printlogo


کد خبر: 209308تاریخ: 1399/3/17 00:00
ترس همدستان پدرخوانده از رو شدن حقایق
وزنه‌برداری همچنان درگیر معمای آیان!

رضا عباسپور

شاید برای خیلی از مخاطبان وزنه‌برداری که دورادور علاقه‌‌‌مند و پیگیر مسائل و اخبار وزنه‌برداری جهان هستند، بررسی زوایای مختلف معمای حل نشده تاماش آیان (پدرخوانده وزنه‌برداری دنیا) همچنان حتی بعد از استعفای اجباری او از ریاست فدراسیون جهانی جالب توجه و هیجان‌انگیز باشد! زیرا پیرمرد کهنه‌کار مجار در نزدیک به پنج دهه فعالیت مستمرش در رأس هرم مدیریتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به قدری سؤالات بی‌ پاسخ و نقطه تاریک مدیریتی از خود به جا گذاشته که به این زودی نمی‌شود نام او را از وزنه‌برداری حذف کرد و نادیده‌اش گرفت.  پرونده تخلفات ریز و درشت حقوقی و حقیقی پیرمرد کهنه‌کار مجار اگرچه روی میز بررسی و آنالیز مسئولان فدراسیون جهانی باز است، اما او در طول این سال‌ها همراه خود به قدری دست افراد کلیدی زیرمجموعه‌اش را در ماجراهای مختلف آلوده کرده است که حتی با وجود تخلفات روشن و آشکار پیرامونی هنوز به جز تعداد معدودی از زیرمجموعه او، هیچ‌یک از همراهان قدیمی آیان حاضر به همکاری و همیاری با کمیته تحقیق و بررسی پرونده حقوقی و قضایی تاماش آیان نیستند زیرا باز شدن مشت آیان به معنای نابودی آنها و حذف شدن‌شان از گردونه مدیریتی وزنه‌برداری جهان نیز به شمار می‌رود.

هم‌پیاله‌های آیان حاضر به همکاری نیستند!
طبق اعلام رسمی کمیته بررسی و تحقیق پرونده حقوقی و قضایی تاماش آیان پدرخوانده وزنه‌برداری، برای تحقیق در مورد اتهامات سنگین علیه رئیس مستعفی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تا به حال حتی بعد از استعفای رسمی پیرمرد کهنه‌کار مجارستانی از رأس هرم مدیریتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و به ظاهر حذف او از سیستم تصمیم‌ساز جهانی در این رشته المپیکی، تنها یک رئیس فدراسیون ملی و یک ورزشکار حاضر به همکاری شده تا برعلیه تاماش آیان در مراجع حقوقی و قضایی بین‌المللی اعاده حق کرده و اعلام جرم کند! عددی ناامیدکننده که تنها حامل یک پیام مهم و کلیدی به وزنه‌برداری دنیا است.  این پیام کلیدی و مهم نیز قدرت نفوذ و تأثیرگذاری آیان روی جامعه جهانی وزنه‌برداری است زیرا اغلب قریب به اتفاق رؤسای فدراسیون‌های ملی یا اعضای مجامع تصمیم‌ساز قاره‌ای و جهانی در این رشته ورزشی جملگی از «هم‌پیاله‌های» پدرخوانده وزنه‌برداری در دوره طولانی‌مدت ریاست و سیطره‌اش بر مجموعه بین‌المللی وزنه‌برداری بوده و هستند.
بنابراین شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است آنها به هیچ‌وجه حاضر نیستند با سیستم حقوقی و قضایی که پرونده پروپیمان تخلفات ریزودرشت آیان را دست گرفته است همکاری و همراهی کنند. دلیل این همکاری نکردن البته می‌تواند یکی دو مورد مهم باشد.  اول اینکه اغلب همین افرادی که امروز به تاماش آیان که از اسب افتاده است سنگ می‌زنند و او را متخلف می‌دانند، اگر روزی پرونده خودشان روی میز محاکمه باز شود، خیلی بیشتر از امروز تاماش آیان از کرده قبل خود پشیمان می‌شوند. ثانیاً آنها چون با آیان رفاقت و دوستی قدیمی دارند برای‌شان همین کنار رفتن او از کرسی ریاست کافی بود.  به همین دلیل آنها حاضر به همکاری با مسئولین پرونده آیان نیستند چون خیلی تمایلی به آبروریزی و هتک حرمت این پیرمرد کهنه‌کار که بیش از پنج دهه در وزنه‌برداری حکمرانی کرده است ندارند چراکه از بین رفتن آبروی او در سیستم بین‌المللی را باز شدن مشت خودشان و رو شدن خیلی از تخلفات خرد و کلان بین‌المللی می‌دانند.  پس اینطور که به نظر می‌رسد، همین روند در ادامه نیز تا زمان از دنیا رفتن آیان ادامه داشته باشد چون اینطور که به نظر می‌رسد رو شدن دست آیان به صلاح خیلی از افراد زیرمجموعه او در فدراسیون جهانی و فدراسیون‌های ملی 5 قاره نیست.

