printlogo


کد خبر: 208394تاریخ: 1399/2/20 00:00
فرصت چهارماهه برای فرار جودو از تعلیق
پدرخوانده وارد می‌شود؟

گزارش
آزاده پیراکوه



 26 شهریورماه قرار است پرونده جودو ایران روی میز دادگاه حکمیت ورزش قرار گیرد تا درباره تعلیق فدراسیون جودو و همه آنچه که بعد از رقابت‌های جهانی ژاپن بر سر ورزش ایران آمد، تصمیم‌گیری شود. چند ماهی گذشته اما بعید است که حداقل ورزشی‌ها یادشان نباشد که چند ماه قبل برای فدراسیون ایران چه شرایطی رقم خورد. همان زمانی که سعید ملایی به ژاپن رفت اما همه چیز به هم ریخت. همان موقعی که ملی‌پوش جودو بعد از شکست در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی جهان این ادعا را مطرح کرد که برای شکست اجباری و عدم رویارویی با رژیم صهیونیستی تحت فشار بوده و به همین خاطر نمی‌خواهد به ایران برگردد. بعد از این اظهارنظر بود که فدراسیون جهانی جودو که دنبال فرصت می‌گشت، تعلیق ایران را اعلام کرد؛ حکمی که باعث شد فدراسیون ایران شکایتی را در دادگاه حکمیت ورزش (CAS) به ثبت برساند.
قرار بود این دادگاه 20 فروردین برگزار شود اما به خاطر شیوع ویروس کرونا عقب افتاد و طبق تاریخ جدید باید نمایندگان ایران و فدراسیون جهانی روز 26 شهریور ماه روبه‌روی هم بنشینند و از حق خود دفاع کنند اما شرایطی وجود دارد که تقریباً همه افرادی که از نزدیک با این پرونده مواجهند، اوضاع را به ضرر ایران می‌بینند. حتی وقتی آرش میراسماعیلی درباره این موضوع صحبت می‌کند، می‌توان ناامیدی را در لابه‌لای جملاتش حس کرد.
او وقتی می‌گوید «قرار است سه ایرانی علیه ایران شهادت دهند» یعنی اینکه از حالا خود و تیمش را بازنده می‌داند. او مدتی قبل و در همان بحبوحه وقوع این اتفاق هر دستی که برای کمک به سمتش دراز شد را رد کرد اما حالا تغییر رویه داده و همین نشان می‌دهد که شاید به تازگی به سختی کارش پی برده است.
زمانی که این اتفاق افتاد، کمیسیون بین‌الملل کمیته ملی المپیک به ریاست مهدی علی‌نژاد، به دستور رضا صالحی امیری لایحه‌ای را برای حمایت از ایران و ارائه به دادگاه حکمیت ورزش آماده کرد اما رئیس فدراسیون این موضوع را دخالت در کارش دانست و حاضر نشد از این لایحه استفاده کند ولی حالا مصاحبه می‌کند و می‌گوید منتظر حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است.
این تغییر رویه نشان می‌دهد که اوضاع، خوب نیست و در این بین حتی خبر دیگری هم شنیده می‌شود که قابل تأمل است. کسانی که جودو و روابطش را می‌شناسند، می‌دانند که محمد درخشان، رئیس سابق جودو و آرش میراسماعیلی در چند سال قبل چه اختلافاتی داشتند؛ ضمن اینکه روابط خوب درخشان و «ویزر» رئیس فدراسیون جهانی هم بر کسی پوشیده نیست و جالب است که در این برهه بازهم نام درخشان وسط می‌آید. هر بار که جودو دچار دردسری می‌شود، نام درخشان به عنوان مشکل‌گشا وسط می‌آید و جالب است که در این مقطع و با وجود همه اختلافات، شنیده می‌شود آرش دست کمک به سمت رئیس سابق فدراسیون جودو که به پدرخوانده این رشته هم معروف است، دراز کرده است.
یکی دو مصاحبه‌ای هم که از سوی افراد نزدیک به هر کدام از این طرفین دیده شده، حکایت از تأیید این موضوع دارد و در این شرایط شاید بتوان قدری امیدوار بود.
رئیس فدراسیون جهانی خیلی قبل‌تر از اینها هشدار داده بود که اگر آرش، رئیس فدراسیون شود، برای ایران دردسر درست می‌کند و چند ماهی بعد از ریاست آرش، به وسیله سعید ملایی این تهدید را عملی کرد. این موضوع نشان می‌دهد که اگر آرش میراسماعیلی از ریاست فدراسیون ایران انصراف دهد، به زودی همه چیز سرجایش برمی گردد اما مسئولان ایرانی چون این موضوع را دخالت مستقیم یک نهاد بین‌المللی در امور داخلی می‌دانند؛ که البته همینطور هم هست، نمی‌خواهند از این راه وارد شوند اما اگر خود آرش شخصاً به چنین تصمیمی برسد؛ شرایط فرق می‌کند؛ اگرچه بعید است او به مرحله‌ای رسیده باشد که بخواهد چنین از خودگذشتگی داشته باشد.
به نظر می‌رسد او ترجیح می‌دهد پای درخشان را به موضوع باز کند؛ تا اینکه مجبور به استعفا شود. به هر حال ادامه روند فعلی نتیجه‌ای جز شکست در دادگاه 26 شهریور ندارد و حتماً در این فرصت باقیمانده باید رویه‌ای دیگر انتخاب شود. روابط درخشان و ویزر، همیشه دوستانه بوده و هیچ بعید نیست که او بتواند رئیس فدراسیون جهانی را از مواضعش دور کند؛ البته اگر بخواهد به این موضوع ورود کند. پیش‌بینی اینکه در پشت پرده چه اتفاقی می‌افتد، هنوز زود است؛ چون آنچه بین طرفین دعوا (چه داخلی‌ها، چه طرف خارجی) اتفاق افتاده، آنقدر هم پیش پا افتاده نیست اما به هر حال بحث منافع ملی مطرح است و باید دید در این روزهای سخت، کدام طرف (از بین ایرانی‌ها) حاضر است قدری از مواضعش عقب‌نشینی کند و برای حفظ منافع ملی قدمی بردارد؟
اگر اتفاق خاصی نیفتد و همین روال طی شود، شکست ایران در پرونده جودو حتمی است و باید از حالا جلوی این اتفاق گرفته شود. حتی اگر لازم است، باید مسئولان بالادستی ورود کنند تا هر کس، هر کاری که دلش می‌خواهد را انجام ندهد و همه از یک رویه واحد پیروی کنند.
 
