printlogo


کد خبر: 209316تاریخ: 1399/3/17 00:00
چاره کار اساسنامه تطبیقی است

باشگاه تجربه
سعید فائقی    


متأسفانه در خبرها آمده بود که فیفا حدود هشتاد بند ایراد به اساسنامه جدید وارد کرده و البته خبر اغراق‌آمیز بود. بعید می‌دانم خود اساسنامه هشتاد ماده تبصره داشته باشد که اگر خبر درست باشد به معنی این است که نمره صفر گرفتیم و دیکته‌مان سراسر غلط  بوده است.
از عزیزانی که مبادرت به اصلاح اساسنامه کرده‌اند تقاضا داریم دوباره چرخ اختراع نکنند. با یک مطالعه کتابخانه‌ای و تطبیقی به راحتی می‌توان موضوع اساسنامه را حل و فصل کرد. به این معنی که فدراسیون محترم فوتبال اساسنامه چند کشور صاحب فوتبال را جمع‌آوری کند و در اختیار هیأت تدوین و بازنگری اساسنامه قرار دهد و این عزیزان بند به بند اساسنامه ما را با آنها تطبیق دهند و مغایرت‌های موجود را رفع کنند. این امر موجب خواهد شد که بندبند اساسنامه ما مشابه اساسنامه‌ کشورهای صاحب فوتبال باشد و اگر فیفا ایرادی گرفت آنگاه ما دفاعیه خوبی خواهیم داشت و فیفا را قانع خواهیم کرد که بند مورد ایراد مطابق اساسنامه فلان کشور است و ما از خود‌مان درنیاورده‌ایم. حقیقت این است که در امور مربوط به فوتبال همه‌ جای دنیا از یک روند برخوردار است. آن روزهایی که در سال 75 و 76 ما مشغول تدوین اساسنامه فدراسیون‌ها براساس قانون مصوب مجلس بودیم، این رویه را در پیش گرفتیم. گرچه کار اول بود اما بالاتفاق مورد تأیید همه فدراسیون‌های آسیایی و جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفت و متأسفانه پس از آن هرگاه بدون مطالعه و خودسر اقدام به اصلاح اساسنامه کردیم دچار مشکل شدیم.
ما توانسته بودیم اساسنامه‌هایی را به تأیید برسانیم که در آن صراحتاً قید شده بود رئیس سازمان تربیت بدنی رئیس مجمع خواهد بود. برای نمونه همین الان در اساسنامه کمیته ملی المپیک همین موضوع وجود دارد و خدا را شکر کسی معترض آن نشده. علت اصلی و اساسی وجود حرمت و احترام متقابل بین نهاد المپیک ما و شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک است. امروز به نظر می‌رسد فیفا اعتماد خود را نسبت به ما از دست داده و اگر بتوانیم با به وجود آوردن اتاق فکری متشکل از افراد مورد اعتماد فیفا نظیر عزیزانی مثل علی دایی که دارای عنوان بین‌المللی است و عزیزی مثل مهندس صفایی فراهانی که در تدوین اساسنامه ناظر بودند و بزرگانی چون جناب دادکان و دکتر خبیری و فرزانگانی از این دست اعتماد‌سازی کنیم و اساسنامه را مشابه اساسنامه کشورهای صاحب فوتبال تدوین کنیم، مشکلی نخواهیم داشت.
تا دیر نشده موضوع را پیچیده نکنیم و هرچه سریع‌تر مبادرت به این امر بکنیم و اتفاقاً متدولوژی کار را هم به اطلاع فیفا برسانیم که با اتاق فکری متشکل از عزیزان فوق‌الذکر به روش تطبیقی اساسنامه را تدوین کرده‌ایم. مطمئن باشیم فیفا نه تنها ایراد نخواهد گرفت بلکه با توجه به روش مناسب به کارگرفته شده مجدداً آب رفته به جوی باز خواهد گشت و اعتماد‌سازی خواهد شد. آنگاه با حرمت و احترام متقابل خواهیم توانست به تدریج با کسب کرسی‌هایی در شأن فدراسیون فوتبال کشورمان جایگاه بلند‌مرتبه خود را به دست آوریم و ان‌شاءالله موقعیت فدراسیون‌مان در حد افتخاراتش نوسازی و بازسازی خواهد شد.



پرهیزکار: قراردادکادر فنی
تمدید می‌شود

داود پرهیزکار رئیس کمیته فوتسال تأکید کرد قرارداد تمام اعضای کادر فنی تیم ملی فوتسال تمدید خواهد شد. پرهیزکار در مورد اتمام مدت قرارداد محمد ناظم‌الشریعه در مهر ماه و بحث تمدید قرارداد این مربی می‌گوید: «قرارداد تمام اعضای کادرفنی تمدید خواهد شد. ما همیشه با ناظم‌الشریعه صحبت می‌کنیم و قرارداد این مربی هم قطعاً تمدید خواهد شد. در مورد مطالبات هم بخشی از بدهی‌های کادر فنی در چند روز گذشته پرداخت شد و به دنبال این هستیم تا تمام مطالباتی که از گذشته باقی مانده را کم کم پرداخت کنیم.» رئیس کمیته فوتسال در رابطه با اینکه چند درصد از مطالبات کادرفنی پرداخت شده، توضیح می‌دهد: «عدد و درصدش خیلی مهم نیست، مهم هدف فدراسیون فوتبال است که قصد دارد بدهی‌ها را تسویه کند. ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در آینده هم معوقات را به مرحله تسویه کامل برسانیم. این بدهی‌ها از گذشته باقی مانده و ما هم تلاش می‌کنیم به هر نحوی که شده آنها را پرداخت کنیم. یکی از اهداف‌مان هم که به دنبال میزبانی مسابقات آسیایی هستیم، همین پرداخت بدهی‌‌ها است تا با درآمدی که از میزبانی داریم حداقل بدهی‌های فوتسال را پرداخت کنیم.» پرهیزکار درباره اینکه آیا فکری هم برای پرداخت پاداش بازیکنان تیم ملی کرده یا خیر، می‌گوید: «خیر! فعلاً نتوانستیم در این مورد کاری کنیم چون ما در این مقطع در دو فاز بدهی داریم. اول بحث پاداش‌ها و بعد بحث حقوق‌ها است که باید پرداخت شود.»
 


Page Generated in 0.0053 sec