printlogo


کد خبر: 209290تاریخ: 1399/3/17 00:00
جدال بر سر اهمیت این بار تیم ملی به کمک لیگ می‌آید؟



مربی‌های خارجی در تیم ملی فوتبال ایران همیشه با یک چالش جدی در برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ مواجه بودند. اکثر مربی‌های خارجی به هر دلیلی کیفیت لیگ ایران را چندان درخور نمی‌دانستند و برای همین به اردوهای بلندمدت برای آماده‌سازی تیم ملی معتقد بودند. اردوهایی که بازیکنان را با نظم و دیسیپلین آنها تربیت کند و نهایتاً بتواند اثر لازم را روی آنها بگذارد. این موضوع در زمان کارلوس کی‌روش به یکی از سرچشمه‌های مهم اختلاف بین سرمربی و مربی‌های لیگ برتری تبدیل شده بود. کار به جایی رسیده بود که کی‌روش حتی در مقطعی می‌خواست رقابت‌های جام حذفی را لغو کند تا بازیکنان زودتر از باشگاه‌های‌شان خلاص شده و در اختیار تیم ملی قرار بگیرند. بی‌اعتمادی ذاتی او به رقابت‌های لیگ برتر و کیفیت آن هم موجب شده بود تا دامنه این اختلاف‌ها بالا و بالاتر رود.
حالا و در شرایطی که سلطه کرونا در دنیا شرایط جدیدی را حاکم کرده، بار دیگر شاهد درگیری‌هایی بر سر مسأله ادامه لیگ و شریط تیم ملی هستیم. تاریخ رقابت‌های باقیمانده تیم ملی در دور مقدماتی انتخابی جام جهانی مشخص شده و حالا در پاییز امسال ملی‌پوشان کشورمان باید برای آن چند دیدار حساس آماده شوند. در این میان یک نقطه مبهم وجود دارد و آن رقابت‌های لیگ برتر است. اینکه آیا ادامه پیدا می‌کند یا نه و ادامه یافتن یا نیافتنش کمکی به وضعیت تیم ملی می‌کند یا خیر؟
در واقع آنچه تا کنون درباره سرنوشت لیگ مطرح شده همه حرف‌هایی بود که منافع فردی را در نظر گرفته و کمتر کسی بود که به منافع ملی هم فکر کند و سرنوشت لیگ را با سرنوشت تیم ملی آن هم در چنین مقطع حساسی گره بزند. درست است که بخش زیادی از بدنه تیم ملی را لژیونرهای ایرانی تشکیل می‌دهند که خارج از ایران فعالیت می‌کنند اما به هر حال بخشی از این بدنه هم از بازیکنان لیگ برتری تشکیل می‌شود و آمادگی آنها برای پوشیدن لباس تیم ملی خیلی مهم است. ملی‌پوشانی که در چند ماه اخیر و در دوران قرنطینه نتوانسته‌اند تمرین درست و حسابی انجام دهند و در صورت ادامه‌دار بودن این وضعیت تا اواسط تابستان هم شاید نتوانند کاری انجام دهند. از این‌رو تیم ملی باید با حداقل نیمی از توان آماده خودش به مصاف رقبا برود.
جدال بر سر ادامه رقابت‌های لیگ البته همچنان در چند لایه مختلف در جریان است. به ویژه اینکه موج دوم کرونا هم در ایران آغاز شده و احتمالاً شاهد اتخاذ تصمیماتی در جهت ایجاد محدودیت‌هایی از سوی دولت باشیم. اما در کنار همه اینها باید ببینیم که ادامه این وضعیت چه بر سر تیم ملی می‌آورد و چه کمکی به شرایط خاص آن می‌تواند بکند.
 


Page Generated in 0.0058 sec