printlogo


کد خبر: 212273تاریخ: 1399/5/6 00:00
به سوی کهکشانی‌های 3

میعاد نیک


در میان تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا همواره نامی از مادرید و تیم سلطنتی‌اش وجود داشته و اسم رئال مادرید در کنار تیم‌هایی باریشه‌ای همچون یوونتوس، منچستریونایتد، بارسلونا و بایرن مونیخ از بقیه رقبا پررنگ‌تر دیده می‌شود. فاتح سیزده دوره عنوان لیگ قهرمانان اروپا و سی و سه دوره لالیگای اسپانیا همیشه خود را تافته‌ای جدا بافته از حریفان داخلی و خارجی‌اش دیده و تکبر خود در برابر دیگر رقبا را امری به حق می‌داند. رئال مادرید پس از رقم خوردن چند فصل رویایی و درو کردن انواع و اقسام عناوین داخلی و خارجی و بعد از خروج رونالدو و زیدان در فصل گذشته شرایط جالبی را سپری نکرد و ترکش‌های عدم موفقیت پروژه جدید فلورنتینو پرز به فصل جاری نیز سرایت کرده است. در صورتی که یوفا و فدراسیون فوتبال اسپانیا برای ادامه فصل و برگزاری ادامه رقابت‌های لالیگا به توافق برسند، مادرید برای کسب دو جام باقی‌مانده راه دور و درازی در پیش خواهد داشت و مهم‌ترین چالش پیش روی رئیس باشگاه ضمن اتمام فصل حداقل با کسب یک جام، تجدید قوای سفیدپوشان برای فصل آینده خواهد بود.
یکی از بنیادی‌ترین مسائلی که رئال مادرید با آن مواجه شده، بحث افزایش ناگزیر سن بازیکنان تأثیرگذاری همچون سرخیو راموس، مارسلو، لوکا مودریچ و کریم بنزماست. کثرت سن آنها و افت محسوس بدنی‌شان باعث شده تا ناخودآگاه کیفیت بازی تیم در زمین پایین بیاید و طبعاً نتایج تیم مادریدی روندی سینوسی را تجربه کند. زیدان برای ادامه رقابت‌های داخلی و بین‌المللی و تاریخ‌سازی دوباره نیاز به خونی تازه در رگ‌های تیم دارد و این خون تنها با اطمینان به جوانان و خریدهای آینده‌دار امکانپذیر است. خریدهایی جوان و باانگیزه که برای موفقیت ولع و اشتهای سیری‌ناپذیری داشته‌ باشند و بتوانند زیر فشار سوپرستاره بودن دوام بیاورند. تحلیل خط به خط ارکان ترکیب رئال مادرید و شرایط آنان برای فصل بعد می‌تواند استراتژی‌های پرز و زیدان را روشن‌تر و پیش‌بینی خریدهای احتمالی رئال را راحت‌تر کند. در خط دروازه وضعیت رئال بهتر از بقیه خطوط است. کورتوا پس از سپری‌ کردن فصلی پر فراز و نشیب بالاخره توانسته جای خالی ایکر کاسیاس را پر کند و روحیه خوب خودش در چلسی را این بار در برنابئو باز یابد و در فصل جاری بارها ناجی سنگر مادریدی‌ها لقب بگیرد. آندره لونین هم که با اتمام فصل و پایان قرارداد قرضی‌اش به برنابئو بازمی‌گردد و احتمالاً در بازی‌های جام حذفی و رقابت‌های کم‌اهمیت‌تر وظیفه حفاظت از قفس توری رئال مادرید را عهده‌دار خواهد شد و آلفونس آرئولا نیز با پایان قرارداد قرضی به فرانسه و پاریس باز خواهد گشت.
