printlogo


کد خبر: 208383تاریخ: 1399/2/20 00:00
لالیگا چطور برمی گردد؟


لیونل مسی ماسک می‌زند، توپ‌های فوتبال ضدعفونی می‌شوند، در هر رختکن تنها سه بازیکن حضور می‌یابند و بازیکنان احتمالاً در خانه‌های بزرگ کنار هم زندگی خواهند کرد. لالیگا تحت چنین شرایطی از سر گرفته خواهد شد.
روند شروع مجدد دو دسته برتر لالیگا چند روزی است که آغاز شده است و هدف این است که از اواخر خردادماه، ادامه فصل از سر گرفته شود و بازی‌ها برگزار شوند. سازمان لالیگا برای اینکه محیط تمرین برای بازیکنان تا جای ممکن ایمن باشد، یک گزارش 24 صفحه‌ای به باشگاه‌ها داده که در آن پروتکل تمرینی مشخص شده است.
در این گزارش آمده که باشگاه‌ها باید پیش از آغاز تمرینات، از بازیکنانشان تست ویروس کرونا بگیرند اما باشگاه‌ها چه کارهای دیگری را باید انجام دهند تا لالیگا دوباره آغاز شود؟ آنها چهار مرحله را باید پشت سر بگذارند تا به مرحله پنجم و آغاز مسابقات برسند.
 
مرحله اول: آزمایش
همه بازیکنانی که در 20 باشگاه دسته برتر لالیگا حضور دارند، به علاوه کادر فنی و کارکنانی که حضورشان برای دیدارها لازم است، باید تست کرونا بدهند. حتی رونالدو نازاریو، رئیس باشگاه رئال وایادولید هم باید تست بدهد. این مهاجم سابق بارسلونا و رئال مادرید می‌خواهد در هنگام بازگشت بازیکنانش به میادین، کنارشان باشد تا آنها در نبرد فرار از سقوط، روحیه خوبی داشته باشند. بازیکنان سه بار باید آزمایش بدهند تا فصل آغاز شود و رونالدو هم باید این تست‌ها را بدهد.
یکی از افرادی که قرار نیست در آزمایش‌ها شرکت کند عثمان دمبله است. این بازیکن بارسلونا از لیست این تیم کنار گذاشته شده و به این ترتیب بود که بارسلونا توانست مارتین بریت‌ویت را خارج از پنجره نقل و انتقالات خریداری کند. طبق اعلام رسمی، مصدومیت او تا اواخر تیرماه به طول می‌انجامد و به این ترتیب، او اجازه بازی همچنین حضور در زمین تمرینی بارسلونا را نمی‌یابد.
 
مرحله دوم: تمرینات انفرادی
لالیگا اعلام کرده که انتظار دارد دست کم نتیجه تست کرونای 30 بازیکن مثبت باشد اما آنها مصمم هستند که لیگ را تحت هر شرایطی ادامه بدهند. بازیکنانی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت می‌شود به قرنطینه فرستاده شده و پیش از آنکه برگردند، دوباره آزمایش می‌شوند. اگر نتیجه آزمایش بازیکنان در هنگام تمرینات گروهی مثبت شود، مشکل بزرگ‌تری پیش می‌آید اما ابتدا تمرینات انفرادی آغاز خواهد شد و به این ترتیب دغدغه‌ها کاهش می‌یابد.
ایرنه لوسانو، دبیر ورزش اسپانیا گفته است: «ما نباید از نتیجه مثبت آزمایش‌ها داستان بسازیم. ما باید مانند هر صنعت دیگری باشیم که کارکنانش به سر کار برگشته‌اند.»
با اینکه تست کرونا در دسترس بازیکنان است، برخی از آنها بسیار نگران هستند. پاپه دیوپ، بازیکن ایبار گفته است: «اگر حتی کمترین ریسک انتقال ویروس به خانواده‌ام وجود داشته باشد، من که بازی نخواهم کرد.» هم‌تیمی‌ها و مربیان او هم در بیانیه‌ای آورده‌اند: «ما نگران شروع فعالیتی هستیم که در آن خبری از اولین توصیه همه متخصصان نیست: فاصله‌گذاری اجتماعی».
خاویر تباس، رئیس لالیگا هم گفته است: «رفتن به داروخانه خطر بیشتری تا رفتن به سر تمرینات دارد.» در مرحله اول، بازیکنان می‌توانند فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند چون تمرینات آنها به صورت انفرادی خواهد بود.
 
