printlogo


کد خبر: 209315تاریخ: 1399/3/17 00:00
فوتبال وسیله‌ای است که کمک می‌کند انسان‌تر باشیم
بختیاری‌زاده: استقلال باید لیگ را امیدوارانه ادامه دهد



گفت و گو
سمیرا شیرمردی

در یکی، دو روز گذشته ویدئویی از سهراب بختیاری‌زاده منتشر شد که در آن بازیکن سابق تیم ملی و استقلال موهایش را تراشیده که به مهزیار، هوادار خردسال مبتلا به سرطان روحیه بدهد تا با این بیماری بجنگد و تلاش خود را ادامه دهد. بختیاری‌زاده علاوه بر این کار ارزشمند، در مدت اخیر که یک خبرنگار اهوازی در بیمارستان بستری بود هم بارها پیگیر شرایط او شد تا بتواند کمک کند. به همین بهانه و البته بحث‌هایی که در مورد شروع لیگ پیش آمد با او صحبت کردیم.

در این یکی، دو روز ویدئویی از شما منتشر شد که نشان می‌داد به خاطر یک هوادار خردسال فوتبال که به بیماری سرطان مبتلا شده، موهایتان را تراشیدید...
 اولاً که خودم زیاد پر مو نیستم اما چیزی که برایم مهم بود و هست این است که بتوانم به عزیز خردسالی که با بیماری سرطان مبارزه می‌کند و این اتفاق خیلی سخت و درناک است، کمک کنم. وقتی خانواده تماس گرفتند و تصویر بچه خردسال را دیدم که استقلالی است و طرفدار فوتبال، دوست داشتم حتی برای یک لحظه هم که شده خوشحالش کنم و اینکه بداند برایمان مهم است و تلاشش را دوست دارم. روحیه می‌دهیم که بیماری را شکست دهد و به شرایط عادی برگردد. در این شرایط روحی، روانی این تنها و کوچکترین کاری بود که خودم را شبیه او کنم. از طرفی هم دیدم بچه‌های استقلال هم ویدئو گرفتند و برایش فرستادند که فکر می‌کنم روحیه خوبی برایش باشد. دعا می‌کنم همه بیماران مبتلا به سرطان که لحظات سختی را سپری می‌کنند، با تلاش و روحیه این دوره را پشت سر بگذارند و سلامتی خود را به دست بیاورند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد اعتقادم بر این است که باید با تمام وجود کنارشان باشیم و آنها را درک کنیم. امیدوارم مهزیار عزیز هم با تلاش‌هایش بیماری را شکست دهد.
یک هوادار فولاد خوزستان هم که اسمش مهزیار بود و به سرطان مبتلا بود، دیروز درگذشت...
خدا بیامرزد اما این مهزیار، آن مهزیار نیست و‌ ای کاش می‌توانستیم برای آن مهزیار هم کاری انجام دهیم اما متأسفانه دیر شد.
شما خیلی وقت است که کارهای خیر زیادی انجام می‌دهید و شاید خیلی‌ها از همه آنها مطلع نباشند. چه حسی از این کارهای خیر می‌گیرید؟
 خیلی‌ها هستند که از ما بیشتر تلاش می‌کنند و وقت می‌گذارند برای دیگران. دوست دارند خوشحالی دیگران را ببینند اما ما واقعاً در برابر آنها کار چندانی انجام نمی‌دهیم. به هر حال هر وقت فرصت باشد دریغ نمی‌کنم چون اعتقادم بر این است که فوتبال و ورزش حرفه‌ای وسیله‌ای است تا احساس مسئولیت‌مان به جامعه و جوانان بیشتر باشد. البته این مسأله در هر حوزه‌ای وجود دارد و مختص ورزش نیست. وقتی شرایط ویژه‌ای پیدا می‌کنید فقط به این دلیل نیست که ابراز وجود کنید که هستید. باید درد جامعه را بیشتر ببینید، ارتباط بیشتر باشد و روزهای خاص با تمام وجود کنارشان باشید. من هم هر کاری از دستم بر بیاید حتماً انجام می‌دهم و افتخار می‌کنم ولی باز هم می‌گویم خیلی‌ها هستند که کمک می‌کنند و همیشه پیش‌قدم هستند. در حالی که نامی از آنها برده نمی‌شود اما فوتبالی‌ها چون خواهان زیادی دارند همیشه در چشم هستند. این یک بخش کار است که حالا که دیده می‌شوی چطور باید مردم شما را ببینند. فوتبال وسیله‌ای است که رفتار انسانی هم بیشتر باید باشد.
در مدت اخیر هم آقای کریم عزیزنژاد خبرنگار ورزشی در بستر بیماری بود و برخلاف خیلی‌ها که نگاه ابزاری به خبرنگاران دارند و فقط زمانی که به آنها احتیاج دارند، سراغ‌شان را می‌گیرند اما شما پیگیری‌های زیادی در رابطه با او انجام دادید.
