printlogo


کد خبر: 212778تاریخ: 1399/5/15 00:00
کرونانوشت
دکتری که پزشک نبود!





یکی از جالب‌ترین بدعت‌هایی که در فدراسیون فوتبال ایران طی چند سال گذشته شکل گرفته، عدم استفاده از افراد متخصص در پست‌هایی است که احتیاج به تخصص دارند! به این صورت که کافی است ارتباطی با یکی از مقام‌های بانفوذ فدراسیون پیدا کنید تا به یکباره مقام و منصبی که حتی در خواب نیز نمی‌بینید، به شما اعطا شود!
یکی از حساس‌ترین مراکز فوتبال ایران که زیرنظر سازمان لیگ اداره می‌شود، مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران یا همان ایفمارک مشهور است؛ مرکزی که سال‌ها پیش بین بنیانگذار و رئیس وقتش با سرمربی سابق تیم ملی محل منازعه بود و داستانش را به‌طور حتم شنیده‌اید. این مرکز پزشکی که معاینات پیش از فصل لیگ‌های فوتبال ایران باید در آن برگزار شود یکی از حساس‌ترین نقاط فوتبال ایران است چراکه در این معاینات سطح سلامتی بازیکنان تعیین شده و باشگاه‌ها با مشورت از این مرکز می‌دانند بازیکن سالمی خریداری کرده‌اند یا خیر؟! هرچند ایفمارک نمی‌تواند مانع بستن قرارداد با یک باشگاه به‌خاطر رد شدن در تست پزشکی باشد اما توصیه‌های این مرکز بسیار مفید فایده خواهد بود.
فکر کنم متوجه شده‌اید که اصل کار این مرکز با فعالیت‌های پزشکی و تخصصی پزشکی ورزشی بوده و از اسمش نیز مشخص است کار آن بازتوانی و ارزیابی پزشکی است. حال به‌نظر شما سرپرست این روزهای ایفمارک چه مدرکی دارد؟! کارشناس تغذیه است!
جناب آقای ارد ایروانی که به‌تازگی نیز در اینستاگرام فعالیت خود را آغاز و در ابتدا خود را سرپرست ایفمارک معرفی کرده بود از مدت‌ها پیش حکم سرپرستی ایفمارک را از حیدر بهاروند دریافت  و  در مصاحبه‌هایش نیز خود را سرپرست ایفمارک معرفی می‌کند، در حالی که سرپرست این مرکز پزشکی باید و تأکید می‌شود که باید یک پزشک باشد! در جایی که یکی از برترین پزشکان ورزشی ایران یعنی دکتر هومن انگورانی مشغول فعالیت است، چطور یک کارشناس تغذیه سرپرست ایفمارک می‌شود؟! هرچند به‌تازگی خودش می‌گوید سرپرست اجرایی ایفمارک است اما در مصاحبه‌هایش خود را سرپرست ایفمارک معرفی می‌کند.
نکته دیگر اینکه آیا فیفا در جریان است که سرپرست ایفمارک یک پزشک نیست؟! دکتر ارد ایروانی، دکتر نیست بلکه به ادعای خودش  PhDبیوشیمی دارد و در تعریف مشاغل آمده که فردی با این مدرک باید به‌عنوان کارشناس آزمایشگاه در انجام آزمایشاتی که در نتیجه اختلال در متابولیسم بدن شناخته می‌شود، فعالیت کند. از سوی دیگر وی کارشناس تغذیه هم هست و مشخص است که کارش ارائه برنامه تغذیه باید باشد. حال نکته اینجاست که فدراسیون فوتبال به چه دلیل فردی با این مشخصات کاملاً غیرهماهنگ را سرپرست ایفمارک کرده؟!
جالب‌تر آنکه دکتر ایروانی در «پترو ایران» نیز مسئول امور درمان است که به‌معنای دوشغله بودن او می‌باشد و فردی که باید به‌صورت دائم در یک شرکت نفتی مشغول فعالیت باشد، آیا زمان و وقت کافی برای رسیدگی به پرونده‌های مهم پزشکی ایفمارک را دارد؟ آیا اصلاً از اصطلاحات پزشکی تخصصی که در پرونده‌ها نوشته می‌شود اطلاع
مناسبی دارد؟!
شاید فدراسیون فوتبال متوجه نشده که ایفمارک یکی از مهم‌ترین مراکز تحت نظر فیفا در ایران است. مرکز پزشکی که حتی عربستان سعودی و اسرائیل هم نتوانستند مجوز آن را از فیفا دریافت کنند، امروز بدل به دفتر کار متخصص تغذیه شده. اگر فیفا متوجه این موضوع شود به‌طور حتم مجوز این مرکز باطل شده و دیگر خبری از ایفمارک نخواهد بود.
کاش مدیران فوتبال به‌جای این تصمیمات، ضابطه و تخصص را برای انتصاب‌های‌شان جایگزین می‌کردند. هرچند اگر این اتفاق می‌افتاد که دیگر ما برای نوشتن یادداشت، سوژه‌ای
نداشتیم...

 


Page Generated in 0.0062 sec