وکیل فدراسیون جودو:امیدوارم دفاع منطقی در دادگاه داشته باشیم
وکیل فدراسیون جودو با بیان اینکه دادگاه حکمیت ورزش در تاریخ ۲۶ شهریور برگزار می‌شود، ابراز امیدواری می‌کند که تیم نمایندگان ایران بتواند دفاع خوبی داشته باشد. امیر ساعد وکیل با اشاره به روندی که طی چند ماه اخیر طی شده، می‌گوید: «براساس نامه‌ای که بنده به دادگاه حکمیت ورزش ارسال کردم، با توجه به محدودیت‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده بود و این احتمال می‌رفت که این وضعیت در تاریخ ۲۰ فروردین ممکن است منجر به ایجاد موانعی در فرآیند رسیدگی دادگاه شود، حدود ۲ ماه قبل از جلسه رسیدگی دادگاه نامه‌ای را به دادگاه حکمیت ورزش ارسال کردم و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع این بیماری را گوشزد کردم و دادگاه هم ادله ما را پذیرفت و اعلام کرد که جلسه دادگاه به تعویق می‌افتد.» او ادامه می‌دهد: «امیدوار هستم تیم دفاعی فدراسیون جودوی ایران با تمام توان خود برای احقاق حق خانواده جودو که با تصمیم غیر عادلانه فدراسیون جهانی از شرکت در کلیه مجامع بین‌المللی و حضور در مسابقات المپیک عملاً منع شدند، بتوانیم دیدگاه‌های منطقی و برحق خودمان را به نحو احسن در دادگاه ارائه دهیم.» 
 


Page Generated in 0.0059 sec