 آقای عزیزنژاد یکی از کسانی است که در رسانه و ورزش سال‌هاست تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. اگر فوتبالیست‌ها و ورزشکاران همه رشته‌‌ها یادشان باشد اگر به اهداف‌شان می‌رسند و دارند از شرایط لذت می‌برند، طرفداران، مربیان و رسانه‌هایی که استعدادهایشان را انعکاس دادند چقدر در این موفقیت دخیل بودند شرایط بهتر می‌شود. آنها نباید فکر کنند که خودشان مسبب موفقیت‌ها بودند و همه چیز را باید در نظر بگیرند. اینها باارزش است و باید نشان داد بچه‌‌های رسانه، مربیان و حتی هواداران در چنین مواقعی چه تأثیری داشتند و تلاش و محبت آنها را فراموش نمی‌کنید و می‌دانید. این کمترین کاری است که جویای حال عزیزان رسانه‌ای باشیم و یک کار انسانی و وظیفه اجتماعی است. فوتبال وسیله‌ای است که کمک می‌کند انسان‌تر باشیم. چیزی که در وجودمان است. شاید مشکلات زندگی بعضی وقت‌ها ما را از رفتارهای انسانی دور کند اما همه مملو از گذشت و محبت و احساس هستیم که باید آن را به کار ببریم. متأسفانه خیلی‌ها برای برد و باخت دست به هر کاری می‌زنند اما فوتبال تمام می‌شود و ما می‌مانیم و رفتارمان که این برایم مهم است.
کمی هم به فوتبال بپردازیم. صحبت‌های زیادی در مورد ادامه لیگ وجود دارد. شما خودتان فکر می‌کنید لیگ باید برگزار شود یا نه؟
 اگر برگزار شود خوب است اما در صورتی که تلفات ندهیم. شرایط باید به گونه‌ای باشد که به کسی آسیب نرسد، مثلاً با این تدبیر که بازی‌ها بدون تماشاگر باشد. باید شرایط را برای ادامه مسابقات، مهیا کنیم. اینکه بخش پزشکی و باشگاه‌ها امکانات بهتری داشته باشند. امیدوارم مسابقات بدون تلفات ادامه پیدا کند. تا الان تیم‌ها ماه‌ها برای این مسابقات زحمت کشیدند که ۹ هفته دیگر هم برگزار شود بهتر است. اینطوری حق به حقدار می‌رسد. الان خیلی کشورها مسابقات را ادامه دادند که ما هم باید مثل بقیه بتوانیم برگزار کنیم. من در مورد کرونا نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم اما به نظرم این ویروس ماندگار است و باید یاد بگیریم با آن ادامه دهیم. فقط باید ارتباط‌ها را محدود و یکسری نکات بهداشتی را رعایت کنیم. موج دوم هم ظاهراً دارد می‌آید که همین نشان می‌دهد ویروس کرونا حالا حالاها هست و نمی‌شود به این دلیل فوتبال و لیگ را تعطیل کنیم.
اما کشورهایی که مسابقات را برگزار کردند شرایط و امکانات خیلی متفاوتی نسبت به ایران داشتند...
 ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و خودمان را به آنها برسانیم. نباید با این بهانه که از آنها عقب هستیم مسابقات را انجام ندهیم. اگر قرار است پیشرفت کنیم باید از این فرصتی که به ما داده شده استفاده کنیم و نگاه حرفه‌ای که دنیا به فوتبال دارد را دنبال کنیم. سال‌ها قبل ما در بخش‌های دیگر هم امکانات حرفه‌ای نداشتیم اما دیدیم که شرایط بهتر شد. کرونا و تعطیلی لیگ شرایط سختی به وجود آورد اما فرصت بدهیم که خودمان را به امکانات فوتبال حرفه‌ای دنیا نزدیک‌تر کنیم.
منظورم از تفاوت‌ها، شرایط فعلی است. مثلاً در آلمان همه تیم‌ها، بازیکنان و عوامل اجرایی را در قرنطینه نگه داشتند و هیچ‌کس حق ندارد از هتل محل اقامتش خارج شود و اگر این اتفاق افتاد دیگر نمی‌تواند کنار تیم باشد. همانطور که برای یکی از مربیان اتفاق افتاد و نتوانست به اردوی تیمش ملحق شود. این در حالی است که در ایران، تیم‌ها اکثراً از بی‌پولی گله و شکایت دارند و همین مسأله باعث می‌شود نتوانند در این مدت ۴۰، ۴۵ روز که قرار است مسابقات برگزار شود، تیم‌هایشان را در قرنطینه و هتل نگه دارند...