در خط دفاعی اما رهبر این پست راه چندان زیادی تا بازنشستگی ندارد؛ سرخیو راموس که به جرأت یکی از باثبات‌ترین و با کیفیت‌ترین مدافعان میانی دنیا در دهه اخیر است، با رسیدن به سن 34 سالگی همچنان یکی از مستحکم‌ترین ستون‌های حراست از دروازه مادریدیستاها است، اما احتمالاً بیشتر از سه یا چهار سال دیگر نتواند شماره 4 رئال را در اختیار داشته باشد و این تیم برای جایگزینی کاپیتان محبوب اسپانیایی‌اش نیاز به مکملی جوان و باکیفیت برای رافائل وارانِ باتجربه دارد. ادر میلیتائو و ناچو فرناندز اکنون تنها آلترناتیوهای دفاعی مادرید محسوب می‌شوند و پرز بایستی یک مدافع جوان و باکیفیت مانند دلیخت یا پاوارد را به سبد خرید رئالی‌ها اضافه کند تا اوضاع نیمکت زیدان نیز مانند ترکیب 11 نفره‌اش مطمئن و پربار باشد. در دو پست دفاع کناری شرایط مادرید رو به رشد و امیدوارانه به نظر می‌رسد. فرلاند مندی تازه‌وارد و رگیلون که قرضی در سویا توپ می‌زند به جانشین‌های مطمئنی برای مارسلو تبدیل شده‌اند و کارواخال نیز رقابت خوبی با اشرف حکیمی، مدافع قرضی مادرید در دورتموند خواهد داشت. اودریوزولا که نیم‌فصل جاری برای شرکت در دقایق بیشتر بازی به آلمان و بایرن مونیخ سفر کرده نیز با اتمام فصل ممکن است به رئال برگردد و تنور رقابت برای بازی در دفاع راست برنابئو را داغ‌تر از مابقی پست‌ها جلوه دهد.
خط میانی رئال مادرید یکی از نقاط قوت و برتری‌های این تیم نسبت به مابقی رقبایش محسوب می‌شود. حضور بازیکنان جوان و ستاره‌ای مانند ایسکو، فده والورده، کاسمیرو و خامس رودریگز در ترکیب رئال مادرید خاطر زیدان را از حداقل 5 سال آینده مردان وسط‌‌‌زن برنابئو راحت کرده‌ است. از طرفی رئال از حضور تونی کروس، هافبک خلاق و خوش‌تکنیک آلمانی نیز بهره می‌برد که خیال طرفداران را برای دوران بازنشستگی لوکا مودریچ آسوده کرده است. دنی سبایوس و مارتین اودگارد هم از هافبک‌های قرضی رئال مادرید هستند که برای کسب تجربه بیشتر به آرسنال و رئال سوسیداد قرض داده شده‌اند. زیدان در صورت نیاز می‌تواند این دو بازیکن جوان را به رئال بازگرداند که در این صورت احتمال فروخته شدن خامس رودریگز کلمبیایی بالا خواهد رفت. کاپیتان تیم ملی کلمبیا که سال جاری از بایرن به رئال بازگشته بود؛ با بروز مصدومیت‌های پیاپی نتوانسته قابلیت‌های خودش را به رخ زیدان بکشد و اعتماد سرمربی فرانسوی را جلب کند. همچنین خامس در رقابت با ستاره‌هایی همچون ایسکو و والورده یک ناکام کامل لقب گرفت تا او را اولین خروجی احتمالی رئال مادرید در تابستان آینده حساب کنیم. با وجود این بازیکنان و ترافیک خط هافبک در رئال، زیدان برای انتقال پل پوگبا مصرانه پافشاری می‌کند. ستاره سیه‌چرده فرانسوی که بازی‌های مؤثرش در یوونتوس، منچستریونایتد و تیم ملی فرانسه او را حتی به لیست بهترین بازیکنان سال جهان نیز رسانده بود، مدتی‌ است که با مصدومیتی مزمن دست و پنجه نرم می‌کند و گویا به‌ کلی منچستریونایتد را از حافظه خود پاک کرده است. اختلاف پوگبا و ایجنتش مینو رایولا با سولسشر و مدیران منچستر باعث شده تا این ستاره فرانسوی به دنبال درب‌های خروجی اولدترافورد باشد و رئال مادرید را به تیم انگلستانی ترجیح دهد. رقم بالای بند آزادسازی او و همچنین عدم تمایل یونایتد به خروج پوگبا باعث شده تا این انتقال در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. رئال مادرید همچنین می‌تواند روی براهیم دیاز، هافبک جوانش سرمایه‌گذاری کند تا در سال‌های آینده یک ستاره خوش‌تکنیک را در برنابئو داشته باشد.