مرحله سوم: تمرینات در گروه‌های کوچک
فاصله‌گذاری اجتماعی تا حدی در مرحله سوم هم ادامه پیدا می‌کند، چون تیم‌ها به گروه‌های هشت‌نفره تقسیم خواهند شد. هیچ ارتباطی هم بین دو گروه‌ برقرار نمی‌شود. باشگاه‌هایی که تجهیزات لازم را دارند هم باید از رختکن‌های مجزا برای هر گروه استفاده کنند. رختکن‌ها پس از هر جلسه و پیش از آنکه هشت بازیکن بعدی بیایند ضدعفونی خواهند شد. تأکید بر این است که زمین تمرین تهویه مناسبی داشته باشد و درها هم باز خواهند بود تا بازیکنان نیازی به لمس دستگیره آنها نداشته باشند.
در پروتکل 24 صفحه‌ای که لالیگا به 20 باشگاه داده است، همه چیز به صورت کاملاً مفصل شرح داده شده است. بازیکنان باید هر ساعت یک بار دست‌هایشان را بشویند و باشگاه‌ها باید در تمامی اماکن خود مایع دستشویی بگذارند.
کارکنانی که نیازی به تماس روزمره با بازیکنان ندارند، باید لباس فرم بپوشند و آنها را در هنگام خروج تحویل دهند تا هر روز این لباس‌ها شسته شوند.
در آشپزخانه‌های زمین‌های تمرین، هر غذایی که می‌آید، باید ابتدا بسته‌بندی‌اش ضدعفونی شود و سپس از غذا استفاده شود.
 
مرحله چهارم: تمرینات کامل
این مهم‌ترین مرحله است، چون اگر نتیجه تست یک بازیکن مثبت شود، احتمالاً برنامه‌های شروع مجدد لالیگا به هم خواهد ریخت. برخی کارشناسان می‌گویند که انتظار دارند فوتبال در ابتدای این مرحله بسیار متفاوت باشد.
رافائل راموس، رئیس اتحادیه پزشکان فوتبال اسپانیا می‌گوید: «در ابتدا، بازیکنان قرار نیست مانند سابق با هم تماس داشته باشند. ما نوع دیگری از فوتبال را خواهیم دید. بازیکنان در گوشه زمین گرد هم جمع نخواهند شد.»
زمانی که نگرانی‌ها برطرف شد، 11 هفته آخر فصل می‌تواند برگزار شود. مهم‌ترین پرسش هم در مرحله چهارم مطرح می‌شود: آیا بازیکنان، مربیان و کارکنانی که حضورشان برای بازی‌ها ضروری است باید در هتل‌های تیم‌ها کنار هم بمانند یا اینکه در زمین‌های تمرین به دور از دوستان و خانواده باشند؟
لالیگا به‌شدت توصیه می‌کند که بازیکنان به دور از بقیه باشند اما این کار را اجباری نمی‌داند.
فرناندو رودریگس، مدیر سلامت عمومی و پیشگیری دانشگاه مادرید اخیراً به ال‌پاییس گفته است: «برای اینکه از مسی به شکلی مناسب محافظت شود، او باید جدا از اعضای خانواده‌اش باشد. فوتبالیست‌ها ممکن است مثلاً از طریق فرزندانشان در خانه مبتلا به ویروس کرونا شوند.»
لالیگا از بازیکنانی که در خانه‌هایشان زندگی می‌کنند خواسته است که بیرون نروند و به باشگاه‌ها هم دستور داده شده که تمام اقلام ضروری را به خانه‌های بازیکنان بفرستند تا آنها مجبور به ترک منزل نشوند.
 
مرحله پنجم: آغاز بازی‌ها
اگر فوتبال اسپانیا به این مرحله برسد، دیگر نباید خبری از سهل‌انگاری باشد. 11 هفته باقی‌مانده مسابقات در هفت هفته برگزار خواهد شد و چهار بازی در میانه هفته خواهد بود. باشگاه‌ها باید اطمینان حاصل کنند که همه چیز، از جمله اقلام داخل زمین و توپ‌ها، پیش از آغاز مسابقات و پس از برگزاری آنها همچنین بین دو نیمه، ضد عفونی شوند.
در حال حاضر به نظر می‌رسد که این تنها راه خروج لالیگا از بن‌بست است. همچنین سران لالیگا دارند روی یک پروتکل بهداشتی برای روز مسابقات کار می‌کنند و آن را به‌زودی برای باشگاه‌ها ارسال خواهند کرد. در این پروتکل به صورت مفصل ذکر خواهد شد که در روز انجام دیدارها، چه مواردی باید رعایت شود. به این ترتیب مسابقات لالیگا می‌تواند از اواخر خردادماه از سر گرفته شود و این فصل سرانجام به پایان برسد.
منبع: دیلی میل

 


Page Generated in 0.0059 sec