مشکل بی‌پولی و اقتصادی که هست و فقط مختص فوتبال نیست. در واقع اقتصاد کل کشورمان مشکل دارد که به خاطر تحریم‌های شدید سال‌های اخیر است. به هر حال اگر خوب مدیریت شد اتفاقات خوبی در فوتبال و کشورمان می‌افتد. اگر بخواهیم در فوتبال و حتی کل ورزش پیشرفت کنیم و مردم از آن لذت ببرند باید با ورزش و فوتبال اروپا همراه شویم و آن را جدی بگیریم. مسئولان باید بدانند هزینه کردن در فوتبال چقدر می‌تواند روی جوانان و جامعه تأثیر مثبت داشته باشد. این همه در بخش‌های دیگر هزینه می‌کنند و بهتر است این مهم را بدانند که ورزش حرفه‌ای چقدر می‌تواند برای جامعه و جوانان مفید باشد.
نکته جالب در مورد مسابقات لیگ این است که یک خبرنگار عربستانی گفته کشورهایی که لیگ فوتبال‌شان را ادامه ندادند، نمی‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشند.
بله، من هم این خبر را شنیدم و امیدوارم این اتفاق نیفتد. در ایران که تیم‌ها دارند برای ادامه مسابقات آماده می‌شوند و امیدوارم شرایط مهیا شود تا تیم‌های ایرانی از آسیا حذف نشوند.
از استقلال چقدر خبر دارید؟ با توجه به اینکه ویروس کرونا این فرصت را به فرهاد مجیدی داد تا بتواند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی و پیاده کردن آن در تیمش داشته باشد، فکر می‌کنید استقلال با مجیدی به موفقیت می‌رسد؟
 استقلال تیم خوبی است و فرهاد مجیدی تیم خوبی را از استراماچونی تحویل گرفت. پس باید به مجیدی که مربی جوانی است فرصت بدهیم. مجیدی در انتخاب دستیارانش هم خیلی خوب عمل کرد. از بهزاد غلامپور گرفته تا مجید نامجومطلق سرپرست تیم که از پیشکسوتان استقلال هستند. امیدوارم همه به فرهاد کمک کنند تا استقلال به موفقیت برسد. موفقیت یک تیم به همه عوامل مجموعه بستگی دارد. وقتی تیم نتیجه می‌گیرد همه دخیل هستند اما اگر نتیجه نگیرد فقط سرمربی است که باید پاسخگو باشد. به هر حال این‌ها جزئی از حرفه مربیگری است و باید کمک کنیم مجیدی نتیجه بگیرد. درست است که استقلال ۱۱ یا شاید بهتر است بگوییم ۸ امتیاز از پرسپولیس صدرنشین عقب است چون یک بازی معوقه دارد اما باید امیدوارانه ادامه دهند و نباید فکر کنند پرسپولیس قهرمان شده و کار تمام است. باید تلاش را ادامه دهند.
یعنی شما امید دارید استقلال می‌تواند قهرمان شود؟
حتماً. امید دارم و هیچ چیز محال نیست. نمی‌گویم استقلال قهرمان می‌شود اما باید امید داشته باشند که پرسپولیس امتیاز از دست می‌دهد. باید با این تفکر ادامه بدهند که شک ندارم شرایط استقلال بهتر خواهد شد.
این روزها بحث اساسنامه فدراسیون فوتبال هم به سوژه داغی تبدیل شده. شما در جریان اتفاقات و بندهایی که فیفا به آن ایراد گرفت، هستید؟
شناخت چندانی ندارم اما امیدوارم خودمان را با دنیا تطبیق دهیم. نباید دنبال راه در رو باشیم و مثل کشورهای دیگر فوتبال را پیش ببریم که بهتر و بهتر شویم. نباید خودمان را با این بندها و قواعد و قوانین عجیب و غریب از فوتبال دنیا دور کنیم. پس بهتر است همراه دنیا باشیم و سعی نکنیم فریب دهیم. فوتبال آنقدر ارزش دارد که می‌تواند به جامعه کمک زیادی کند. پس از دنیا دور نباشیم و مشکل‌تراشی نکنیم.
ظاهراً یکی از بندهایی که اجازه نمی‌داد پیشکسوتان فوتبال در فدراسیون سمتی داشته باشند، دارد برداشته می‌شود. همان بند داشتن ۱۰ سال مدیریت که مانع حضور پیشکسوتان بزرگی مثل علی دایی هم در فدراسیون می‌شد.
همانطور که گفتم نباید از دنیا دور باشیم و همه این بندها باید اصلاح شود.
چرا مدتی است که مربیگری نمی‌کنید؟ ظاهراً خیلی سخت‌گیر هستید...
نه واقعاً اینطور نیست. امیدوارم شرایط مهیا شود و بتوانم کار کنم. البته به هر قیمتی حاضر به این کار نیستم. خدا را شکر یکسری مربی سالم و خوب کار می‌کنند که آدم امیدوار می‌شود. در کل کار سخت است.
مخصوصاً اینکه لیدرها تصمیم‌گیرنده باشند!
نه، اصلاً بحث لیدرها نیست. اتفاقاً آنها و هواداران هم کمک زیادی به فوتبال می‌کنند اما کلاً یکسری مشکلات باید حل شود.  @SamiraShirmard


Page Generated in 0.0051 sec