printlogo


کد خبر: 214753تاریخ: 1399/6/22 00:00
نویدکیا محبوب است اما حتماً هواداران، سپاهان را بیشتر دوست دارند
آرمناک: کار برای محرم خیلی دشوار است
مشکل دروازه‌بانی ایران به کشف نشدن استعدادها برمی‌گردد و مشکل آنجاست ‌ که به دروازه‌بان در سن بزرگسالی می‌گویند او خوب است یا بد!

گفت‌وگو
ناصرقراگزلو     
 
آرمناک پطروسیان یکی از دروازه‌بان‌های خوب خارجی بود که به فوتبال ایران آمد و بازی‌های خوبی را درون دروازه دو تیم اصفهانی از خودش ارائه داد، خصوصاً با پیراهن سپاهان که بدون شک یکی از دلایل اصلی قهرمانی تیم سپاهان بود. به همین دلیل گفت‌وگویی با آرمناک داشتیم؛ سنگربان سابقی که هنوز هم مورد احترام فوتبال‌دوستان است و اهالی فوتبال از او به نیکی یاد می‌کنند. به بهانه انتخاب محرم نویدکیا به عنوان سرمربی سپاهان، گفت‌وگویی با آرمناک پطروسیان همبازی سابق او داشتیم و از جنبه‌های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم.
 
