printlogo


کد خبر: 208386تاریخ: 1399/2/20 00:00
همه سؤالات درباره شروع بوندس‌لیگا در 27 اردیبهشت
کمربندها را محکم ببندید


مت پیرسون

 بعد از مدت‌ها تردید و گمانه‌زنی، حالا دیگر می‌دانیم که بوندس‌لیگا از هفته آینده آغاز می‌شود. البته شباهت زیادی به آنچه قبل از شیوع ویروس کرونا بود، نخواهد داشت. سایت دویچه وله در آستانه 27 اردیبهشت و از سرگیری فصل 2020-2019 فوتبال آلمان به برنامه‌های بهداشتی، موضوعات جنجال‌برانگیز، تقویم مسابقات، هواداران و بازیکنان پرداخته و به سؤالات پاسخ داده است.
 
حالا با این چراغ سبز چه اتفاقی می‌افتد؟
بوندس‌لیگا و بوندس‌لیگا 2 نخستین لیگ‌های ممتاز اروپایی خواهند بود که از سر گرفته می‌شوند و این اتفاق از 27 اردیبهشت رخ می‌دهد در حالی که از جمله بازی‌ها دربی حساس بوروسیادورتموند و شالکه است. لیگ فوتبال آلمان از طریق پیگیری سیاسی و با وجود مخالفت عده کمی از ایالت‌های آلمان موفق شده اینطور برنامه‌ریزی کند. لیگ و بیشتر باشگاه‌ها امیدوارند این کار باعث شود فصل زودتر به پایان برسد و همه چیز مشخص شود.
 
شرایط بهداشتی چطور خواهد بود؟
ادامه فصل فوتبال آلمان تحت شرایط خاصی خواهد بود. هیچ هواداری حق حضور ندارد، تعداد کادر فنی و مقاماتی که از طرف لیگ و فدراسیون در هر مسابقه حاضر می‌شوند، با محدودیت مواجه است، تیم‌ها در زمان متفاوت به ورزشگاه وارد می‌شوند، فاصله‌گذاری اجتماعی در بیرون زمین الزامی است و کارهای فرمالیته معمول قبل از مسابقات مثل عکس تیمی، دست دادن و حضور نماد تیم‌ها منتفی است. بازیکنان حداقل یک بار برای اینکه مشخص شود به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند تست می‌دهند و اگر دو بار پیاپی تست‌شان منفی باشد، اجازه بازی پیدا می‌کنند. حتی توپ قبل و در جریان مسابقه ضدعفونی می‌شود.
 
اگر تست کسی مثبت بود چه می‌شود؟
ما قبل از این وقتی دوشنبه لیگ فوتبال آلمان نتایج تست 1700 نفر را اعلام کرد، به این موضوع پرداخته‌ایم. تست 10 نفر مثبت بود، هیچ کدام علائمی نداشتند و همه برای دو هفته به قرنطینه فرستاده شدند. پنجشنبه کریستین زایفرت مدیر اجرایی لیگ آلمان گفت در دور دوم تست‌ها دو نفر مثبت بودند. در عین حال، باشگاه احتمالاً حالا به اردوهای تمرینی می‌روند تا ارتباط‌شان با دنیای بیرون قطع شود بنابراین سختگیری در مورد تست‌های مثبت در آینده بیشتر از این خواهد بود. باشگاه‌ها به طور خودکار ملزم نیستند که در صورت یک تست مثبت همه تیم را قرنطینه کنند و تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده ایالتی است که باشگاه در آن واقع شده.
 
در هر بازی چند نفر حضور دارند؟
در هر بازی حداکثر 322 نفر. این شامل 100 نفر در سه منطقه مشخص می‌شود: درون استادیوم، در جایگاه تماشاگران و بیرون استادیوم. این عدد نه تنها بازیکنان، مربیان و داوران را در بر می‌گیرد بلکه شامل خبرنگاران (البته کنفرانس‌های خبری به صورت مجازی برگزار می‌شود)، مسئولان کنترل دوپینگ، نیروهای امنیتی، خدمات اورژانسی، مسئولان مراقبت از زمین و توپ جمع‌کن‌ها نیز می‌شود. با توجه به اینکه آلمان در مورد تجمعات تا اواسط شهریور مقررات سختگیرانه‌ای وضع کرده است، هیچ جایی برای حضور تماشاگران در مسابقات نیست.
 