ادله بدون شاهد!
ریچارد مک لارن مسئول بررسی اتهامات علیه تاماش آیان رئیس پیشین فدراسیون جهانی وزنه‌برداری بود. البته قبل از اینکه مک لارن گزارش خود را ارائه کند، آیان از سمت خود استعفا کرد و از ریاست کنار رفت. اینطور که گفته می‌شود، آیان در نهایت پرونده سنگینی از خود به جا گذاشت و مک لارن اعلام کرده که او 40 مورد دوپینگ مثبت را پنهان کرده، در دو کنگره انتخاباتی قبلی فدراسیون جهانی رأی خریده و مبلغ 4/10 میلیون دلار هم از خزانه فدراسیون جهانی مفقود شده است! اما نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد شرایط جالب توجهی است که آیان در وزنه‌برداری دنیا حتی در نبود خود بین اعضای فعال این مجموعه جهانی ایجاد کرده است!
آیان به قدری اغلب اعضای سیستم بین‌المللی مدیریتی وزنه‌برداری را همراه خود کرده و آنها را نیز در زدوبندهای خود شریک کرده است که تقریباً همین موضوع یعنی ترس از لو رفتن و رو شدن تخلفات انجام شده، مانع از صحبت اهالی این رشته و شهادت‌شان علیه آیان درسیستم حقوقی و قضایی شده است.  مک لارن برای کامل کردن تحقیقات خود، با بیش از 20 رئیس فدراسیون، عضو یا دبیر فدراسیون تماس گرفته اما فقط چهار نفر پاسخ دادند و تنها یک نفر حاضر شد اطلاعاتی را ارائه کند. از میان ورزشکاران فعال هم تنها یک نفر حاضر شد با بازرسان صحبت کند و بقیه افراد ترجیح دادند علیه آیان اقدامی نداشته باشند. اتفاقی قابل پیش‌بینی که در نهایت راه به جایی نخواهد برد.

تاماش آیان: هیچ‌کدام از تهمت‌ها را نمی‌پذیرم
رئیس مستعفی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری اعلام کرد که ادعاها و تهمت‌های عنوان شده علیه خودش را قبول ندارد و به تمام قوانین احترام گذاشته است. پس از اینکه ریچارد مک لارن در گزارش خود اعلام کرد تاماش آیان 40 دوپینگ را پنهان کرده، در دو کنگره انتخاباتی فدراسیون جهانی رأی خریده و همچنین 4/10 میلیون دلار مفقود شده است، تاماش آیان نسبت به این موارد واکنش نشان داد. آیان اعلام کرد تمام این ادعاها علیه او بی‌اساس است. 
 آیان نامه‌ای از طریق ایمیل به رسانه‌ها ارسال کرد و در آن نامه تأکید داشت: «من در تمام زندگی‌ام به تمام قوانین مکتوب و حتی نانوشته ورزش احترام گذاشته‌ام و تمام تصمیمات توسط هیأت اجرایی و مطابق با اساسنامه فدراسیون جهانی گرفته شده است.»
آیان معتقد است: «بودجه سالانه توسط هیأت اجرایی به تصویب می‌رسید و گزارش‌های حسابرسی ارسال شده توسط حسابرسان مستقل سوئیس، توسط کنگره تصویب می‌شد. در طول تحقیقات، من کاملاً با مک لارن و تیم او همکاری کردم. با این حال بسیار متأسفم علی‌رغم درخواست من، آنها هرگز اطلاعاتی را در اختیار من قرار ندادند که بخواهم آنها را رد کنم و آنها گزارش را بدون ارائه به من منتشر کردند.» 


Page Generated in 0.0068 sec