printlogo


کد خبر: 201972تاریخ: 1398/10/5 00:00
یادداشت
در ماجرای VAR از انگلیسی‌ها درس بگیرید!

رسول مجیدی


حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ برتر دیروز حرف‌های جالبی زد. حرف‌هایی که مشخص نیست چقدر باید جدی گرفته شود اما حاکی از این است که فوتبال ایران دارد به سمت استفاده از VAR یا کمک داور ویدئویی حرکت می‌کند. او گفته: «در فصل جدید فوتبال کشور VAR یکی از الزامات است، یعنی با تصویب هیأت رئیسه هر استادیومی که VAR نداشته باشد نمی‌تواند میزبان مسابقات باشد.»


اعتراض‌ها به داوری در این دوره از لیگ برتر به اوج رسیده. خیلی‌ از صحنه‌های آهسته هم حاکی از این است که تیم‌های معترض حق دارند. مدیران و مربیان بارها – شاید به طعنه- گفته‌اند که لیگ برتر نیاز به VAR دارد. حالا هم به نظر می‌رسد مدیران فدارسیون برای کم کردن اعتراض‌ها به دنبال چنین طرحی هستند. طرحی که البته بودجه قابل توجهی می‌طلبد و شاید به دلیل بالا بودن نرخ ارز، به صورت ایرانیزه در لیگ برتر اجرا می‌شود.


 لیگ برتر انگلیس امسال، یک سال دیرتر از لیگ‌های معتبر دیگر از VAR استفاده کرد و نتیجه‌اش اصلاً منجر به کم شدن اعتراض‌ها نشد. لیگ جزیره همیشه به داشتن داوران متوسط مشهور بوده و اشتباهات داوری در برخی از مواقع تأثیرگذار بوده است. به خاطر همین مسئولان با وسواس بیشتری از کمک‌داور ویدئویی در لیگ برتر استفاده کردند. یک دلیلش هم البته حالت محافظه‌کارانه همیشگی انگلیسی‌ها بود. به هر ترتیب VAR در لیگ جزیره، انگلیسیزه شد و در قیاس با روشی که در مسابقات دیگر از جمله لیگ قهرمانان استفاده می‌شود، بحث‌برانگیز بود. اعتراض‌ها سرجای‌شان ماند و در برخی از صحنه‌ها تماشاگران اصلاً نمی‌توانستند با منطق کمک داور ویدئویی کنار بیایند.


حالا بیم این می‌رود که کمک داور ویدئویی به سبک ایرانی بازهم تنش‌ها را زنده نگه دارد.
این‌بار اگر تصمیمات داوران بیرون از زمین هم با شبهه رو به رو باشد، شاید تماشاگران به این نتیجه برسند که برخی از اشتباهات عمدی است و این نیت اصلی سازمان لیگ برتر برای کم کردن اعتراض‌ها را از بین
می‌برد.


کمک داور ویدئویی، دیر یا زود به ایران خواهد آمد. مهم اما روش استفاده از آن و همگانی کردنش است.
اگر در تمامی ورزشگاه‌ها تجهیزات ویدئویی نصب نشود، شائبه‌ها بیشتر خواهد شد. اگر داوران آموزش نبینند، هجمه‌ها بیشتر خواهد شد. اگر تجهیزات استاندارد لازم را نداشته باشند، عملاً وجود VAR توجیهی نخواهد
داشت.
(کر رادنج، نویسنده مشهور مجله وردساکر، در آخرین شماره این مجله انتقادات زیادی از VAR به سبک انگلیسی کرده. ترجمه‌اش را در هفته‌نامه همراه با این نسخه بخوانید)


 


Page Generated in 0.0045 sec