printlogo


کد خبر: 197709تاریخ: 1398/8/8 00:00
فوتسال


 آشفته بازار فوتسال در روزهای بی‌پولی فدراسیون
میزبانی‌های آسیایی بازیکنان فراری


 مسابقات مقدماتی فوتسال جام‌ ملت‌های آسیا هفته گذشته به میزبانی ارومیه برگزار شد. کمیته فوتسال تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بتواند با جلب توجه AFC، سومین میزبانی متوالی را در فوتسال قاره آسیا به دست بیاورد.
ایران در سال ۱۳۹۸ دو میزبانی در فوتسال داشت. نخستین میزبانی به برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال زیر ۲۰ سال آسیا در شهر تبریز مربوط می‌شد که با قهرمانی تیم ژاپن و نایب قهرمانی افغانستان به پایان رسید. تیم ایران هم سوم شد. دومین میزبانی هم مربوط می‌شد به مسابقاتی که هفته گذشته در ارومیه برگزار شد.
دوره بعدی جام باشگاه‌های فوتسال آسیا مردادماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود و کنفدراسیون فوتبال آسیا از همین حالا در حال تدارک این مسابقات و انتخاب میزبان این بازی‌ها است.
در صورت اعلام آمادگی ایران، نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورمان سفر می‌کنند تا امکانات این میزبانی را ارزیابی کنند.
ایران با این میزبانی‌ها توانسته بار دیگر خود را به‌عنوان یکی از قدرت‌های فوتسال معرفی کند اما آنچه در سطح ملی از فوتسال ایران دیده می‌شود با واقعیت فوتسال ما متفاوت است. مشکلات مالی فوتسال ایران به اندازه‌ای شدت گرفته که بازیکنان فوتسال ایران برای فرار از این مشکلات و داشتن امکانات بهتر به عضویت تیم‌های ملی فوتسال کشورهای دیگر در می‌‌آیند.
آخرین نمونه از این اتفاق درباره 4 بازیکن ایرانی رخ داد که در لیگ جمهوری آذربایجان توپ می‌زنند و تابعیت این کشور را گرفته‌اند تا بتوانند به تیم ملی آذربایجان بپیوندند.
در سال‌های اخیر شمار بازیکنانی که به تیم‌های لیگ این کشور رفتند از تعداد انگشتان دو دست تجاوز کرده اما با این حال حضور چهار بازیکن ایرانی در تیم ملی فوتسال این کشور عجیب بود. وحید شفیعی بازیکن سابق تیم ملی ایران و تیم‌های دبیری تبریز و سن‌ایچ ساوه، امیر شجاعی بازیکن تیم اهورای بهبهان، اسحاق سورغالی بازیکن تیم ارژن شیراز و هادی احمدی بازیکن تیم فرش‌آرا چهار بازیکنی هستند که در ترکیب تیم ملی آذربایجان در این دو بازی حضور داشتند.
این اتفاق البته قابل پیش‌بینی بود. با کاهش درآمد بازیکنان فوتسال، عدم حضور اسپانسرها و پایین آمدن رقم قراردادها در کنار افزایش نرخ ارز، بازیکنانی که در ایران درآمد آنچنانی نداشتند به کشورهای همسایه رفته و در پی آن برخی از آنها تابعیت‌ کشورهای دیگر را پذیرفتند. سؤالی که باید از کمیته فوتسال پرسید اما این است که تا چه زمانی قرار است مقابل این اتفاقات سکوت شود؟
 


گلایه‌های رئیس کمیته فوتسال از صدا و سیما:
یک روز قبل از شروع بازی‌ها گفتند پخش نمی‌کنیم


 حالا که میزبانی ارومیه در رقابت‌های مقدماتی فوتسال جام‌ ملت‌های آسیا به پایان رسیده به همراه داود پرهیزکار، رئیس کمیته فوتسال نگاهی داریم به آنچه در ارومیه گذشته است. یک میزبانی که بزرگترین نقطه تاریکش عدم پخش زنده رقابت‌هاست.
پرهیزکار شرایط میزبانی را اینطور ارزیابی می‌کند: «میزبانی ارومیه در سطح بین‌المللی بود. حتی ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا هم تصور نمی‌کردند اینطور میزبانی کنیم. تمام تیم‌ها هنگام خروج از ارومیه از شرایط راضی بودند.»
تنها گلایه‌های جدی او اما مربوط می‌شود به عدم پخش زنده این مسابقات از شبکه سه و شبکه ورزش که پرهیزکار درباره‌اش می‎گوید: « تنها حلقه گمشده این مسابقات صدا و سیما بود. وقتی بازیکنی بداند که مسابقه‌اش به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود خیلی در عملکردش تأثیر دارد. اینکه یک شبکه برای رویدادهای ورزشی ساخته شود اما علاقه‌ای به پخش فوتسال نشان ندهد، دلسرد کننده است. دو ماه و نیم پیش از شروع بازی‌ها مکاتبه‎ای با صدا و سیما داشتیم و قول دادند که کنداکتور خود را بررسی کنند. شبکه ورزش اعلام کرد که این مسابقات را پخش می‌کند ولی یک روز قبل از شروع دیدار ایران به ما گفتند که مسابقات کشتی را پخش می‌کنیم و برای بازی دوم هم اعلام شد می‌خواهند لیگ برتر فوتبال را روی آنتن ببرند. در حالی که ساعت برگزاری بازی‌ها هم دست خودمان بود و ما این ساعت‌ها را با صدا و سیما چک کرده بودیم.» گفته می‌شد میزبانی ایران در تورنمنت قهرمانی جوانان آسیا نزدیک به ۶ میلیارد تومان برای فدراسیون آورده داشت. AFC برای میزبانی در ارومیه و مرحله مقدماتی جام ملت‌ها چه مقدار پول به ایران پرداخت کرد؟ پرهیزکار در پاسخ به این سؤال تأکید می‌کند: «مسابقات جوانان، مرحله نهایی قهرمانی آسیا بود و مبلغی که به مسابقات در این مرحله تعلق می‌گیرد، قاعدتاً بیشتر است. AFC برای برگزاری مرحله مقدماتی جام ملت‌ها حدود ۱۲۰ هزار دلار به ایران پرداخت کرد ولی اینکه چقدر از این مبلغ باقی مانده است را خبر ندارم. ما دو هتل در ارومیه گرفته بودیم و باید ابتدا تسویه حساب‌ها انجام شود. ولی فکر نمی‌کنم مبلغ چشمگیری همانند تورنمنت جوانان به جا بماند.»
 


Page Generated in 0.0056 sec