نظرت را در مورد انتخاب همبازی سابقت محرم به عنوان سرمربی سپاهان می‌خواستیم جویا شویم؛ قراردادی که به مدت سه سال هم اعتبار دارد.
 بالاخره اولین تجربه محرم است و من برای او آرزوی موفقیت می‌کنم اما جدا از این مسأله من حضور آقای ساکت را به فال نیک می‌گیرم. مدیرعاملی که چند سال قبل مدیر سپاهان بوده و تجربیات بسیار ارزشمندی هم دارد و در قهرمانی‌های متعدد سپاهان هم نقش مهمی داشته، به همین دلیل من این دو تغییر را اتفاق خوب و مهمی برای تیم سپاهان می‌دانم.
نویدکیا در سپاهان به شدت نزد هواداران محبوب است، با این وجود به سبب جوانی و اولین تجربه انتخاب او را به عنوان سرمربی سپاهان ریسک نمی‌دانید؟
 کار مربیگری کلاً ریسک است و انتخاب هر مربی برای کار در یک تیم همواره با ریسک همراه است و هیچ مربی‌ای حتی بزرگترین مربیان دنیا هم نمی‌دانند برای کار در یک تیم موفق می‌شوند یا اینکه به صراحت و به شکل قاطع نمی‌توانند در کارشان موفق شوند. در مورد محرم اما این واقعیت وجود دارد که کار برایش سخت است چون سپاهان چند سال است که قهرمان نشده، به همین دلیل روی محرم برای موفقیت فشار زیادی وجود دارد.
در سپاهان با محرم در کسب چند عنوان قهرمانی شریک بودید؟
چند سال با محرم مشترکاً قهرمان شدیم اما بعد از آن محرم دو سال به آلمان رفت و بعد از آن هم تا حدودی از هم فاصله گرفتیم.
تو علاقه‌ای نداری که با محرم نویدکیا در کار مربیگری همکاری کنی؟
سپاهان را خیلی دوست دارم و به شخص نویدکیا هم علاقه‌مند هستم اما حقیقتاً به مربیگری علاقه‌ای ندارم ضمن اینکه مدت‌ها هم از فوتبال دور بودم؛ از همین رو فکر می‌کنم برای مربیگری اصلاً مناسب نیستم و آمادگی‌اش را ندارم.
چه موضوعی برای مربیگری در سپاهان برای نویدکیا خیلی مهم و تأثیرگذار است؟
 کار در اولین سال مربیگری برای محرم خیلی سخت است و در این بین به نظرم نقش کمک‌های محرم خیلی مهم و تأثیرگذار است ؛کمک‌ها و دستیارانی که در مقاطع سخت و بازی‌هایی که کار دشوار می‌شود و گره می‌خورد، بتوانند بازی را برای تیمشان درآورند و به محرم به معنای واقعی کمک کنند.
هواداران سپاهان خیلی محرم را دوست دارند. فکر نمی‌کنید این مسأله خیلی به سرمربی جدید سپاهان در بازی‌ها و هدایت این تیم کمک کند؟
 در مورد دوست داشتن محرم توسط مردم باید بگویم که بله، هواداران سپاهان واقعاً محرم را خیلی دوست دارند چون با او قهرمانی‌های متعددی دیده‌اند و از او خاطرات خوبی دارند اما این حقیقت هم هست که همان هواداران، سپاهان را بیشتر از محرم و هر مربی و بازیکنی دوست دارند.
جذب بازیکن چقدر در شرایط تیم سپاهان و بهبود این تیم مهم و تعیین‌کننده است؟
 محرم حتماً اشراف خوبی روی بازیکن ایرانی دارد و البته مدیر و کسانی هم در سپاهان هستند که حتماً می‌توانند به شکل خوبی به او مشاوره بدهند که به خوبی تیمش را انتخاب کند و تیم قدرتمندی بسازد و برای لیگ آینده آماده کند.
در مورد بازیکن و مربی خارجی که حضورشان در فوتبال ایران ممنوع شده، چه نظری داری؟
 من می‌گویم که نباید حضور مربی و بازیکن خارجی ممنوع شود چون هر بازیکن و مربی جدید خارجی با خودش یک فرهنگ جدید فوتبالی به همراه می‌آورد و به نظرم باید در هر تیم دو یا سه بازیکن خارجی حضور داشته باشد هر چند که در کنار اینها باید به بازیکن جوان و استعدادها هم توجه خاصی شود و آنها نادیده گرفته نشوند.
اما در ایران چون پول بازیکنان خارجی و مربی پرداخت نمی‌شود و گاهاً مربی و بازیکن خارجی بی‌کیفیت جذب می‌شوند چنین تصمیمی گرفته شده.
هر باشگاه باید به اندازه بودجه‌اش هزینه کند و به نوعی اگر باشگاهی پول دارد باید بازیکن و مربی خارجی جذب کند و اگر نمی‌تواند، بازیکن خارجی جذب نکند. از طرفی این هم باید مدنظر قرار گیرد که اگر بازیکن خارجی جذب می‌شود، حتماً باید باکیفیت باشد و چیزی داشته باشد که به تیم و بقیه بازیکنان بدهد نه اینکه هیچ تفاوتی با بقیه بازیکنان نداشته باشد و در این صورت یعنی اگر کیفیت بالاتری نسبت به بازیکن داخلی ندارد، گرفتنش هیچ ضرورتی ندارد. البته تا یادم نرفته باید این را هم به حرف‌هایم اضافه کنم که به نظرم تیم‌ها باید بودجه لازم را برای آکادمی در نظر بگیرند تا هر سال چند بازیکن خوب از آکادمی‌شان به تیم اصلی تزریق کنند. قطعاً در چنین شرایطی حتماً می‌توانند تیم خوب و باآتیه‌ای داشته باشند و فقط با استفاده از سرمایه خودشان بهترین شرایط را برای خودشان رقم بزنند.
در خصوص دروازه‌بان هم فوتبال ایران به نوعی به بحران خورده و شاید به اندازه انگشتان یک دست هم در فوتبال ایران دروازه‌بان ششدانگ وجود نداشته باشد. به عنوان یک دروازه‌بان خارجی سابق و ششدانگ مشکل را در کجا می‌بینی؟
 این فقط مشکل فوتبال ایران نیست چون مثلاً در ارمنستان هم ما الان دو دروازه‌بان خوب و ششدانگ در حد تیم ملی بیشتر نداریم که یکی از آنها هم دروازه‌بان پیکان بود. در فوتبال ایران هم یادم می‌آید زمانی حضور دروازه‌بان خارجی ممنوع شد و این مسأله فقط قیمت دروازه‌بان‌های داخلی را بیشتر کرد و کمک چندانی نکرد. مشکل را باید در استعدادیابی دید و جست‌وجو کرد و اگر دروازه‌بان‌ها و استعدادها خوب پرورش داده شوند حتماً مشکل دروازه‌بانی هم حل می‌شود. دروازه‌بان وقتی خوب پرورش داده شود حتماً وقتی به بزرگسالان می‌رسد به دروازه‌بان کاملی تبدیل می‌شود اما مشکل اینجاست که چون این چرخه خوب طی نمی‌شود وقتی دروازه‌بان به سن بزرگسالی می‌رسد، تازه به او می‌گویند که او خوب است یا بد که البته این مسأله اصلاً درست نیست.
 

 


Page Generated in 0.0058 sec