printlogo


کد خبر: 209340تاریخ: 1399/3/17 00:00
انصراف وزیر ورزش به نفع فوتبال

بعد از توصیه فیفا و برای
فرار از تعیین کمیته عادی‌سازی

 

دیروز(جمعه) آخرین مهلت فدراسیون فوتبال ایران برای ارسال اساسنامه اصلاح شده بر اساس موارد مورد نظر فیفا بود.
حضور وزیر ورزش در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال یکی از مواردی بود که فیفا از آن ایراد گرفته بود و در هفته‌های گذشته مطالب زیادی در این رابطه عنوان شد که اگر مشکل فیفا صرفاً با حضور وزیر ورزش در مجمع است، چرا این موضوع اصلاح
نمی‎شود؟
البته که در نامه فیفا، ایرادهای مطرح شده نسبت به اساسنامه، عدم تطبیق آن ذیل ماده‌های 14 و 15 اساسنامه فیفاست.
با این حال یکی از مواردی که فیفا روی آن انگشت گذاشته و تأکید کرده است، به بحث عضویت وزیر ورزش و جوانان در مجمع ارتباط دارد. موضوعی که به صراحت در نامه فیفا اشاره شده
است.
شکل فعالیت فدراسیون فوتبال مسأله‌ای بوده که در نامه فیفا به آن پرداخته نشده، اما برای فیفا سؤال ایجاد کرده است. اینکه چرا فدراسیون قرار است در اساسنامه جدید نهاد عمومی غیر دولتی محسوب شود که با مکتوب نشدن این ایراد، به نظر نمی‌رسد آنچنان دردسرساز باشد، اگر چه این احتمال وجود دارد که در آینده چنین اتفاقی رخ دهد.
با این حال فیفا بارها اعلام کرده به قوانین داخلی کشورها احترام می‌گذارد و طبق قوانین داخلی ایران هم، تمام فدراسیون‌های ورزشی، نهاد عمومی غیر دولتی هستند. این قانون شامل فدراسیون فوتبال هم می‌شود و به همین جهت بعید است که فیفا مشکلی در این راه ایجاد کند.
با این حال اما آنچه گفته می‌شد که می‌تواند در این مسیر، چالش ایجاد کند، به موضوع عضویت وزیر ورزش و جوانان در مجمع فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود.
طبق آنچه اعلام شده اعضای 75 نفری مجمع در اساسنامه جدید افزایش پیدا خواهد کرد و گویا تعداد آنها به 90 نفر رسیده، از همین‌رو حضور وزیر ورزش به عنوان یک شخص با جایگاه حقوقی تأثیر چندانی در مجمع و به خصوص انتخابات ندارد و یک رأی در 90 رأی، نمی‌تواند تأثیر چندانی بگذارد.
همین موضوع باعث شد که وزیر ورزش هم نخواهد که با عضویت خود در مجمع، بهانه‌ای به دست فیفا بدهد و فدراسیون فوتبال را به سمت تشکیل کمیته عادی‌سازی بکشاند. به همین دلیل در جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، با توجه به توصیه فیفا حق حضور در مجمع را از خود سلب کرد.
با این اتفاق، حالا دیگر فدراسیون فوتبال بابت ایرادهای دیگری که در اساسنامه وجود دارد، بهانه‌ای به عنوان حضور وزیر در مجمع انتخاباتی ندارد و اگر فیفا باز هم نسبت به اساسنامه ایرادهایی را مطرح کند، آن وقت باید فدراسیون فوتبال به طور شفاف درباره بندهایی که از اساسنامه حذف کرده یا ابهاماتی که در تدوین اساسنامه جدید وجود دارد، به طور شفاف توضیحاتی را ارائه دهد.  در این صورت دیگر فدراسیون فوتبال نمی‌تواند پشت ایرادی به نام حضور وزیر ورزش در مجمع انتخاباتی پنهان شود.
با حذف وزیر ورزش از مجمع، این امید وجود دارد که موضوع تشکیل کمیته عادی‌سازی هم رفع شده باشد اما هنوز هیچکس از نظر فیفا درباره اساسنامه جدیدی که ارسال شده، مطلع نیست.
اگر اساسنامه به هر دلیلی از سوی فیفا پذیرفته نشود، «کمیته‌ عادی‌سازی» از سوی فیفا ایجاد خواهد شد. در کمیته عادی‌سازی که در ساز و کار قبلی فیفا کمیته انتقالی نام داشت، با حذف اعضای هیأت رئیسه حاکم و حفظ دبیرکل، سه نفر با انتخاب فیفا که معتمد فدراسیون جهانی باشند و سه نفر با انتخاب فدراسیون فوتبال که باید خارج از دایره نفرات فعلی هیأت رئیسه هستند، کار را در دست  می‌گیرند.
در مجموع 6 نفر انتخاب شده و پیگیر اصلاح و تأیید اساسنامه و برگزاری انتخابات خواهند شد تا فدراسیون فوتبال رئیس خود را بشناسد. بنابراین اگر هم بنا بر تعلیق باشد، هیأت رئیسه کنونی تعلیق می‌شود و نه فوتبال ایران.
 


Page Generated in 0.0060 sec