printlogo


کد خبر: 208376تاریخ: 1399/2/20 00:00
تقابل‌های حساس باقی‌مانده در لیگ یک
سرنوشت‌های گره‌خورده

لیگ یک
جعفر برزگر  


در روزهایی که ستاد مبارزه با کرونا مجوز برگزاری تمرین تیم‌های لیگ برتری را صادر نکرده، این شایعه به وجود آمده که در صورت لغو لیگ برتر فصل بعد با 18 تیم برگزار خواهد شد. علت 18 تیمی شدن لیگ این است که در صورت لغو لیگ نباید هیچ تیمی به لیگ یک سقوط کند و با توجه به صعود دو تیم به لیگ برتر بازی‌ها برای فصل بعد با دو تیم بیشتر برگزار خواهد شد. اما همین جا این سؤال مطرح می‌شود که آن دو تیم صعودکننده با چه معیاری انتخاب می‌شوند؟ اگر قرار به برگزاری بازی‌های لیگ یک باشد یا اینکه دو تیم  صعودکننده را معرفی کنند، پس باید همین روال هم برای لیگ برتر در نظر گرفته شود.  
سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر این موضوع را تکذیب می‌کند: «با توجه به اینکه فصل بعد سال منتهی به جام جهانی است و بازی‌های ملی را در پیش داریم، امکان افزایش تعداد تیم‌های لیگ برتر به هیچ عنوان وجود ندارد. از همه اینها گذشته با توجه به فشردگی بازی‌ها، امکانات باشگاه‌ها و امکانات حمل و نقل کشور به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد و تحت هر شرایطی فصل بعد با همان 16 تیم برگزار می‌شود.»  در حال حاضر هشت هفته به پایان رقابت‌های لیگ یک مانده و شاید تیم‌هایی مثل مس رفسنجان (53 امتیاز) و مس کرمان (46 امتیاز) حق دارند که مخالف تعطیلی مسابقات باشند، بخصوص رفسنجانی‌ها که با هفت امتیاز در صدر قرار دارند. این تیم  در سخت‌ترین شرایط با 17 امتیاز از 24 امتیاز باقی‌مانده می‌تواند به لیگ برتر صعود کند اما اگر بازی هفته بیست و هفتم‌شان را که دربی کرمان هم است با پیروزی پشت سر بگذارند، آن وقت شاید دیگر نیازی به کسب 17 امتیاز برای صعود نداشته باشند. البته تمام بازی‌های این تیم تا پایان فصل سخت و حساس خواهد بود.
مس کرمان هم بسیار امیدوار به صعود است. اگرچه آنها با سه تیم مدعی و یکی، دو تیم در حال سقوط روبه‌رو خواهند شد اما این شانس را برای خودشان قائلند که در صورت پیروزی در بازی‌های رودررو خیلی زود جشن صعود به لیگ برتر را برگزار کنند. کرمانی‌ها اگر در دربی پیش رو برنده از زمین خارج شوند، امیدشان برای صعود بیش از گذشته خواهد شد چرا که در آن صورت فاصله امتیازشان با مس رفسنجان به عدد چهار می‌رسد که آن وقت جبران آن کار خیلی سختی نیست. در رده‌های سوم و چهارم جدول خوشه‌طلایی ساوه و آلومینیوم اراک که با رسول خطیبی کاملاً متحول شده، 45 امتیازی هستند.  این دو تیم هم شانس‌های زیادی برای خودشان قائل هستند. طبق برنامه مسابقات بیشتر بازی‌های آنها حساس است.
 
شاید کار به هفته آخر نکشد
اگر ستاد مبارزه با کرونا اجازه برگزاری مسابقات را بدهد، اصلاً بعید نیست که با توجه به بازی‌های رودرروی تیم‌های مدعی، تکلیف تیم‌های صعودکننده قبل از پایان فصل مشخص شود. این شرایط برای تیم‌های پایین جدول هم وجود دارد. آنها هم طبق برنامه باید تا پایان لیگ یک با هم بازی کنند و شاید سرنوشت بقا یا سقوط آنها به لیگ دو قبل از هفته سی و چهارم علنی شود.
 
تقابل بالا و پایین
تیم‌های مدعی در حالی باید برای صعود تلاش کنند که تا پایان فصل هر کدام‌شان طبق برنامه با تیم‌های در حال سقوط روبه‌رو خواهند شد. شاید آلومینیوم اراک سخت‌ترین قرعه را از این لحاظ داشته باشد. شاگردان خطیبی باید با چهار تیم شهرداری تبریز، آرمان گهر، رایکا بابل و ملوان بازی کنند که هر امتیاز این مسابقات برای‌شان حکم مرگ و زندگی را دارد.
مس رفسنجان هم با دو تیم رایکا و ملوان روبه‌رو می‌شود. مس کرمان هم ضمن رویارویی با سه مدعی قهرمانی باید با سه تیم پایین جدولی سپیدرود، شهرداری تبریز و نیروی زمینی دیدار کند.
 


Page Generated in 0.0059 sec