printlogo


کد خبر: 209307تاریخ: 1399/3/17 00:00
سوژه



رسوایی بزرگ در راه است؟ 

گزارش‌های منتشر شده درباره اتفاقاتی که در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری با مدیریت تاماش آیان رخ داده یک بار دیگر داغ دل خیلی‌ها را تازه کرد. افرادی که همیشه برای‌شان این سؤال وجود داشت که دوپینگ برخی‌ها اعلام نمی‌شود و یا چرا وزنه‌هایی که به درستی بالای سر رفته است به یکباره خطا اعلام می‌شود.
گزارش مک لارن همان حرف‌های درگوشی است که در سال‌های گذشته بارها همه ورزشکاران و قهرمانان وزنه‌برداری با هم مطرح می‌کردند اما جرأت بیانش را نداشتند اما حالا مک لارن خیلی صریح به آنها اشاره کرده که حداقل 40 ورزشکار از دوپینگ با کمک آیان فرار کرده‌اند.
این 40 ورزشکار چه کسانی بودند؟ نام کدامیک از قهرمانان نامی وزنه‌برداری دنیا در بین آنها دیده می‌شود.
حتماً از چهره‌های شاخص وزنه‌برداری دنیا بودند که آیان حاضر شده به خاطر آنها معامله کند. حالا اگر نامی از این چهل نفر پیدا شود چه رسوایی بزرگی بعد از آن به راه بیفتد. شاید اگر داستان ادامه پیدا کند و افشاگری‌ها بیشتر از قبل باشد نام بسیاری از قهرمانان بزرگ هم به میان بیاید و شاید معلوم شود که مثلاً در المپیک سیدنی چه اتفاقی برای شاهین نصیری‌نیا افتاد تا وزنه‌بردار یونانی قهرمان المپیک شود.
شاید معلوم شود که پشت پرده ماجرای سعید علی‌حسینی چه بوده و آیا واقعاً فدراسیون جهانی وزنه‌برداری نقشی درباره او داشته یا نه؟ شاید معلوم شود که چرا هیأت ژوری با مشورت آیان وزنه بهداد سلیمی را در المپیک ریو رد کرد و هزار و یک شاید دیگر.

محرومیت دو دوچرخه‌سوار
بعد از ۲ سال

اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری نام دو دختر دوچرخه‌سوار ایران را وارد لیست محرومان کرد. فاطمه هداوند و مائده نظری دو بانوی رکابزن ایران در سال ۲۰۱۸ که تست دوپینگشان مثبت شده بود، اکنون بعد از گذشت دو سال، اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری نام آنها را از لیست ورزشکاران تعلیق شده در آورد و وارد لیست محرومان کرد. نظری تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰و هداوند تا ۲۸ بهمن ۱۴۰۰محروم هستند.  با توجه به اینکه محرومیت آنها چهارساله است، اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری دو سالی که نام این دو رکابزن در لیست تعلیقی‌ها بوده را نیز جزو محرومیت آنها حساب کرده است. ماده موجود در تست دوپینگ این دو ورزشکار آنابولیک استروئید بوده است.

فوت بانوی رکابزن با تمرین
در کنار جاده

باز هم تمرین دوچرخه‌سواران در جاده‌ها باعث از دست رفتن جان یکی از عزیزان ورزش شد. این بار ونوس زرین خاک، بانوی رکابزنی که عضو هیأت دوچرخه‌سواری تهران بود بر اثر تصادف با ماشین جان خود را از دست داد. او طبق روالی که دوچرخه‌سواران در دستور کار خود قرار داده‌اند، مشغول تمرین در کنار جاده بوده که در تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌الله و اتوبان حکیم یک خودرو از پشت با او برخورد می‌کند که منجر به فوت این بانوی رکابزن می‌شود. این برای اولین بار نیست که دوچرخه‌سواران با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. بارها دوچرخه‌سواران در جاده‌های مختلف ایران دچار آسیب شده‌اند و این اولین بار نیست که این خبر تلخ منتشر می‌شود.
مدتی پیش نیز یک دوچرخه‌سوار نوجوان در یزد بر اثر تصادف در حین تمرین درگذشت. از این رو رکابزنان کمپینی راه‌اندازی کردند مبنی بر اینکه رانندگان فاصله 5/1متری خود را با دوچرخه‌سوارها رعایت کنند. اتفاقی که ظاهراً در این حادثه تلخ که منجر به داغدار شدن خانواده ورزش شد، رعایت نشده است. ایران ورزشی این حادثه تلخ را به خانواده بزرگ ورزش و همچنین خانواده زرین خاک تسلیت می‌گوید.


 


Page Generated in 0.0049 sec