printlogo


کد خبر: 208372تاریخ: 1399/2/20 00:00
پرونده‌های خارجی باید آسیب‌شناسی شوند
تابع تصمیمات فدراسیون فوتبال هستیم


میرمعصوم سهرابی – سرپرست باشگاه تراکتور 


صدور رأی علیه باشگاه‌های ایرانی در پرونده‌های خارجی بدل به یک معضل بزرگ در فوتبال ایران شده و باید در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود. در چند سال اخیر علیه هر باشگاه ایرانی پرونده‌ای در فیفا به جریان افتاده، طرف ایرانی بازنده بوده و همین سبب شده تا ملزم به پرداخت مبالغ فراوانی به خارجی‌ها باشیم که هزینه‌های سنگینی را به فوتبال ایران تحمیل کرده است.
در همین راستا هفته گذشته در جلسه باشگاه‌های لیگ برتر با مدیران فدراسیون فوتبال درباره رأی‌هایی که از سوی فیفا صادر شده بود، صحبت کردیم. همچنین آسیب‌شناسی صورت گرفت درباره پرونده‌هایی که باشگاه‌های ایرانی در فیفا دارند و اینکه چرا در اکثر پرونده‌ها باشگاه‌های ایرانی شکست می‌خورند‌. پیشنهاد ما این است آسیب‌شناسی شود که چرا اکثر رأی‌ها علیه باشگاه‌های ایرانی صادر می‌شود. سپس هم باید چارچوبی تهیه شود و در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرد تا باشگاه‌ها در چارچوب آن با بازیکنان قرارداد ببندند. در این مسأله خود ما با مشکل روبه‌رو هستیم و درگیر چند پرونده شده‌ایم. سه بازیکن از ما به فیفا شکایت کردند که ما هم گراند رأی (اصل رأی) آنها را خواستیم. بعد از تهیه مستندات نیز می‌توانیم به رأی صادره اعتراض کنیم. فکر می‌کنم رسیدگی به این پرونده‌ها چهار یا پنج ماه زمان می‌برد.
همچنین در مورد صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها نیز بحث شد. در این باره گفته شد اگر باشگاه‌ها معوقات خود را پرداخت نکنند در این زمینه نیز به مشکل خواهند خورد. همانطور که می‌دانید فدراسیون فوتبال نیز امسال به خاطر صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها جریمه شد، به همین دلیل از این به بعد در این مورد کمی سختگیرانه‌تر برخورد خواهد شد. در مورد مبالغ قرارداد بازیکنان و مطالبات آنها نیز مقرر شد از این به بعد باشگاه‌ها دقت بیشتری کنند.
درباره تعطیلی مسابقات لیگ برتر موضع باشگاه تراکتور مشخص است. درست است که جام اهمیت دارد و ما هم در دو جام مدعی هستیم، ولی برای ما جان انسان‌ها مهم‌تر است. هر تصمیمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بگیرد حتماً به نفع مردم است و ما هم تابع آن هستیم.
در مورد بحث کسر قرارداد بازیکنان نیز شرایط ما از سایر دنیا متفاوت است. شیوه‌نامه‌ای در این خصوص از سوی فیفا ارائه شده است اما فکر می‌کنم این شیوه‌نامه در فوتبال ما کمی به مشکل بخورد. همانطور که می‌دانید قرارداد لیگ‌های معتبر دنیا براساس حقوق ماهیانه بسته می‌شود اما قرارداد بازیکنان ما فصلی است، به همین خاطر شیوه‌نامه فیفا باید بررسی و بومی‌سازی شود. بعد از آن هم هر تصمیمی فدراسیون ما بگیرد تابع آن هستیم.
  


Page Generated in 0.0058 sec