printlogo


کد خبر: 218270تاریخ: 1399/8/19 00:00
استقلال بعد از مدت‌ها لیگ را با برد آغاز کرد
شروع امیدوارکننده‌ فکری

علی کمانگری     

سرانجام از استقلال محمود فکری هم رونمایی شد و آبی‌ها در اولین بازی فصلشان در ورزشگاه آزادی میزبان تیم تازه لیگ برتری شده‌ مس رفسنجان و سرمربی با دانشش، محمد ربیعی بودند که در نهایت با گل‌های وریا غفوری و امیرارسلان مطهری ۲برصفر برنده شدند. نتیجه‌ای که در شرایطی به دست آمد که استقلال به دلیل بسته بودن پنجره‌اش نتوانسته بود از خرید‌های جدیدش بهره ببرد و فکری هم ترجیح داده بود با توجه به دیر اضافه شدن شیخ دیاباته به تمرینات، او را روی نیمکت بنشاند و از زوج قایدی - مطهری استفاده کند.در بازی‌های دوستانه‌ پیش فصل، فکری هم از آرایش ۳ دفاعه و هم ۴ دفاعه استفاده کرده بود؛ بنابراین یکی از پرسش‌های مهم این بازی قبل از شنیدن سوت ابتدایی آن، تعداد مدافعان تیم استقلال بود. فکری در نهایت تصمیم گرفت تا تیمش را مشابه آخرین دیدار تدارکاتی و البته برخی از بازی‌های دوران فرهاد مجیدی، با آرایش ۲-۲-۲-۴ یا ۲-۴-۴ «باکس» به زمین بفرستد. محمد ربیعی هم در آن سوی میدان از آرایش ۱-۳-۲-۴ بهره می‌برد و یکی از نکات جالب ترکیب او، حضور همزمان برادران نقی‌زاده به عنوان «Double-pivot» تیمش بود.
استقلال در نیمه‌ اول نتوانست چندان موقعیت خاصی خلق کند و به نظر می‌رسید نبود علی کریمی تأثیر خود را روی بازی این تیم گذاشته است. فرشید باقری که مدت‌هاست از آمادگی کافی به دور است و مسعود ریگی هم در فصل گذشته نقش یک پست ۶ تخریبچی را برعهده داشت؛ در نتیجه اتصال بین خط دفاع استقلال با رضاوند و اسماعیلی دچار مشکل شده بود. همچنین یکی از بارزترین نکات نیمه اول، فاصله‌ زیاد خط دفاع و هافبک مسی‌ها بود که باعث شد قایدی و‌ مطهری چندین بار در منطقه‌ ۱۴ صاحب توپ شوند و خلق موقعیت کنند.
در نیمه‌‌ دوم و با عقب‌تر آمدن رضاوند و اسماعیلی، استقلال توانست بهتر از قبل کار بازیسازی از عقب زمین را انجام دهد و موقعیت‌های خوبی را خلق کند. در این نیمه آرایش استقلال دو بار تغییر کرد؛ بار اول در دقیقه ۶۹ و با ورود دیاباته به جای باقری، استقلال به ۳-۲-۱-۴ تغییر آرایش داد و بار دوم هم در دقیقه‌ ۸۸ و با ورود دانشگر به جای میلیچ، استقلال برای دقایقی با آرایش ۳-۴–۳ بازی کرد. این تغییر آرایش‌ها‌ نشان می‌دهد که احتمال بازگشت استقلال به آرایش ۳ دفاعه آندره‌آ استراماچونی در ادامه فصل وجود دارد، اما شاید برنامه‌ فکری به کارگیری آرایش ۳-۴-۳ به جای ۲-۵-۳ باشد.
در مجموع تیم فکری شروع امیدوارکننده‌ای در این فصل داشت و در روزی که حداقل ۴ بازیکن اصلی خود را در ترکیب نداشت، توانست مطابق آمار «متریکا»، امید گل 95/1 را ایجاد‌ کند، ۱۶ شوت بزند و ۵۲۸ پاس را بدهد که حتی بیشتر از آمار پاس‌های پرسپولیس یحیی بود. باید دید فکری و‌ کادرفنی شلوغش در ادامه‌ فصل و در رویارویی با چالش‌های جدی‌تر چه راهبردی را اتخاذ خواهند کرد.

Page Generated in 0.0052 sec