایی فنی استقلال با گذشت زمان بیشتر خواهد شد. مهم‌ترین دغدغه و چالش فعلی فکری، مواجهه با بدن‌های ناآماده و آسیب‌دیدگی‌های متوالی بازیکنانش است؛ موردی که در فصول قبل به‌کرات در استقلال رخ می‌داد و طول کوتاه پیش‌فصل آبی‌ها، آنها را امسال نیز در معرض خطر مشابهی قرار داده.

Page Generated in 0.0063 sec