printlogo


کد خبر: 208404تاریخ: 1399/2/20 00:00
سرمقاله
فوتبال - کرونا نبرد آغاز می‌شود


آرمن ساروخانیان

شنوندگان رادیو زنگ می‌زدند و از سرنوشت لیگ برتر می‌گفتند. طرفداران پرسپولیس استدلال می‌کردند که بازی‌ها باید برگزار شود یا جام به آنها برسد.
هواداران بقیه تیم‌ها در نقطه مقابل اصرار داشتند که اهدای جام بدون اتمام مسابقات عادلانه نیست؛ تکرار همان حرف‌هایی که بازیکنان، مربیان و مدیران لیگ پیش از آن زده بودند.
فوتبال ایران فعلاً در این بحث‌ها خلاصه شده و کسی نمی‌داند این بلاتکلیفی ملال‌آور کی به پایان می‌رسد. ستاد مقابله با کرونا هنوز نه تاریخی برای شروع تمرینات اعلام کرده و نه رأی به تعطیلی مسابقات داده است.
بعضی از کشورهای اروپایی یا آسیایی هم هستند که بسته به شرایط یک یا چند پله از ما جلوترند. گروهی مثل فرانسه، هلند و بلژیک با وجود زیان‌های مالی و نارضایتی‌ها تصمیم گرفتند لیگ‌شان را نیمه‌کاره بگذارند و خیال‌شان را راحت کنند.
برای برخی دیگر مثل انگلیس، اسپانیا و ایتالیا اولویت حفظ منافع مالی باشگاه‌ها است و به ادامه لیگ اصرار دارند. در آسیا کره جنوبی فصل جدید لیگ را از دیروز شروع کرد و تیم‌های آلمانی که تمرینات را زودتر از همه شروع کردند، اولین کشور اروپایی هستند که از شنبه هفته آینده وارد چرخه مسابقات می‌شوند.
با این حال جهان‌گیری ویروس کرونا شرایط غیرمنتظره‌ای به‌وجود آورده که شاید اصرار دولت‌ها و سازمان‌های لیگ برای برگزاری و پایان مسابقات کافی نباشد. تمرینات تیم‌های اروپایی در روزهای گذشته به صورت انفرادی یا در گروه‌های چندنفره بوده و آنها حتی برای بازی‌های درون تیمی هم با احتیاط برخورد می‌کنند.
 برای شروع مسابقات هم پروتکل‌های سختگیرانه‌ای در نظر گرفته شده، مثل اینکه بازیکنان اجازه شادی بعد از گل، انداختن آب دهان یا تعویض پیراهن در پایان بازی ندارند.
همچنین قرار است به طور مرتب از بازیکنان تست گرفته شود و این احتمال وجود دارد که در برخی از لیگ‌ها تیم‌ها را تا پایان مسابقات قرنطینه کنند. با این حال تمام این سختگیری‌ها ممکن است کافی نباشد و آنها نتوانند لیگ‌ها را تمام کنند.
شروع تدریجی تمرینات و تنظیم پروتکل‌های بهداشتی پیش‌درآمد نبرد اصلی بین فوتبال و کرونا است که تنها با شروع مسابقات کلید می‌خورد. فقط پس از سوت شروع و تنه به تنه شدن بازیکنان است که مشخص می‌شود این تمهیدات چقدر مؤثرند.
بوندس‌لیگا از شنبه هفته آینده با دربی دورتموند و شالکه بدون حضور تماشاگران شروع می‌شود، ولی از میان 1724 تستی که از بازیکنان، مربیان و سایر اعضای تیم‌ها گرفته شده  تا امروز تست ده نفر مثبت اعلام شده است. حداقل چهار مورد از آنها مربوط به بازیکنان است؛ سه نفر از کلن و یک نفر از اشتوتگارت دسته دومی.
فوتبال ایتالیا، کشوری که درگیری شدیدتری با کرونا داشته، یک مرحله از فوتبال آلمان عقب‌تر است و تیم‌ها تمرینات را تازه شروع کرده‌اند.
در شروع تمرینات میلان تست چهار نفر مثبت شده، هرچند هنوز مشخص نیست که آنها از میان بازیکنان تیم باشند. برای فیورنتینا این عدد شش نفر و برای سمپدوریا چهار نفر است.
بازیکنانی که مبتلا شده باشند قرنطینه می‌شوند و مشخص نیست که بتوانند برای مسابقات آماده شوند. اگر تعداد مبتلایان یک تیم خیلی زیاد شود، ممکن است کار به جایی برسد که امکان ادامه مسابقات برای آنها فراهم نباشد. اسپانیا و انگلیس هم در مرحله شروع تمرینات هستند و تخمین زده می‌شود که آنها هم با تست‌های مثبتی روبه‌رو شوند.    
شروع لیگ کره جنوبی به لیگ‌های اروپایی کمک می‌کند که با مشکلات و ایرادهای برگزاری مسابقات در این شرایط خاص بیشتر آشنا شوند. سرنوشت این لیگ‌ها می‌تواند برای فوتبال ایران هم الهام‌بخش باشد و به ستاد مبارزه با کرونا برای تعیین تکلیف لیگ کمک کند.
 اگر اوضاع در کره جنوبی و آلمان خوب پیش برود، بقیه لیگ‌ها هم این جسارت را پیدا می‌کنند که با استفاده از این تجارب مثبت مسابقات را ادامه بدهند. حالت بدتر این است که مشکلات غیرمنتظره پایان این لیگ‌ها و شروع بقیه لیگ‌‌ها را به خطر بیندازد.
فوتبال و کرونا در آستانه نبرد نفسگیری قرار دارند و تا مسابقات شروع نشود کسی نمی‌تواند برنده نهایی را حدس بزند.


Page Generated in 0.0052 sec