فصل کی تمام می‌شود؟
ایده شروع فصل از هفته آینده با این هدف مطرح شده که لیگ‌های آلمان بتوانند فصلشان را تا هفتم تیر به پایان برسانند. فدراسیون فوتبال آلمان برنامه‌ریزی کرده بازی‌های نیمه‌نهایی جام حذفی آلمان را اواسط خرداد و فینال را بلافاصله بعد از آن برگزار کند. 10 تیر (پایان ژوئن) موعد انقضای قرارداد بازیکنان است و مقامات برگزاری نمی‌خواهند خودشان را درگیر مسائل حقوقی کنند. با توجه به اینکه برای 32 تا از 34 تیم حاضر در دو دسته اول فوتبال آلمان 9 بازی باقی مانده (آینتراخت فرانکفورت و وردربرمن 10 بازی دارند) و تیم‌های بایرلورکوزن، بایرن‌مونیخ، فرانکفورت و تیم دسته چهارمی ساربروکن باید در نیمه‌نهایی جام حذفی بازی کنند، این برنامه باید با دقت برگزار شود هرچند احتمال تغییرات ناچیز در آن وجود دارد. در این شش هفته دو وسط هفته خالی وجود دارد. آینتراخت با 11 بازی شلوغ‌ترین و فشرده‌ترین برنامه را در میان این 34 تیم دارد.
 
چه خطراتی بازیکنان و داوران را تهدید می‌کند؟
اگرچه اقدامات فاصله‌گذاری در رختکن و قبل از مسابقه مفید و مؤثر خواهد بود اما گریزی از برخورد در زمین فوتبال نیست. اگر چه لیگ فوتبال آلمان ادعا می‌کند تا 25 هزار تست روی بازیکنان صورت می‌گیرد، رسانه‌های این کشور گزارش داده‌اند هنوز هیچ تستی روی داوران انجام نشده است. زایفرت البته پنجشنبه گفت داوران هم قطعاً تست می‌شوند. تغییر حالت تمرین از گروه‌های کوچک به تمرین کامل نیز خطر سرایت ویروس را افزایش می‌دهد در حالی که برخی متخصصان بهداشتی می‌گویند ورزشکاران بیش از دیگران در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند.
 
آیا بازیکنان می‌خواهند برگردند؟
نمی شود با اطمینان گفت. بیرگر فرسترات، هافبک کلن، ناراحتی خود را از بازگشت به زمین فوتبال ابراز کرده اما فردی بوبیچ، مدیر ورزشی آینتراخت فرانکفورت ادعا کرده 90 درصد بازیکنان مایل به بازگشت هستند. با توجه به تعداد حرفه‌ای‌ها در این دو دسته فوتبال آلمان شاید عده قابل توجهی که به صد نفر می‌رسند، هنوز می‌خواهند احتیاط کنند و مایل نیستند خطری را متوجه جان خود کنند. به هر حال هر گونه خودداری از بازی با جرایم مالی و حقوقی مواجه خواهد شد.
 
جنجال دیگری هم هست؟
گروه‌های هواداری بخصوص اولتراها که هسته مرکزی بیشتر باشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند، از ابتدا با برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته و بدون حضور تماشاگران که در آلمان به آن «بازی ارواح» اطلاق می‌شود، مخالفت کرده‌اند. علاوه بر آن، انتشار یک ویدئو از سالومون کالو، بازیکن هرتا برلین که در حال دست دادن است و از یک هم تیمی که تست کووید 19 می‌دهد، فیلم می‌گیرد، سؤال‌های جدی را درباره اینکه اقدامات پیشگیرانه تا چه حد قابل اجرا و کاربردی است، مطرح کرده. همچنین این خطر وجود دارد که هواداران بیرون استادیوم‌ها تجمع کرده و قوانین فاصله گذاری اجتماعی را نقض کنند. دربی داغ روهر در نخستین روز ازسرگیری مسابقات خطر زیادی را به دنبال دارد. تردیدی وجود ندارد که بسیاری از باشگاه‌ها با مشکلات مالی متعددی به خاطر به تعویق افتادن مسابقات مواجه شده‌اند و برخی بر این باورند که شروع دوباره رقابت‌ها بیشتر به خاطر فشارهای مالی بوده نه به این دلیل که احساس امنیت بهداشتی به طور کامل به وجود آمده است.
 
وضعیت لیگ چطور است؟
قبل از تعطیلی اجباری، فصل 2020-2019 یکی از جذاب‌ترین فصل‌های سال‌های اخیر فوتبال آلمان بود. شش امتیاز فاصله چهار تیم اول است و بایرلورکوزن، لایپزیگ، بوروسیا دورتموند تلاش می‌کنند به قلعه قهرمانی بایرن‌مونیخ نفوذ کنند. علاوه بر دربی روهر، بازی بایرن در زمین دورتموند در روزهای 7 یا 8 خرداد می‌تواند در کورس قهرمانی تعیین‌کننده باشد ضمن اینکه قهرمان اواسط خرداد در زمین لورکوزن بازی دارد. در هفته یکی مانده به آخر هم لایپزیگ میزبان دورتموند است؛ برخورد دو فرهنگ ورزشی که می‌تواند تعیین‌کننده باشد.
منبع: دویچه وله

 


Page Generated in 0.0054 sec