 اوضاع در پیکان هجومی رئال مادرید بحرانی‌تر به نظر می‌رسد. پس از انتقال کریستیانو رونالدو به یوونتوس میانگین گلزنی لوس بلانکوس به طرز چشمگیری افت کرده و دیگر ستاره‌های مادرید نیز نتوانسته‌اند انتظارات هواداران تیم را برآورده کنند. کیفیت فنی کریم بنزما دچار افت شاخصی شده و گرت بیل هم اصلاً در حد انتظارات زیدان و مادریدیستاها کار نمی‌کند. روابط میان بیل و سران مادرید به حدی تیره و تار شده که زیدان و پرز اصلاً میلی به ادامه همکاری با بازیکن ولزی ندارند و تنها مشکل سر راه خروج بیل از برنابئو، دستمزد هنگفتی‌ است که از مادرید دریافت می‌کند. گرت بیل که در تمرینات و مسابقات رئال مادرید جدیتی از خود نشان نداده، بدون هیچ زحمتی یکی از نجومی‌ترین دریافتی‌های رئال را به نام خود ثبت کرده و تمایلی برای خروج از اسپانیا نیز ندارد. کریم بنزما نیز که پیش‌تر به‌عنوان یک مهاجم فضاساز از او یاد می‌شد، همچنان نتوانسته جای خالی رونالدوی گلزن را پر کند و عملاً مهره قابل اتکایی برای شرایط بحرانی و حساس مسابقات رئال نیست. مارکو آسنسیو و هازارد که از آنها انتظار می‌رفت به موتورهای گلزنی مادرید مبدل شوند هم این فصل با مصدومیت‌های شدیدی مواجه شدند و زیدان به استفاده از مهره‌های جوانی مانند وینیسیوس و رودریگو مجبور شد. افزایش سن و افت کیفیت مهره‌های هجومی رئال باعث شده تا پرز برای به خدمت گرفتن جوانان مستعد اروپایی به صرافت بیفتد و برای این امر از پرداخت هزینه‌های گزاف نیز ابایی نداشته باشد. کیلیان امباپه و ارلینگ هالند از مهم‌ترین اهداف رئال مادرید در تابستان جاری خواهند بود تا وضعیت نابسامان خط حمله تیم را بهبود دهند. از بین این دو، انتقال کیلیان امباپه به برنابئو میسرتر به نظر می‌رسد چرا که خود بازیکن بارها از تمایلش به بازی با پیراهن سفید سخن گفته و تنها مانع را پایبندی به قراردادش با باشگاه پاری‌سن‌ژرمن می‌داند. زهرِ تیر حملات رئال مادرید مانند گذشته کشنده و کارساز نیست و پست شماره 9 عملاً با عملکرد ضعیف کریم بنزما از خاطر رفته است. رئال مادرید برای بازگشت به روح قدیمی و عطش پیروزی‌اش به مهاجمانی جوان و قاتل نیاز دارد که هر توپی را وارد دروازه حریفان کرده و خط آتش مادرید را لااقل چند سال بیمه کنند.
قطعا‌ً زیدان و کادر فنی‌اش بهتر از هر کسی به نقاط ضعف و قوت تیم تحت هدایت‌شان اشراف دارند؛ اما ایرادات مشهود رئال در گلزنی و اشتباهات بعضاً مرگبار مدافعان باعث شده تا سر و صدای زیادی پیرامون این باشگاه و خریدهای احتمالی‌اش به گوش برسد. فلورنتینو پرز پیش از هر اقدامی ابتدا باید به فروش بازیکنان مازاد و بدون مصرف خود فکر کند تا با هزینه‌های بالای خریدهایش، باشگاه دچار نقض قوانین فیرپلی مالی و استقراض نشود. همچنین پرز پروژه بازسازی استادیوم سانتیاگو برنابئو را کلید زده و این امر مبلغی نزدیک به 500 میلیون یورو را از حساب باشگاه کم می‌کند. هرچه که هست دستان زیدان برای تاریخ‌سازی دوباره و فتح جام‌های پیاپی خالی‌تر از همیشه است و دیگر از چوب جادویی کریستیانو هم خبری نیست تا گره‌ها را از کار بازی بگشاید. کهکشانی 3 رئال مادرید در حال کلید خوردن است و همه منتظرند تا راهکارهای جدید معاملاتی پرز را مشاهده کنند.


 


Page Generated in 0.0048 sec